23948sdkhjf

Nytt om navn: Ivar Hanson går av som konsernsjef i Noryards

Pål K. Grimsrud, som blir ny administrerende direktør for Noryards BMV, varsler omorganisering samt nedbemanninger.
Ledelsen i Noryards har besluttet en ny kurs for selskapet. Virksomheten skal ikke lenger drives som et konsern, og Noryards BMV omorganiseres. Endringene innebærer at konsernledelsen avvikles, og Ivar Hanson velger å fratre som konsernsjef. Pål K. Grimsrud ansettes som ny administrerende direktør for Noryards BMV og vil de neste månedene få bistand fra Hanson og den avtroppende konsernledelsen i en restrukturering av Noryards BMV. Det opplyser Noryards i en melding.

- Vi har blitt truffet samtidig av et svært vanskelig nybyggingsmarked og av dramatiske hendelser som gjør at det som tidligere var en verftsgruppe, i dag er redusert til ett enkeltstående verft. Nå tar vi konsekvensen av dette og tilpasser organisasjonen til den virksomheten som foreligger per i dag. Det innebærer at vi ikke lenger har behov for en konsernmodell med en konsernledelse, sier konsernsjef Ivar Hanson, som med det tar initiativet til å avvikle sin egen stilling.

- Det gjør jeg ikke med lett hjerte, men jeg ser at for å sikre et levedyktig Noryards for fremtiden, er det nødvendige med store tilpasninger ikke minst på ledernivå. Jeg tror dette er det beste for selskapet på sikt, sier Hanson, som altså fortsetter som styreleder for Noryards BMV.

Setter ny kurs for Noryards BMV

Pål K. Grimsrud, som i dag er CFO i Noryards AS, ansettes som ny administrerende direktør for Noryards BMV. Grimsrud er siviløkonom og har vært ansatt i Noryards AS i 3 år.

- Grimsrud kjenner selskapet og bransjen godt, og jeg er overbevist om at han er rett mann ved roret når vi nå setter en ny kurs for Noryards BMV. Dessuten vil jeg som styreleder i selskapet være en nær støttespiller, sier Hanson.

I 2014 ble Noryards etablert som en verftsgruppe med to verft i Norge og skrogverftet Zaliv Shipyard i Ukraina under samme eier. Allerede samme år ble skrogverftet tapt etter Russlands annektering av Krim. I høst måtte Noryards Fosen AS begjære oppbud som følge av at BOA kansellerte en nybyggingsavtale.

Omorganisering av Noryards BMV
- Samtidig som det iverksettes tiltak for å justere selskapets kapasitet, vil verftet sørge for å ta vare på den kompetansen som er nødvendig for å være i posisjon til å ta ordrer innen nybygg når markedet snur.

I tillegg til satsingen på reparasjons- og vedlikeholdsmarkedet, styrkes satsingen innen nye markeder som for eksempel havbrukskonstruksjoner, der verftet kan tilby solid kompetanse og konkurransedyktige fasiliteter.

Kursendringen som nå er vedtatt, innebærer at det planlagte kjøpet av et eget skrogverft i Ukraina legges på is.

- Hensikten med omorganiseringen er å bygge inn fleksibilitet til å tåle de store variasjonene i aktivitetsnivå som forventes fremover. Det betyr først og fremst at våre faste kostnader må ned, og det vil nødvendigvis innebære nedbemanninger, sier Pål K. Grimsrud.

Selskapet vil benytte seg av permitteringer der det er mulig, og har også måtte gå til oppsigelser.

- Alle ansatte og fagforeninger fortjener stor takk for måten de har håndtert en vanskelig situasjon på. De har vist stor forståelse for nødvendigheten av at Noryards må endre retning for å være konkurransedyktig også i fremtiden og har bidratt konstruktivt i prosessen, sier Ivar Hanson.

Sikrer kontinuitet

Noryards har kontrakt med Kystvakten om oppgraderinger av to fartøy. Marinen og Kystvakten er viktige kunder for Noryards, og disse oppdragene blir selvsagt gjennomført som planlagt.

Omorganiseringen gjennomføres på en måte som sikrer kontinuitet i ledelse og styre både i Noryards AS og i Noryards BMV. Den nye ledergruppen i Noryards BMV har lang fartstid fra BMV, både innenfor nybygg og reparasjonsvirksomhet, og vil sikre at mer enn 150 års skipbyggingskompetanse på Laksevåg blir vel ivaretatt.

- Det er ingen tvil om at vi står foran en krevende periode, men jeg har tro på at vi som team skal få til dette på en måte som gjør at vi kan utnytte de markedsmulighetene som tross alt foreligger, både innen servicemarkedet og i en sterkt voksende havbruksnæring. Omstilling til en mer fleksibel organisasjon i dag vil dessuten gjøre oss bedre rustet til å gripe nye muligheter i morgen, avslutter Grimsrud.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172