Kongsberg Maritime skal levere hybridteknologi til LNG-drevne kontainerskip
De tre 3600 TEU kontainerskipene, som Kongsberg Maritime (KM) skal levere hybridelektriske systemer til, er de største Jones Act kontainerskipene som noen gang er bygget.
KM skal levere et omfattende utvalg av integrerte teknologier for å optimalisere energibruken og redusere utslippene for tre nye 3600 TEU LNG-drevne containerskip som bygges ved Philly Shipyard for Matson Navigation Company.
260 meter lange skip
De nye skipene vil være 260 meter lange, og representerer en ny æra innen kontainerfrakt.
For å støtte Matsons satsing på å dekarbonisere virksomheten, vil Kongsberg Maritime levere hybride elektriske systemer, kontrollert og drevet av selskapets energistyringssystem.
De nye skipene bygges for å betjene Matsons China-Long Beach Express (CLX)-tjeneste. Aloha Class-fartøyene er de største containerskipene som noen gang er bygget i USA, og er designet for å operere i hastigheter over 23 knop.
Utnytte energien mest mulig
- De integrerte systemene fra Kongsberg Maritime vil gjøre oss i stand til å utnytte energien om bord mest mulig effektivt, inkludert kraft generert fra hovedakselen og batterisystemet, som gir ekstra utslippsfri energi under topplastforhold, sier kaptein Jack Sullivan, SVP, Vessel Operations & Engineering, Matson Navigation Company.
Kongsberg Maritime forsyningsomfang inkluderer et akselgeneratorsystem og et batterienergisparingssystem kombinert med et komplett strømstyringssystem. Hybridelektrosystemene vil gi strøm til fartøyets hovedsentral gjennom Kongsberg-omformere.
-Gjennom sin investering i tre nye LNG-drevne kontainerskip, forplikter Matson Navigation Company seg tydelig til å dekarbonisere virksomheten. Kongsberg Maritime er glade for å støtte deres miljømål gjennom levering av et bredt spekter av grønne skipsteknologier, inkludert vårt hybridelektriske system, som sammen vil optimalisere energibruken og redusere utslippene, sier Lasse Brynsrud i Kongsberg Maritime.
Full pakke
Kongsberg Maritime vil også levere roterende vingestyring og kontrollsystemer, sammen med en full pakke med overvåkings-, automasjons- og kontrollsystemer for LNG-brenselgassforsyningskontroll- og sikkerhetssystemer, tankmåling og instrumentering.
Alle systemene på denne omfattende pakken, inkludert fartøyenes fremdriftskontroll og kraftstyring, vil alle være knyttet til K-Chief Integrated Automation System fra Kongsberg.
Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen