23948sdkhjf

Nordic Roads la ned støperiet, men produksjon av veiskjæring går bra

Nordic Roads måtte legge ned støperidriften av mantler og knuseplater etter et års drift. Men produksjonen av veiskjæring går så det suser.

Om lag 15 ansatte – halvparten av alle ansatte i Nordic Roads - mistet jobbene sine som følge av at støperidriften ble lagt ned.

Daglig leder Svein Arne Fasseland ønsker å understreke at selv om støperiet av mantler og knuseplater til stein- og bergverksindustrien, er lagt ned, fortsetter Nordic Roads for fullt videre.

God vinter boostet omsetnngen

- Vi fortsetter produksjonen av veiskjæringsprodukter. Etter den siste vinteren med svært mye snø i store deler av landet, har vi hatt mer enn nok å gjøre, sier Fasseland, som ble daglig i Nordic Roads i februar i år.

Omsetningen for i fjor ligger i underkant av 100 millioner kroner, men den daglige lederen innser at det blir et negativt resultat for 2023. Og det skyldes alene investeringene som ble tatt for å etablere støperiet i fjor.

- Det stemmer. Det kostet oss en del, og når vi så at det ikke var mulig å drive det videre, foretok vi en såkalt styrt avvikling. Årsaken til at vi ikke lyktes å gjenbruke mantlene og knuseplatene slik vi hadde forhåpninger om, skyldes et krevende marked og høye strømpriser. Det er dyrt å drive med støperi i Norge, og vi nådde ikke volumet vi var avhengig av, sier Fasseland.

Bærekraftige produkter

Nordic Roads’ støperi holdt hus inne på det gamle Jørpeland Stålverk, som Stavanger Steel la ned i 2022. Fasseland opplyser at produktene de lagde i støperiet var av en spesielt god kvalitet manganstål som kunne stå 20 prosent lengre i maskinene enn andre mantler og knuseplater. For Fasseland er bærekraft viktig, og produktene de utviklet i støperiet, var gjenbruk av tidligere brukte mantler.

- Vi jakter nå på en europeisk samarbeidspartner som kan levere den samme kvaliteten som vi produserte på Jørpeland. Tilbakemelding fra kundene er at de ønsker å videreføre manganstålet, og derfor er det viktig å finne en riktig samarbeidspartner, sier den daglige lederen.

Mest omsetning i Norge

Samtidig som Fasseland skal ta fatt på omorganiseringen av selskapet etter avviklingen av støperiet, lever Nordic Roads videre i beste velgående på dette som har med veiskjæring å gjøre. Han kan fortelle at selskapet har 300 til 400 kunder totalt innen dette segmentet i Norge, og at mesteparten av hardmetall-produktene de produserer på Jørpeland går til norske kunder – Fasseland anslår at om lag 85 prosent av omsetningen skjer i Norge, mens noe går til USA, Sverige og Island.

- Den kraftige vinteren vi har lagt bak oss har vært en boost for oss med mye leveranser. Vi henter mye av karbonstålet vårt fra Italia, Spania og Sverige. Dette er et stål som ikke har så høye priser som annet stål, sier han, og legger til:
- Stålprisene er fortsatt generelt høye, men kunden er inneforstått med at det er sånn det er.

Nordic Roads, som er en del av Nordic Ggruppen, har levert solide resultater de siste fem årene, bortsett fra i fjor, da støperiet ble etablert.

Dette er Nordic Roads:

Nordic Roads (NR) bygger på «veiskjæravdelingen» til stålverket på Jørpeland. Selskapet ble utskilt i 2013, og kjøpte opp GET Solutions i 2018, og (QSS) Quality Steel Solutions i 2020. Gjennom disse oppkjøpene har styrket man seg betydelig i vareutvalg og kompetanse mot flere kundegrupper. Fra 2021 kunne NR også tilby maskiner og utstyr, og bedriften er i dag en betydelig leverandør til anlegg, pukk/gruve, veivedlikehold, og smelteverk/prosessindustri. Selskapets ansatte sitter på høy metallurgisk kompetanse. Fra 2021 ble NR sterkere knyttet mot Nordic Bulk, og har et godt samarbeid med tilgang til verktøy og kunnskap de sitter på.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079