23948sdkhjf

Foredrag: - Vi nordmenn er nok best når vi forstår at vi må

Roy Ruså, Direktør Teknologi i Petoro, sa under sitt foredrag på det ukentlige frokostmøte til den Trønderske Oljeklyngen NCEI, at man trenger radikal effektivisering for å gjøre flere prosjekter konkurransedyktige.
Markedsansvarlig i oljeklyngen Peter Mikael Høvik startet på frokostmøtet med å utfordre Roy Ruså, med å spørre om nødvendigheten med å bruke tid på nytenking når de viktigste aktørene i og utenfor oljenæringen mener at vi ikke har en krise.

Roy Rusås syn er at kombinasjonen av lav letesuksess, kapitalmangel, kostnadsøkningen og fallet i oljeprisen har medført en plutselig, stor og alvorlig endring. Aktiviteten har falt betydelig og mange står uten jobb. Å øke effektiviteten er en mulighet til å gjøre flere prosjekter lønnsomme om en griper anledningen. Å hevde at bransjen ikke er i krise bidrar til å ufarliggjøre situasjonen og motvirker en slik innsats. Vi nordmenn er nok best når vi forstår at vi må, sa han.

Fokus på å unngå feil, gode tider og høy oljepris har dekket over en snikende ineffektivitet

I tillegg til at næringen blir utfordret av lave oljepriser, så har næringen gradvis blitt påvirket av en snikende ineffektivitet, sa Roy Ruså og trakk frem eksempler hvor oljenæringen gjennom de to siste tiårene i alt for stor grad har viet alt for stor oppmerksomhet om å skape feilfrie prosesser og hvor alt fremstår som like viktig.

- Dette har overskygget andre elementer som inngår i begrepet "effektivitet", for eksempel tid og kost. Tiltak må risikovurderes og det må tillates å gjøre feil. Vi må lære av feil, sa Ruså.

Oljeselskapene ønsker i for liten grad å ta i bruk ny teknologi
- Vi er ikke like flinke til å utvikle og ta ny teknologi i bruk som før, hevdet Ruså og fortsatte:

- Dette støttes av de fleste leverandørene. Mange synes imidlertid å sole seg i glansen fra tidligere tider og tror at vi fremdeles er det. Nå trenger vi teknologi for å øke effektiviteten. Dette er noe nytt. Så langt har presset vært på å utvikle teknologi som øker utvinningen eller som øker vår kapabilitet, f.eks. høyt trykk, lange avstander osv. Leverandørindustrien er kritisk både mht. løsninger og kompetanse, men da må oljeselskapene invitere og åpne opp for et tettere samarbeid.

Roy Ruså sa videre at operatørenes anskaffelsesprosesser må utfordres siden de hindrer å ta inn ny teknologi.

Bare radikale mål og langsiktig innsats vil gi radikale endringer
Drevet av behovet for rask bedring av oljeselskapenes kontantstrøm er det gjennom de siste to årene gjort en betydelig innsats for å øke effektiviteten. Dette gir nå resultat. Behovet for effektivisering er imidlertid større enn hva man med sannsynlighet vil kunne realisere gjennom de tiltak som er iverksatt.

Roy Ruså mener det er både nødvendig og realistisk å ha mål om 50% effektivisering på flere områder. Det er mange virkemidler som ennå ikke er brukt til sitt fulle potensial. Dette dreier seg om ny teknologi, nye standarder, ny kompetanse, nye arbeidsprosesser, nye forretningsmodeller, bedre samarbeidskultur mellom operatører og leverandører og ikke minst en balansert og helhetlig tilnærming mellom aktørene.

- Kostnadsutviklingen er avgjørende for den videre utviklingen av norsk sokkel. Økt effektivisering er det viktigste vi kan gjøre for at prosjektene på norsk sokkel blir mer konkurransedyktige. De leverandørene som klarer dette har et betydelig konkurransefortrinn fremover, mener Ruså.

Roy Ruså avsluttet sitt foredrag med å si at oljeselskapene IKKE vil lykkes alene uten aktive leverandører.

Store muligheter i tiden fremover for markedsorienterte leverandører
Markedsansvarlig i oljeklyngen, Peter Mikael Høvik oppsummering av dagens tema, er at det vil være helt avgjørende for oljenæringens fremtid at det blir gjennomført store radikale endringer som kan bidra til varige kostnadsreduksjoner.

- HMS og ukritiske selskapsspesifikke krav i tillegg til standardkrav, og at oljeselskapene ikke er mottagelige for endringsforslag, har gitt vanvittige kostnadsøkninger som i dag ikke er bærekraftig for hele oljenæringen. Dette har også medført at landindustrien også er blitt mindre konkurransedyktig, sa Peter Mikael Høvik og fortsatte:

- Vi må nok akseptere at en del leverandører må ut av markedet, da volumet av varer og tjenester er redusert. For de leverandørene som overlever dagens vanskelige situasjon vil gå lysere tider i møte, da oljeselskapene vil være svært avhengig av å ta i bruk nye teknologi og nye forretningsmodeller for å bli lønnsom. Vil også oppleve at anskaffelsesprosessene som oljeselskapene benytter i dag og som mange opplever som en brems for nytenking, vil bli utfordret og endret i tiden fremover.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094