23948sdkhjf

Miko Marine tømte tungolje fra miljøfarlig vrak i Østersjøen i krevende operasjon

Vraket av oljetankeren "MS Rone" har ligget i Østersjøen i 41 år, og er en stor miljøtrussel. Da svenske myndigheter gjennomførte et anbud for å tømme vraket for tungolje, vant norske Miko Marine, med sin banebrytende teknologi Moskito, og JD-Contractor oppdraget.

"MS Rone" sank i dårlig vær på vei til Gotland i 1981. 

Vraket ligger på 98 meters dyp og er ett av flere vrak svenske myndigheter anser som en fare for havmiljøet på grunn av tungolje i tankene.  

Tryggere oljetømming

– Det gleder meg at vår teknologi igjen bidrar til å gjøre oljetømming av vrak tryggere og mer effektivt. Arbeidet våre ansatte har lagt i dette prosjektet gjør meg utrolig stolt, uttaler Cato Stoll, daglig leder i Miko Marine.

Den svenske Havs- och Vattenmyndigheten er oppdragsgiver for prosjektet. Den komplekse operasjonen ble gjennomført av hovedkontraktøren JD-Contractor med Miko Marine som underleverandør. Den patenterte Moskito® - teknologien er et oljetømmingsverktøy som muliggjør fjernkontrollert tapping av tanker. Vrakets dybde på 98 meter gjør slikt arbeid desto mer krevende, og vanskeliggjør bruk av dykkere. Miko Marine boret hull i åtte tanker. Innholdet i tankene ble verifisert og vraket ble tømt for miljøfarlig olje.

KONTROLLERER: Moskitooperatørene Emilie Voraa og Truls Krogstadmo kontrollerer det fjernstyrte oljetømmingsverktøyet før det senkes ned i dypet på egenhånd. FOTO: MIKO MARINE

Kostnadseffektiv og sikker teknologi

Moskito er et elektrisk og fjernstyrt oljetømmingsverktøy, og løsningen er det eneste av sitt slag i verden. Verktøyet kombinerer tre prosesser i én og samme teknologi ved å feste seg til skroget, bore hull og etterlater en adapter som tilrettelegger oljetømming.

 Bruken av Moskito i Rone-prosjektet var avgjørende for prosjektets fremgang. Det ville vært mye vanskeligere å gjennomføre prosjektet uten dette samarbeidet, uttaler Fredrik Lindgren som er Havs- och vattenmyndighetens prosjektleder.

MOSKITOEN: Moskitoen på 115 kilo er på vei ut over skipssiden for å senkes ned til skipsvraket MS «Rone» på bunnen av Østersjøen. Foto: MIKO MARINE

Teknologien gjør det mulig å tømme olje i dybder der det tidligere ikke har vært overkommelig av hensyn til økonomi og sikkerhet. Dette er en viktig utvikling på veien mot å fjerne miljøskadelig olje fra vrak over hele verden. En studie fra 2005 anslår at det er flere tusen skipsvrak i verdenshavene som inneholder mer enn 100 tonn olje, med økende risiko for oljesøl etter hvert som de eldes.

Velprøvd

Miko Marines Moskito er utviklet med delfinansering fra Kystverket, og Miko Marine fikk patent på teknologien i 2015. Selskapet utviklet teknologien da de undersøkte hvordan man kunne tømme olje fra ubåtvraket U-864. De siste årene har oljetømmingsverktøyet blitt brukt til å tømme olje i Chile, Singaporestredet og i Sverige. Teknologien er velprøvd, og har resultert i en rammeavtale med svenske myndigheter om tømming av olje fra sunkne skip langs den svenske kysten.

PÅ HAVETS BUNN: Stormen som herjet over Østersjøen en skjebnesvanger februardag i 1981, var så voldsom at den slukte det norskbygde tankfartøyet M/S «Rone» og sendte det til bunns på 98 meters dyp. FOTO: ROLF JÄGERSTIG

Miljøtrusler i norske hav

I dag er det anslagsvis mer enn 2000 sunkne skip i norske sjøareal. Det daværende Statens forurensningstilsyn anslo at 380 av disse vrakene har en forurensningsrisiko, der 30 sunkne skip ble vurdert å ha særlig høy forurensningsrisiko.

Kilde: Miko Marine

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079