23948sdkhjf

- Opparbeidet oss unik kompetanse

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noe som setter oss i en heilt ny posisjon når det kommer til bygging av passasjerskip.

Det sier konsernsjef i Kleven Verft AS, Olav Nakken. Verftet har stått for hovedbyggingen av «Roald Amundsen», det nye ekspedisjonsskipet til Hurtigruten. Fartøyet ble levert fra Kleven Verft tirsdag i forrige uke.

Les også: Grønne katamaraner for Hurtigruten

- Det er med stor glede jeg kan melde om at vi har levert MS ”Roald Amundsen” til Hurtigruten. Dette er et fantastisk skip bygd av fantastisk dyktige folk, sier Nakken videre.

MS «Roald Amundsen», som tidligere denne uka var på sin jomfrutur til Tromsø, er spesialbygd for noen av verdens mest krevende og spektakulære farvann. Ekspedisjonsskipet er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til om lag 500 gjester. Skipet kan gå på ren batterikraft, men hovedoppgaven til de store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utslippene minst 20 prosent lavere enn andre cruiseskip av samme størrelse. I tillegg er skipet utstyrt med isforsterket skrog, og har flere nyvinninger for å oppnå et mest mulig miljøvennlig fotavtrykk.

MS Roald Amundsen er verdens første på flere områder, og har selvsagt vært en god utfordring for skipsbyggerne. 

- Jeg er utrolig imponert over den jobben som har blitt gjort blant de ansatte. Å levere et så komplisert produkt i en krevende periode, og at vi samstidig med dette også har levert en serie ankerhåndtere til Maersk, er noe alle som har bidratt til kan være veldig stolte av. Med interiøret, teknologien og det helt unike designet, er MS «Roald Amundsen» det ypperste som noen gang er levert fra et norsk verft, sier Olav Nakken.

Les også: Her seiler verdens første cruiseskip kun på batteri

OVERLEVERT: Kleven Verft overleverte sist uke "Roald Amundsen" til Hurtigruten. Mandag var skipet på sin jomfrutur. FOTO: HURTIGRUTEN

Å bygge verdens råeste passasjerskip har ifølge Nakken vært en utfordring ulikt noe det tradisjonsrike verftet noen gang har vært med på. Samtidig som byggeprosessen har krevd mer tid enn først planlagt, har det vært viktig for Kleven å levere et skip som er ferdig og av høyeste kvalitet. Nakken mener at det å bygge MS «Roald Amundsen» har vært en positiv erfaring for Kleven. Han mener også at det er flere som har god grunn til å være stolte over denne jobben:

- Leverandørene sammen med tansatte på verftet og Hurtigruten, har alle tatt del i å bygge verdens fyrste hybriddrevne ekspedisjonsskip, et skip ulikt noe anna som noensinne er levert fra et norsk verft, sier Nakken.

Søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» blir også bygd ved Kleven Verft, og skal leveres mot slutten av året. Design av begge skip er levert av Kongsberg Maritime AS. 

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven Verft
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Nok en storkontrakt til Kongsberg

Metal Supply ønsker deg en god sommer!

Produksjonsøkning i leverandørindustrien

Reketråleren skrotes

Pipelife runder 50 år

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Nyhetsbrev

- «Made in Norway» verdsettes

OECD bekymret for det internasjonale stålmarkedet

Har investert for over 115 milliarder kroner siden 2000

Skal berges i august

Inngår strategisk samarbeid

Tidenes beste halvår for sjømateksport

PG Flow Solutions med nok en kontrakt

Overleverte bygg nr 47

Vellykket kampanje med «Walk To Work»

Drastisk toll-økning på stål fra Vietnam

- Opparbeidet oss unik kompetanse

«Forsvarsavtale» for Kongsberg

Store forskjeller i ledetider

AquaLog plassert i 1 000 merder

- EØS-avtalen avgjørende for oss

SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

Første utbetalte lån under nytt skipsfinansieringstilbud

Får beholde jobbene sine

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bransjetreff med Vestfold Interkommunale Brannvesen

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

P. Meidell AS ny norsk forhandler av Göteneds og Forstner

Norges største filterlager og beste servicegrad på 93%

Dacapo Stainless blir autorisert distributør for GEA Tuchenhagen

Verdensledende verktøyprodusent utnevner Lesjöforsbolaget som leverandør av året 2018

Fleksibelt vakuumsystem fra Vmeca - Nå også med ny gummidel

SKF Lincoln - Verdens ledende aktør innen sentralsmøring, også inn i fremtiden!

Randers Tandhjulsfabrik A/S har investeret i ny Studer slibemaskine

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Automatisering fra Destaco

Første med ”grønnere propan"

Munck kraner og løfteutstyr til oppdrett og fiskeutstyrs- industrien.

Nye Gateways for Modbus-til-Ethernet/IP

Keramiske endefreser takler den høye temperaturen ved HRSA-maskinering

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Omlastestasjon sparer kommune for rundt en million kroner per år

RS Components får distribusjonsrettigheter for passive komponenter fra Yageo

Ny NORSOK M650 godkjenning til Frekhaug Stål

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 pr...

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Send til en kollega

0.176