23948sdkhjf

- Opparbeidet oss unik kompetanse

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noe som setter oss i en heilt ny posisjon når det kommer til bygging av passasjerskip.

Det sier konsernsjef i Kleven Verft AS, Olav Nakken. Verftet har stått for hovedbyggingen av «Roald Amundsen», det nye ekspedisjonsskipet til Hurtigruten. Fartøyet ble levert fra Kleven Verft tirsdag i forrige uke.

Les også: Etablerer Nye Kleven – 60 mister jobben

- Det er med stor glede jeg kan melde om at vi har levert MS ”Roald Amundsen” til Hurtigruten. Dette er et fantastisk skip bygd av fantastisk dyktige folk, sier Nakken videre.

MS «Roald Amundsen», som tidligere denne uka var på sin jomfrutur til Tromsø, er spesialbygd for noen av verdens mest krevende og spektakulære farvann. Ekspedisjonsskipet er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til om lag 500 gjester. Skipet kan gå på ren batterikraft, men hovedoppgaven til de store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utslippene minst 20 prosent lavere enn andre cruiseskip av samme størrelse. I tillegg er skipet utstyrt med isforsterket skrog, og har flere nyvinninger for å oppnå et mest mulig miljøvennlig fotavtrykk.

MS Roald Amundsen er verdens første på flere områder, og har selvsagt vært en god utfordring for skipsbyggerne. 

- Jeg er utrolig imponert over den jobben som har blitt gjort blant de ansatte. Å levere et så komplisert produkt i en krevende periode, og at vi samstidig med dette også har levert en serie ankerhåndtere til Maersk, er noe alle som har bidratt til kan være veldig stolte av. Med interiøret, teknologien og det helt unike designet, er MS «Roald Amundsen» det ypperste som noen gang er levert fra et norsk verft, sier Olav Nakken.

Les også: Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

OVERLEVERT: Kleven Verft overleverte sist uke "Roald Amundsen" til Hurtigruten. Mandag var skipet på sin jomfrutur. FOTO: HURTIGRUTEN

Å bygge verdens råeste passasjerskip har ifølge Nakken vært en utfordring ulikt noe det tradisjonsrike verftet noen gang har vært med på. Samtidig som byggeprosessen har krevd mer tid enn først planlagt, har det vært viktig for Kleven å levere et skip som er ferdig og av høyeste kvalitet. Nakken mener at det å bygge MS «Roald Amundsen» har vært en positiv erfaring for Kleven. Han mener også at det er flere som har god grunn til å være stolte over denne jobben:

- Leverandørene sammen med tansatte på verftet og Hurtigruten, har alle tatt del i å bygge verdens fyrste hybriddrevne ekspedisjonsskip, et skip ulikt noe anna som noensinne er levert fra et norsk verft, sier Nakken.

Søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» blir også bygd ved Kleven Verft, og skal leveres mot slutten av året. Design av begge skip er levert av Kongsberg Maritime AS. 

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven Verft
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kongsberg-kontrakt med Shell

Bedring, men taper fortsatt penger

Investerer i utbygging av Hywind Tampen

Nyhetsbrev

Brann i ferje

Mulig storkontrakt

Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel

Krevende, men økende omsetning for leverandørene

Hils på «AlexisThe Robot» på OTD

Fornybar-næringen vokser kraftig

Har kontroll på energiforbruket med KAESER-hjelp

Fem ferjer døpt i rekordfart

Arbeidsulykke hos Aker Solutions

Treårsavtale med TechnipFMC

Mellomlagring av flytende CO2 på Kneppeskjæret i boks

Verft klager inn pålegg

Snudde fra minus til pluss med grønn vekst

Norsk satsing for dansk storleverandør

Saksøker eieren av tankskip

Aker og World Economic Forum etablerer globalt teknologisenter for hav og miljø

2500 år gammel maritim teknologi møter oljeekspertise på havets bunn

Vil ha to nye fregatter

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

Ttp Seals deltar på OTD i Stavanger

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Messer Cutting Systems toppledelse på besøk hos iTec i Larvik

Forbedringer har ført til kontrakter og rekruttering

Møt oss på stand 4018 i hall B

BSI Offshore AS - sluttføring av prosjekt

Bahco fornyer og utvider sitt sortiment med momentnøkler

Treff oss på K-show!

ESABs nyeste mateverk, Robust Feed

Velkommen til Vibratec Akustikprodukter, på Bygg Reis Deg 2019!

Send til en kollega

0.189