23948sdkhjf

Fulle ordrebøker og mye å gjøre

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Flere av verftene langs Norskekysten melder om gode tider med mye bygging og fulle ordrebøker.

Bare ved Salt Ship Design på Stord, er det nå 20 fartøy under bygging. Det melder Skipsrevyen. Også hos Kleven meldes det om mye å gjøre.

Les også: Vellykket prøvetur

Det er spesielt fiskebåter og fartøy til oppdrettsnæringen som Salt Ship Design nå jobber med. Verftet, som også er store på design av skip, regnes ifølge Skipsrevyen som et av de ledende frittststående skipsdesign-selskap på verdensbasis.

– Vi fokuserer på å finne de beste løsningene ut fra skipets operasjoner og står fritt til å samarbeide med ulike verft og teknologileverandører, sier Johannes Eldøy. Han er prosjektutviklingsleder hos Salt Ship Design, og legger vekt på at det for dem har gitt store muligheter ved å være frittstående.

DESIGN: Salt Ship Design er blant annet kjent for sine design av fartøy. FOTO: SALT SHIP DESIGN

Han peker på to svært viktige elementer for Salt Ship Design. Det er en dyp forståelse av hvilke oppgaver skipene skal utføre, og å integrere ny teknologi om bord i fartøyene.

Les også: Tunge løft hos Kleven

- Vi måles på hvor gode skipene er ute i drift, sier han til Skipsrevyen.

Salt Ship Design vektlegger viktigheten av å ha fått lov til å jobbe med noen av verdens beste innovative redere og sluttbrukere. Det har ført til at de har ansatt svært dyktige mennesker med nye tanker og ideer.

Det er imidlertid ikke bare hos Salt Ship Design det er full fart om dagen. Ved Kleven Verft i Ulsteinvik bygges det nye skipet til Hurtigruten i tillegg til at verftet skal få ferdig det siste ankerhåndteringsfartøyet til Maersk. Det skal leveres på nyåret, og er det sjette i rekken.

Den nye direktøren ved Kleven Verft, Olav Nakken, sier at de jobber med å få inn flere prosjekter, og innrømmer overfor Skipsrevyen at det på sikt ikke vil være lønnsomt å bare bygge skip til sine eiere – Hurtigruten.

Les også: SE VIDEO: Hurtigruteskip sjøsettes

ANDRE OPPDRAG: -Må ha andre oppdrag enn til bare eierne, sier adm. dir. ved Kleven, Olav Nakken. FOTO: KLEVEN

- Vi må  ha andre oppdrag også, sier han.

Etter at offshoremarkedet nærmest kollapset i forbindelse med oljekrisa, har Kleven måttet snu seg rundt, og sett på andre segmenter. Nå er fokuset på spesialskip til offshore, men også til vind og vindmøller. I tillegg kommer altså passasjerbåter og fartøyer som er tenkt brukt til opplevelsesmarkedet.

- Kleven Verft er så stort at det må være en viss tonnasje for at det skal lønne seg. Derfor vil de ikke bevege seg inn på mindre havbruksbåter, uttaler salgsdirektør i Kleven, Arve Holstad til Skipsrevyen.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Satser på Fjord Hybrid

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Nyhetsbrev

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

1

Fikk kran-oppdrag

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.252