23948sdkhjf

Fulle ordrebøker og mye å gjøre

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Flere av verftene langs Norskekysten melder om gode tider med mye bygging og fulle ordrebøker.

Bare ved Salt Ship Design på Stord, er det nå 20 fartøy under bygging. Det melder Skipsrevyen. Også hos Kleven meldes det om mye å gjøre.

Les også: Vellykket prøvetur

Det er spesielt fiskebåter og fartøy til oppdrettsnæringen som Salt Ship Design nå jobber med. Verftet, som også er store på design av skip, regnes ifølge Skipsrevyen som et av de ledende frittststående skipsdesign-selskap på verdensbasis.

– Vi fokuserer på å finne de beste løsningene ut fra skipets operasjoner og står fritt til å samarbeide med ulike verft og teknologileverandører, sier Johannes Eldøy. Han er prosjektutviklingsleder hos Salt Ship Design, og legger vekt på at det for dem har gitt store muligheter ved å være frittstående.

DESIGN: Salt Ship Design er blant annet kjent for sine design av fartøy. FOTO: SALT SHIP DESIGN

Han peker på to svært viktige elementer for Salt Ship Design. Det er en dyp forståelse av hvilke oppgaver skipene skal utføre, og å integrere ny teknologi om bord i fartøyene.

Les også: Tunge løft hos Kleven

- Vi måles på hvor gode skipene er ute i drift, sier han til Skipsrevyen.

Salt Ship Design vektlegger viktigheten av å ha fått lov til å jobbe med noen av verdens beste innovative redere og sluttbrukere. Det har ført til at de har ansatt svært dyktige mennesker med nye tanker og ideer.

Det er imidlertid ikke bare hos Salt Ship Design det er full fart om dagen. Ved Kleven Verft i Ulsteinvik bygges det nye skipet til Hurtigruten i tillegg til at verftet skal få ferdig det siste ankerhåndteringsfartøyet til Maersk. Det skal leveres på nyåret, og er det sjette i rekken.

Den nye direktøren ved Kleven Verft, Olav Nakken, sier at de jobber med å få inn flere prosjekter, og innrømmer overfor Skipsrevyen at det på sikt ikke vil være lønnsomt å bare bygge skip til sine eiere – Hurtigruten.

Les også: SE VIDEO: Hurtigruteskip sjøsettes

ANDRE OPPDRAG: -Må ha andre oppdrag enn til bare eierne, sier adm. dir. ved Kleven, Olav Nakken. FOTO: KLEVEN

- Vi må  ha andre oppdrag også, sier han.

Etter at offshoremarkedet nærmest kollapset i forbindelse med oljekrisa, har Kleven måttet snu seg rundt, og sett på andre segmenter. Nå er fokuset på spesialskip til offshore, men også til vind og vindmøller. I tillegg kommer altså passasjerbåter og fartøyer som er tenkt brukt til opplevelsesmarkedet.

- Kleven Verft er så stort at det må være en viss tonnasje for at det skal lønne seg. Derfor vil de ikke bevege seg inn på mindre havbruksbåter, uttaler salgsdirektør i Kleven, Arve Holstad til Skipsrevyen.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Begjærer seg konkurs

Rosenberg kan få stor-kontrakt

Sikret kjølesystem-kontrakt på kabelskip

Vil ut av norsk sokkel

Prisene har flatet ut

Hadde skjegg, ble sagt opp

Nyhetsbrev

Equinor fikk ikke amerikansk havvindsprosjekt

Hurtigruteskip fikk motorstans

Valhall Flanke Vest installert på feltet

Ukas vits: Dystre utsikter

Hav Line saksøker staten

Ulykkesfregatten blir ikke reparert

Minus for Ulstein

Se boligplattform bli fjernet

Overtar Ulstein-fartøy

«Fredsbenk» i aluminium

Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

Kongsberg-kontrakt til 1,6 milliard kr

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

Kongsberg-dame å se opp for

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Dansk selskap vil vokse i Norge

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 prosent

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Delta Eco SVP 

Miros lanserer “Speed Through Water”

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttett...

Send til en kollega

0.507