23948sdkhjf

Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Økt anvendelse av elektrisitet og dermed mer effektiv utnyttelse av energi, vil bidra til at verdens energibehov kommer til å falle fra midten av 2030 tallet til tross for at stadig flere får tilgang til energi.

Dette er de gode nyhetene i DNV GLs Energy Transition Outlook 2018. De dårlige er at dette ikke er godt nok i forhold til et klimaperspektiv. Paris-avtalens to-graders mål vil ikke bli nådd.

Les også: Foreslår å redusere karbonavtrykket ved hydrogenbruk

Selv om ingen forskning kan gi eksakte svar på hva fremtiden vil bringe, er trenden klar: 

  • Produksjon og forbruk av energi vil endre seg raskere enn hva som tidligere var forventet.
  • De største endringene vil være relatert til elektrifisering og fornybar produksjon av energi.

Det globale bildet viser at produksjon og forbruk av kull har passert toppen allerede. Olje vil ventelig nå toppen i løpet av de neste ti årene, mens naturgass vil overta for olje som den største energikilden fra 2026.

For Norge er dette en interessant utvikling. Vi er store på gass og på vannkraft, og vi er tidlig ute på å elektrifisere transportsektoren. 

Andelen nye elektriske biler som blir solgt i Norge har allerede passert 25 %. I henhold til DNV GLs framskrivninger vil halvparten av alle nye biler som blir solgt i Europa være elektriske innen 2027. I Kina, India og Nord-Amerika vil dette skje noen år senere. 

Les også: Verftene har fullbookede cruise-oppdrag

Og utviklingen vil ikke stoppe der. Innen 2050 vil elektriske kjøretøy - sammen med en rekke andre forbedringer – ha bidratt til at det samlede energibehovet til transport er blitt betydelig lavere enn i dag. I dag forbruker verden om lag 27 prosent av samlet energimengde til transport. I 2050 er det ventet at dette er redusert til om lag 20 prosent.

-Utviklingen er svært interessant, sett med norske øyne, sier DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen. 

-Norge har begrensede leveranser til bilindustrien, men vi har en betydelig maritim industri. Shipping er den mest effektive formen for transport og er selve kjernen i verdenshandelen. Shipping vil bidra til reduksjoner av utslipp til luft de neste tiårene, og fornybart drivstoff, gass og batteriteknologi vil i økende grad komme til anvendelse også om bord i skip. Her har Norge som maritim nasjon ledet an i utviklingen allerede. Vi har et teknologifokus som kan gi grunnlag for at en allerede sterk, norsk maritim industri blir enda sterkere, sier Eriksen videre.

Utviklingen av hel-elektriske skip for kystnær shipping kan stå som eksempel på Eriksens optimistiske vurderinger. De første hel-elektriske skipene seiler allerede på norske fjorder, og flere kommer til. Allerede innen utgangen av dette året vil i alt 7 hel-elektriske skip seile i ordinær trafikk. Ingen andre maritime nasjoner har kommet tilsvarende langt som Norge. 

Les også: - Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

Selv om anvendelse av elektrisitet i Norge så vel som i resten av verden vil øke, vil fossilt drivstoff fortsatt være viktig i den samlede energi-miksen i flere ti-år framover, og i 2050 vil fossilt drivstoff fortsatt dekke halvparten av verdens energibehov. Behovet for naturgass vil fortsette å øke fram til 2034 for deretter å komme ned mot det nivået vi er i dag i 2050. 

Investeringer i ny kapasitet for fornybar energi er allerede i dag større enn investeringer i ny kapasitet for fossile kilder.  Energi fra sol og vind er det som vil øke mest. DNV GLs Energy Transition Outlook 2018 forventer at energi produsert fra sol i 2050 vil utgjøre 16 prosent av den samlede energi-miksen, mens vind vil bidra med 12 prosent. I dag har sol og vind en samlet andel under 1 prosent.

Selv om summen av den beskrevne utviklingen er positiv, ligger den globale oppvarmingen likevel an til å overskride 2-graders målet satt i Parisavtalen. 

Ekstraordinære tiltak for å bremse utslippene ytterligere vil være nødvendig. Det finnes ingen enkle løsninger, og en kombinasjon av mange tiltak er nødvendig. I tillegg til økt energieffektivisering og økt andel fornybar energi, vil karbon-fangst og lagring av CO2 fra fossile energikilder være helt nødvendig i kampen mot global oppvarming.

 

Kilde: Pressemelding fra DNV GL
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gasslekkasje på Statfjord A tirsdag

Måtte selge Kongsberg Evotec

Torghatten Nord får millionbot

Kan gjenoppta normal produksjon ved Alunorte

Investerer 2,3 milliarder kroner i ekstra olje fra Gullfaks

Hard kritikk av Petroleumstilsynet

Nyhetsbrev

Rekordtildeling i TFO 2018

Ny rapport om havbruk til havs

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

To av tre tror på økt foredling i sjømatnæringen i Norge

Fikk avslag for «Ocean Globe»

Remøy Shipping forlenger med Equinor

Dårlig vær for fregatten

Equinor lokker med milliarder i norske innkjøp

1

Høyre går imot fiskeriministeren

Slepes til hugging i Litauen

«Stålåret» 2018: Et godt utgangspunkt for 2019

Ny teknologi og fortsatt vekst i havbruk

To eks-ansatte saksøkt av Umoe Mandal

Ukens vits: Lønnsproblemer

ESS trenger folk til å jobbe offshore – får ikke nok søkere

Norconsult kjøper opp og styrkes innen vindkraft

Kystverket har tømt «Northguider»

Har tømt en firedel av oljen

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Norsk oversettelse forsinket

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Mitsubishi Electric FA øker staben ved kontoret i Drammen.

Kverneland Aqua AS har anskaffet testtårn

New Project Manager

RS Components introduserer ny versjon Arduino Uno WiFi

iTec med nytt styremedlem

20 years in business, Campaign Offer

James Walker ansetter

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

voestalpine - Inconel 625 til reduserte priser

EGH AS og EIVA-SAFEX AS har inngått samarbeid i Norge

Mechman AS lanserer ny hjemmeside.

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Julehilsen

Send til en kollega

0.159