23948sdkhjf

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Cruiseindustrien møter stadig strengare krav og reguleringer til utslipp. I samarbeid med ledende cruiseselskap har norske teknologileverandører nå utviklet et konsept for nullutslipps cruisefart.

Les også: Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Konseptet er blitt utviklet i samarbeid med Eker Design, cruisegigantene Carnival Corporation og Royal Caribbean Cruises Ltd, teknologileverandører i næringsklyngen NCE Maritime CleanTech og ulike interesseorganisasjoner.

Norske bedrifter er verdensledende i utviklingen av maritim miljøteknologi. Langs kysten er man i ferd med å fullføre et grønt skifte i ferjesektoren på rekordtid. Nå ser norske teknologipionerer mot nye segment for innføring av reinere skipsoperasjoner. Cruisekonseptet, som ble lansert på SeaTrade Global i Miami, er sterkt etterspurt av en bransje som jobber hardt for å møte IMOs’ målsetning om 50 prosent kutt i utslipp innen 2050 og nullutslippskravene i norske turistfjorder fra 2026.

- Løsninger som sikrer en utslippsfri cruisenæring vil bidra til at norsk næringsliv blir styrket, arbeidsplasser blir skapt og at vi kan bidra til gode klimavennlige løsninger globalt, sier daglig leder i NCE Maritime CleanTech, Hege Økland. 

Cruise er en av de raskest voksende turistformene internasjonalt. I Norge har tallet på cruiseturister økt raskt de siste årene, og nye framskrivinger spår 1 million cruisepassasjerer langs norskekysten i 2040. Samtidig gir stadig strengere reguleringer et stort behov for ny, grønn teknologi.

Les også: Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

- Dette konseptet viser at det vil være mulig å oppfylle vedtaket om nullutslipp i norske fjorder i 2026 ved å bruke utrangerte PSV-er som styrer skipene inn og ut fjorden på elektrisk kraft. Konseptet viser også hvordan nullutslipp blir mulig fram i tid ved bruk av nye drivstoff som hydrogen, sol og vind, sier Ronald Strøm, prosjektdeltaker og teknisk sjef i Edda Accommodation.

Parallelt med utviklingen av nye skip må det utvikles nødvendig infrastruktur og nye verdikjeder for energileveranser langs kysten. Samspillet mellom offentlige og private aktører er sentralt, og NCE Maritime CleanTech spiller en nøkkelrolle i dette samarbeidet.

- Vi mener også at det må bli et skifte mot mer energieffektive og region-spesifikke fartøy i framtiden. Konseptene som er utviklet nå vil fungere som en plattform for videre utvikling, og danne grunnlag for en rekke nye innovasjonsprosjekt, sier Økland.

Utviklingsarbeidet har fått støtte fra Design og arkitektur Norge (DOGA). Deltakere som har vært med i utviklingen av konseptet er: Eker Design, Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises Ltd, Bergen havn, Scanship, Wärtsilä, Corvus Energy, Teknotherm, DNV GL, Norsk Hydro, ETA Energi, NORCE, Hardcruise, Blueday Technology, BKK, Solbære, Hyon, Bostek, Østensjø rederi, GAC Norway, Yxney Maritime, Prototech, Gann, NCL, Bellona, NCE Fjord Tourism Norway.

 Sjå presentasjon av konseptet her.

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Vellykket møte mellom industri og universitet

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Nyhetsbrev

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

7000 Ford-ansatte må gå

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Eierskifte i Norled

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Send til en kollega

0.161