23948sdkhjf

DNV GL støtter Statnett og ruster for mer vindkraft

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

En mast i komposittmateriale for 420 kV kraftlinjer skal utvikles ved hjelp av designtjenester fra DNV GL. Smarte komposittmaster vil gjøre det enklere å bygge ut framtidens kraftnett.

Les også: ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Statnett, operatøren av det norske kraftforsyningsnettet, har valgt DNV GL som leverandør av designtjenester for utvikling av nye høyspentmaster i komposittmateriale. Prosjektet er en del av Statnetts forsknings- og utviklingsprogram «Lean Line», som har som mål å bygge kraftlinjer på en tryggere, raskere og billigere måte, og samtidig forenkle integrering av fornybar energi i det europeiske kraftnettet.

Statnett vil bli ett av de første selskapene i verden til å utvikle komposittmaster for høyspentlinjer på 420 kV. Komposittmaster har tradisjonelt blitt benyttet for systemer mellom 110 og 150 kV. DNV GL vil som en del av prosjektet gi bistand til Statnett med utvikling av et nytt design for kraftoverføring, i henhold til norske krav og forhold.

- Det er viktig at de prosjektene vi støtter, bygger opp under hovedmålsettingen for vårt FoU-program, som er å bedre energisikkerheten med 20 prosent, redusere kostnadene med 20 prosent og redusere byggetiden med 20 prosent, sier Oddgeir Kaspersen, leder for Statnetts program for innovativ teknologi.

-F or å gjøre dette trengs det teknisk ekspertise, fordi små detaljer kan være avgjørende. DNV GLs erfaring med nyskapende design av master, spesielt de elektriske systemene, gjør at vi kan skape et trygt og pålitelig konsept for vår høyspentmast i komposittmateriale, legger han til.

Les også: Statnett gjenvinner strømledninger

Prajeev Rasiah, konserndirektør for Nord-Europa, Midtøsten og Afrika, DNV GL – Energi, sier:

- For å realisere det fulle potensialet i kraftproduksjon fra fornybare kilder, er optimalisering av nettsinfrastrukturen helt avgjørende. Etter å ha arbeidet med design av elektrisitetssystemer for høyspentlinjer i mer enn 50 år, ser vi frem til å støtte Statnett med vår kunnskap og ekspertise på dette feltet, og muliggjøre rimeligere tilkobling og integrering av fornybar energi i kraftnettet.

DNV GLs eksperter på kraftnett fokuserer på aspekter av sikkerhet og pålitelighet ved mastene ved å utvikle isolasjonskoordinering, jording, stresstesting av elektriske systemer og sikker utforming. Designet av det nye elektriske systemet vil bli ferdigstilt på slutten av 2019, og valideringstestene er planlagt i 2020. Byggingen og driften av prøveperioden er planlagt i 2021.

DNV GLs årlige rapport Energy Transition Outlook forutser at økningen i vind- og solenergi vil drive frem en større utvidelse av overførings- og distribusjonssystemene. Rapporten finner at utvidelsen av verdens kraftlinjer vil utgjøre mer enn en tredobling innen 2050, både i lengde og kapasitet. Denne betydelige utvidelsen i infrastruktur vil hovedsakelig bli drevet av veksten i produksjon av fornybar energi, ofte i fjerntliggende områder, som dermed må kobles til det lokale, regionale, nasjonale og internasjonale kraftnettet.

Les også: VIDEO: Droner skal avdekke feil på kraftnettet

Fornybare energiressurser forekommer ofte i områder langt unna der største delen av forbruket skjer. Etterhvert som sektoren vokser og avhengigheten av fornybar energi øker, kreves det smartere design av infrastrukturen for å gjøre utvidelsen av kraftnettet tryggere, raskere og mer kostnadseffektiv.

Prosjektet for høyspentmastene har også vært en del av prosjektet Best Paths, et europeisk konsortium som har som mål å utvikle ny nettverksteknologi for å øke overføringskapasiteten og fleksibiliteten i kraftnettet på europeisk nivå, med bevaring av systemets pålitelighet.

 

Mer om:DNV GL |Statnett
Kilde: Pressemelding fra DNV GL
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.231