23948sdkhjf

Vegvesenet skal redusere CO2-utslippene betydelig

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Statens vegvesen har som mål å redusere klimagassutslippene med 40 prosent på anlegg og 50 prosent innen drift før 2030.

- Den samlede klimaeffekten av vår egen virksomhet domineres av vegprosjekter og entrepriser, det vil si bygging, drift og vedlikehold av veger, bruer og tunneler, forteller senioringeniør Christine Maass i Statens vegvesen.

Les også: Norled ligger an til å få drifte Finnøysambandet videre

Veginfrastruktur er omfattende og kompleks og gir en betydelig klimapåvirkning. De største utslippene er knyttet til produksjon av materialene, særlig betong, stål og asfalt. Mye skyldes også bruk av diesel i anleggsmaskiner.

- Det er mulig å redusere CO2-utslippene betydelig innen 2030. For nye vegprosjekter jobber vi med å finne ut hvilke krav som kan stilles til klimavennlige maskiner, materialer og arbeidsmetoder og hvordan de best kan formuleres i konkurransegrunnlagene. Det er jo faktisk slik at entreprenørene etterlyser konkrete klimakrav i kontraktene, forteller Christine Maass.

Statens vegvesen har gjennomført prosjektet "Krav til klimakutt i konkurransegrunnlag", som skal gi forslag til kontraktgrunnlag som reduserer utslippene fra materialer og anleggsutstyr.

- Muligheten for å påvirke hvor høye utslippene blir er størst tidlig i prosjektet og det er derfor viktig at klimahensyn integreres i planleggingen, forteller prosjektleder Karl Sigurd Fredriksen.

Les også: Trailer med 27 tonn stål stanset med ødelagte dekk

Ett eksempel er E18 Vestkorridoren, der man nå gjør klimagassberegninger av alternative løsninger allerede i reguleringsplan, og i konkurransegrunnlag skal det lages et fullt klimabudsjett. Oppfyllelse av miljøkrav for de materialene og produktene som har stor klimapåvirkning skal dokumenteres med prosjektspesifikk miljøvaredeklarasjon, såkalt EPD.

Fra 2018 gjennomfører Statens vegvesen pilotprosjekter der det gis bonus knyttet til bruk av materialer som er dokumentert med EPD. Bonus og krav kan også være aktuelt for utslippsfritt anleggsutstyr.

- I dag har vi to slike testpiloter på asfaltkontrakter i Tvedestrand og i Lillehammer, hvor det blir gitt bonus for klimaytelse i asfalten. Det betyr at prosjektene skal dokumentere CO2-faktoren både i produksjon, transport og utlegging av asfalten.

- Vi må teste ut dette bonussystemet i flere pilotprosjekter og prøve ut dokumentasjonen, slik at vi er sikre på at den er god nok for å tas inn i den generelle kontraktsmalen. På sikt kan vi rulle ut dette i stort omfang både for betong, armering, asfalt og andre materialer. Slik kan vi spare klima for store utslipp, mener Karl Sigurd Fredriksen.

 

Kilde: Statens Vegvesen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

- Aqua Nor går som planlagt

Eierskifte i Norled

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

Ukens vits: Tidlig helg

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

Nyhetsbrev

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Hever produksjonsnekten i Brasil

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Har fått afrikansk kunde

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Sykefraværet går fortsatt ned

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Send til en kollega

0.141