23948sdkhjf

Verftet avviser all skyld

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Verftet som bygget KNM «Helge Ingstad» - Navantia - avviser at det var sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder trengte inn i fregatten.

Arbeidet med å redde og heve fregatten foregår fortsatt for fullt i Øygarden. Dykkere jobber på spreng å få klargjort en heving av fartøyet. Alle missiler skal nå være tatt ut.

Les også: Spanjolene vil delta i fregatt-etterforskningen

NRK melder nå at skipsverftet som bygde KNM «Helge Ingstad», avviser all skyld i forbindelse med havariet. Det var ingen sikkerhetsfeil som førte til at store vannmengder kom inn i fregattens vanntette seksjoner.

Bakgrunnen for uttalelsen til NRK er at Havarikommisjonen kom fram til at det kanskje måtte være en feil i forbindelse med de vanntette skottene. Kommisjonen frykter at det skal være tilsvarende feil ved de andre fregattene som Navantia har bygd.

Fortsatt vil ikke ledelsen ved verftet i den spanske byen Ferrol la seg intervjue, og henviser til en tidligere uttalelse der det opplyses om at de mener at fregatten tilfredstiller alle kravene som ble bestilt i prosessen med byggingen av skipene.

Ifølge kilder som NRK har vært i kontakt med, og som kjenner til hvordan fartøyet ble bygget, uttaler de at skottene ble testet grundig på forhånd. De sier videre at alle fregattene ble fylt med vann for å teste hvor godt de kunne stå imot potensielle skader.

Les også: Kranlekter "permitteres" fra Øygarden

Verftet som bygget fregattene for det norske Forsvaret, har holdt det gående siden 1750.

BYGGET FREGATTENE: Et krigsskip settes sammen ved Navantia-verftet i Spania. Det var dette verftet som bygget de norske fregattene. 

Samtidig skriver Sysla.no at det norske verftet som bygget skrogene på fregattene, ble kraftig forsterket for å tåle en eventuell kollisjon i front.

Det var Kleven Maritime som fikk denne kontrakten. Verftet ble senere kjøpt opp og byttet navn til Aker Yards Florø under byggingen av modulene til den havarerte fregatten.

Les også: Fregatten sank ytterligere

Mannen som var adm. dir. ved Kleven Maritim, sier til nettstedet at de produserte og leverte modulene til seksjonene på skipet, og at en del av skottene inngår i den vanntette delen.

- Men disse er ikke vanntette før de er satt sammen ved hovedveftet, sier han til til Sysla.no.

Statsminister Erna Solberg har åpnet opp for en mulig erstatningssak mot det spanske verftet, men det er mye som skal avdekkes før det eventuelt blir en realitet.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Eierskifte i Norled

Ukens vits: Tidlig helg

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Nyhetsbrev

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Hever produksjonsnekten i Brasil

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Har fått afrikansk kunde

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Sykefraværet går fortsatt ned

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Send til en kollega

0.199