23948sdkhjf

- Store muligheter i flåtefornyelse i nærskipsfarten

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Nærskipsfarten står foran en omfattende flåtefornyelse. - Dette er en stor mulighet til å utvikle og implementere ny teknologi som kan gi oss en mer miljøvennlig og konkurransedyktig nærskipsflåte.

Dette sa adm. dir. i Rederiforbundet, Harald Solberg, under forbundets seminar om framtidens sjøtransport. Han la til at Norge kan utvikle teknologi som kan eksporteres til et større marked.

Les også: - Skipene må kutte utslipp kraftig

 75 prosent av all godstransport i Norge går i dag på kjøl. Men til tross for klare politiske ambisjoner om å flytte en enda større andel av godstransporten fra vei til sjø, går utviklingen feil vei. Sjøtransportens konkurransekraft svekkes sammenlignet med vei og bane.  

Hydro Aluminium er et selskap som har ambisjoner om å flytte mer last fra vei til sjø.  Med tilgang på mer konkurransedyktig sjøtransport kan selskapet redusere bruk av lastebil i Norge vesentlig.

- For å få det til må staten ta sin del av regningen og gi vareeiere incentiv til å velge sjøtransporten, mener logistikksjef i Hydro Aluminium, Susanne Vinje.  

Den norske nærskipsfartsflåten organisert i Rederiforbundet har i dag en gjennomsnittsalder på 21 år og behovet for flåtefornyelse er stort. Samtidig er nærskipsfarten et segment som tradisjonelt har hatt lave marginer og begrenset kapitaltilgang. Tilgang på kapital er derfor helt avgjørende for vekst og videre utvikling i dette segmentet.  

Les også: Ta en sniktitt på den nye ferja

ADM. DIR.: Harald Solberg er adm. dir. i Norges Rederiforbund. FOTO: NORGES REDERIFORBUND

Harald Solberg ga ros til regjeringen for å ha en tydelig ambisjon om å styrke sjøtransportens konkurransekraft, men etterlyser flere virkemidler for å gjøre gode ambisjoner om til handling. 

- Det handler om behov for mer effektive havner, mindre brukerfinansiering, unngå at havnekapital brukes på en rekke andre formål, modernisering av los og sjøtrafikkovervåkning langs kysten og å tilrettelegge for mer klima- og miljøvennlige løsninger i skipsfarten. Videreføring og styrking av incentivordning for godsoverføring er også viktig, sa han og understreket;  

- Få maritime klynger har et bedre utgangspunkt enn den norske. Vår langstrakte kyst og den maritime klyngen kan brukes som klimalaboratorium til å teste ut ny teknologi og grønne bærekraftige løsninger.  

 

Kilde: Norges Rederiforbund
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Får Havforskningsinstituttet som partner

Torghatten-ferjene på vei

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Nyhetsbrev

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Forsker på selvkjørende skip

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

SP: Equinor til Stortinget

Ønsker kandidater til stålpriser

Styrker servicen i nord

Olje og gass til Europa sikrer Norges handelsoverskudd

EU har bestemt seg om stålet

Ukens vits: En whiskey-hest

Skal redusere svovelutslippene kraftig

Roboter erstatter stadig flere

Russisk stålgigant med rekordår

- Forsto raskt at fregatten ville synke

Boa, selskapet, som har stått for redningsplanene for KNM «Helge Ingstad», var tidlig på åstedet, men representantene forsto raskt at det var vanskelig å hindre at fregatten ville synke.

TESS-avtale med Bremnes Seashore

Skal levere enda en båt til Sølvtrans

Norsk Stål går for «Titten» og «Tei»

IKM-sjef: - Regjeringen jukser

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Hunseal AS stiller sammen med Intec Pumper avd. Biri under EuroExpo på Gjøv...

BRANNSIKKERHET: 7 ting eiendomsforvaltere og driftssjefer må vite

Vil du bli med Meidell på tur til EMO i september 2019?

Additel 760 håndholdte og automatiserte trykkalibrator

Send til en kollega

0.204