23948sdkhjf

- Store muligheter i flåtefornyelse i nærskipsfarten

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Nærskipsfarten står foran en omfattende flåtefornyelse. - Dette er en stor mulighet til å utvikle og implementere ny teknologi som kan gi oss en mer miljøvennlig og konkurransedyktig nærskipsflåte.

Dette sa adm. dir. i Rederiforbundet, Harald Solberg, under forbundets seminar om framtidens sjøtransport. Han la til at Norge kan utvikle teknologi som kan eksporteres til et større marked.

Les også: - Mamma, er oljeplattform farlig for miljøet?

 75 prosent av all godstransport i Norge går i dag på kjøl. Men til tross for klare politiske ambisjoner om å flytte en enda større andel av godstransporten fra vei til sjø, går utviklingen feil vei. Sjøtransportens konkurransekraft svekkes sammenlignet med vei og bane.  

Hydro Aluminium er et selskap som har ambisjoner om å flytte mer last fra vei til sjø.  Med tilgang på mer konkurransedyktig sjøtransport kan selskapet redusere bruk av lastebil i Norge vesentlig.

- For å få det til må staten ta sin del av regningen og gi vareeiere incentiv til å velge sjøtransporten, mener logistikksjef i Hydro Aluminium, Susanne Vinje.  

Den norske nærskipsfartsflåten organisert i Rederiforbundet har i dag en gjennomsnittsalder på 21 år og behovet for flåtefornyelse er stort. Samtidig er nærskipsfarten et segment som tradisjonelt har hatt lave marginer og begrenset kapitaltilgang. Tilgang på kapital er derfor helt avgjørende for vekst og videre utvikling i dette segmentet.  

Les også: Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

ADM. DIR.: Harald Solberg er adm. dir. i Norges Rederiforbund. FOTO: NORGES REDERIFORBUND

Harald Solberg ga ros til regjeringen for å ha en tydelig ambisjon om å styrke sjøtransportens konkurransekraft, men etterlyser flere virkemidler for å gjøre gode ambisjoner om til handling. 

- Det handler om behov for mer effektive havner, mindre brukerfinansiering, unngå at havnekapital brukes på en rekke andre formål, modernisering av los og sjøtrafikkovervåkning langs kysten og å tilrettelegge for mer klima- og miljøvennlige løsninger i skipsfarten. Videreføring og styrking av incentivordning for godsoverføring er også viktig, sa han og understreket;  

- Få maritime klynger har et bedre utgangspunkt enn den norske. Vår langstrakte kyst og den maritime klyngen kan brukes som klimalaboratorium til å teste ut ny teknologi og grønne bærekraftige løsninger.  

 

Kilde: Norges Rederiforbund
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Satser på Fjord Hybrid

Nyhetsbrev

Metallco-avklaring etter påske?

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

1

Fikk kran-oppdrag

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.156