23948sdkhjf

- Utslippsfrie cruiseskip innen 2026 umulig

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

«Alle» vil ha utslippsfrie cruiseskip, men direktøren for Cruise Norway sier at alle cruiseskip som bygges i dag, brukes fossilt brensel.

Cruise-industrien, verftene og rederiene har et ønske om at all cruisefart skal være nullutslipp. I tillegg har Stortinget vedtatt at det kun er cruiseskip som er utslippsfrie som skal kunne seile inn i de norske verdensarvfjordene. Det skal skje fra 20226.

Les også: - Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

Nå melder Travel News at direktøren for Cruise Norway, Inge Tangerås, at det vil være umulig å innfri. Dette ga næringen klart uttrykk for i et møte med med klima- og miljøvernministeren nylig.

– Det er rett og slett ikke teknologi tilgjengelig som gjør det mulig, sier Inge Tangerås til Travel News. Han opplyser at det i dag er om lag 120 cruiseskip som er bestilt og skal bygges fram mot 2027. Og pr i dag bruker alle disse fossilt brensel, opplyser han til Travel News.

Siden cruise-bransjen ikke klarer å ha nullutslipp innen 2026, vil skipene ikke få mulighet til å seile inn verdensarvfjordene i Norge.

Travel News skriver at klima- og miljødepartementet jobber med en handlingsplan for grønn skipsfart som skal være ferdig i 2019. Her vil tiltaket om utslippsfrie verdensarvfjorder bli utredet.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Norsk leverandør fikk Singapore-ordre

SE VIDEO: Satte ut fisk i nedsenkbar merd

Ukas vits: Når politikk blir et eventyr

Fortum og Nordkraft etablerer nytt vindkraftselskap

Bedre arbeidsmiljø i leverandørbransjen

Vant to nye kontrakter

Nyhetsbrev

«Godfisk» skal redde laks fra å dø

Yara Birkeland vinner prestisjefull miljøpris

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Sjekk dette vindskipet!

Revisjonscontainere til Equinor

British Steel slås konkurs

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Et vrak til besvær

11 600 tonn død laks i nord

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Se alle Bedriftenes egne nyheter

SKF Lincoln-wirerope smøresystem fra Norsecraft Tec AS

KAESER KOMPRESSORER på Nor-Shipping 4.-7. juni 2019

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut®...

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Send til en kollega

0.143