23948sdkhjf

Skipsdåp for Beret Paulsdatter i Tromsø

UiTs nye kystfartøy Beret Paulsdatter ble i dag døpt i Tromsø. Hilgunn Pedersen som døpte fartøyet er etterkommer etter den samiske kystkvinnen som fartøyet bærer navnet til.
Gudmor Hilgunn hadde tatt turen til Tromsø fra hjemplassen i Tysfjord, og på veien stoppet på hjemplassen til Beret Paulsdatter og hentet sjøvann fra støa der Beret hadde båten sin.
Vannet ble brukt til å døpe UiT-fartøyet, og symbolikken mellom det historiske og det moderne ble understreket ved å bruke et øsekar utlånt fra Balsfjord fjordmuseum. 

Samisk foregangskvinne

– Det er ei stor ære å få være gudmor for Beret Paulsdatter. Beret var nok verken den første eller eneste kystkvinnen av sitt slag, men hun var så allsidig, og dette at hun hadde kommandoen over egen båt var spesielt. Hun hadde ingen kommandobru på sin båt, hun var selv brua. Og dette nye fartøyet har ei flott og moderne bru. Fartøyet i seg selv vil fungere som ei bru mellom studenter og erfarne forskere, der de får arbeide side om side, sa Hilgunn Pedersen etter dåpen. 

Blant de andre talerne var sametingsråd Runar Myrnes Balto, som trakk fram Berets mange inspirerende sider: 

– I historia om Beret Paulsdatter flettes samisk historie og kvinnefrigjøringshistoria sammen. Buks-Berret skrev ikke bøker. Men gjennom sine gjerninger inspirerte hun kanskje en gryende kvinnebevegelse. Sametinget gratulerer UiT med fartøyet, og synes det er ekstra gledelig at en samisk foregangskvinne hedres gjennom navnevalget.

Tale: Sametingsråd Runar Myrnes Balto holdt tale ved dåpen til Beret Paulsdatter. Foto: Jørn Berger-Nyvoll/UiT

Merkedag for UiT

– Dette er en fantastisk merkedag for oss, sa rektor Dag Rune Olsen. Endelig har vi fått på plass et nytt kystfartøy som blir en utmerket plattform for mange av våre studenter og forskere. Og det er viktig for oss at fartøyet har fått navn etter en foregangskvinne. 

Beret Paulsdatter skal brukes til forskning og undervisning i kystnære farvann innenfor geovitenskap, biologi, redskapsteknologi og navigasjon. Fartøyet skal også brukes til miljøovervåking og utvikling av autonome løsninger innen marin forskning. Beret Paulsdatter er utstyrt med fasiliteter som en romslig bro, klasserom, tørr- og våtlaboratorium, vinsjer og sonder for å gjøre målinger. Ny teknologi gjør at den bruker mindre strøm enn de gamle båtene til UiT, og den slipper ut minimalt med NOX-gasser.

Entusiastiske studenter

Dagen før dåpen fikk noen av UiT-studentene som skal bruke båten, være med på en prøveseilas. Oda Røsæg Olsen går andre året på bachelorutdanningen i nautikk, og er begeistret for det hun fikk oppleve:

– Det er en utrolig flott båt, og det er skikkelig kult å få lov til å styre og føre båten. En veldig fin opplevelse.

Klassekamerat Sindre Bråten er enig:

– Her får vi kjenne på hvordan arbeidshverdagen vår kan bli etter hvert, og det motiverer.

Studenter: Faglærer og studenter koste seg på brua. Fra venstre: Anders Johan Christensen, Sindre Bråten, Neeve Donohue, Oda Røsæg Olsen og Lukas Andreassen Skjoldvær. Foto: Oddleif B. Larsen/UiT

Sammen med Lukas Andreassen Skjoldvær som også går andre året på nautikkutdanningen, og Neeve Donohue som går tredje og siste året, hadde studentene med seg faglærer i navigasjon, Anders Johan Christensen. Christensen er minst like begeistret som studentene sine:

– Dette er en ordentlig båt i en veldig kompakt innpakning. Studentene er heldige som får bruke denne båten i utdanninga, og det er viktig at studentene får kjenne på ansvaret og at man i det virkelige liv ikke kan trykke pause og prøve på nytt. Dette er UiTs fineste klasserom, med god margin.

Nautikkutdanningen ved UiT har status som senter for fremdragende utdanning innenfor maritim simulatorbasert læring (COAST), sammen med tre andre utdanningsinstitusjoner.

– Beret Paulsdatter gir studenter og lærere ved UiT en helt unik mulighet til å teste ut om de metodikker for instruksjon og læring som utvikles for simulatorbasert trening i COAST også fungerer i praksis, sier fungerende instituttleder Magne-Petter Sollid.

Kilde: UiT Norges arktisiske universitet

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141