Leveransen gjelder to CSOV-fartøy (Commissioning Service Operation Vessels) som bygges for det britiske rederiet North Star Renewables.
Avtalen omfatter en omfattende pakke med propulsjonsløsninger, inkludert to azimuth-thrustere, én kombinert azimuth-/tunnel-thruster med hev-/senkefunksjon, samt flere andre systemer designet for optimal manøvrering i krevende operasjoner. Alt styres via Brunvolls BruCon PTC kontrollsystem.
Det skriver Brunvoll i en pressemelding
Helhetlig løsning
– Ved å velge Brunvolls helhetlige løsning styrker vi påliteligheten og ytelsen i våre kommende fartøy. Dette understøtter vår satsing på sikre og bærekraftige tjenester til havvindsektoren, uttaler James Bradford, teknologidirektør i North Star.
Skipene bygges etter VARDs 4 19-design og får en lengde på 87,5 meter, bredde på 19,5 meter og kapasitet til 120 personer. De skal i langvarig tjeneste for energiselskapet RWE, som er en betydelig aktør innen offshore vind globalt. Leveringene er planlagt i 2028 og 2029.
Blant løsningene Brunvoll skal levere er den nyutviklede DL1-dysen, kjent som «Dragless». Denne teknologien skal ifølge produsenten forbedre energieffektiviteten ved å opprettholde gode hydrodynamiske egenskaper i et bredt driftsområde.
Betydelig fleksibilitet
– Det er ekstra positivt å se vår kombinerte azimuth-/tunnel-thruster tas i bruk i havvindmarkedet. Vi mener dette gir fartøyene betydelig fleksibilitet og bedre operativ kapasitet, sier Bernt Rune Riksfjord, salgsdirektør i Brunvoll.
Brunvoll ble etablert i 1912 og hadde i 2024 en omsetning på om lag 1,9 milliarder kroner. Med hovedkontor i Molde, sysselsetter selskapet rundt 600 personer og har et globalt nettverk for salg og service.
Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook – du får nyhetene samtidig som de publiseres