23948sdkhjf

Verdens første vinddrevne RoRo-fartøy sikrer 9 millioner euro i EU-finansiering

Wallenius Wilhelmsen og partnere får 9 millioner euro fra EU til prosjektet som skal realisere Orcelle Wind - verdens første vinddrevne RoRo-fartøy.

Tildelingen gjennom Horisont Europa viser at EU har tro på konseptet vårt, og er viktig for den grønne omstillingen i Europa, sier Roger Strevens, VP Global Sustainability hos Wallenius Wilhelmsen.

Tildelingen fra EU fordeles mellom elleve prosjektpartnere, hvor målet er å klargjøre vindskipet Orcelle Wind, for kommersiell drift. Prosjektet skal det jobbe med et et 360-graders perspektiv på vindfremdrift – inkludert værruting, fartøydesign, styring av forsyningskjede mannskapstrening, samt test av rigginstallasjon om bord på fartøy.

Samarbeid er nøkkelen

– EU-prosjektet er basert på partnerskap. For å lykkes med nullutslipp så raskt som mulig, trenger vi sterke partnere. Vi er stolte av å samle de beste partnerne fra europeisk industri, maritim sektor og akademia, samt en av våre nøkkelkunder til prosjektet. Alle har forpliktet seg til å samarbeide for å realisere Orcelle Wind, sier Strevens.

Et 220 meter langt vinddrevet fartøy

Orcelle Wind er en vinddrevet Pure Car Truck Carrier, en type Deep Sea Roll On, Roll Off-fartøy. Den vil bli 220 meter lang og ha kapasitet til over 7000 biler, men vil også være i stand til å frakte breakbulk og rullende utstyr.

Orcelle Wind er en viktig del i Wallenius Wilhelmsens arbeid med å redusere utslippene fra flåten. Ambisjonen er at fartøyet skal begynne å seile sent i 2026 eller tidlig i 2027.

Orcelle Wind er det første fartøyet fra Oceanbird-konseptet (se lenke nedenfor) for primært vinddrevne fartøyer. Konseptet viser at det teoretisk er mulig å redusere utslippene fra fartøy med opptil 90 prosent dersom alle faktorer som påvirker utslipp er samkjørte.

Troen på konseptet: - Tildelingen gjennom Horisont Europa viser at  EU har tro på konseptet vårt, og er viktig for den grønne omstillingen i Europa, sier Roger Strevens, VP Global Sustainability hos Wallenius Wilhelmsen. Foto: Wallenius Wilhelmsen

– Oceanbirdkonseptet ble utviklet gjennom en partnerskapstilnærming. Vi har sett styrken i å samle folk fra ulike sektorer og selskaper for å dekke alle perspektiver. Ved å samarbeide skal vi realisere Orcelle Wind-prosjektet - og dermed ta et stort skritt mot virkelig bærekraftig skipsfart, sier Niclas Dahl, administrerende direktør i Oceanbird.

Installasjon av testrigg

En viktig del av det prosjektet er å installere en testrigg av et vingeseil på et eksisterende Wallenius Wilhelmsen fartøy i midten av 2024. Her vil det installeres ett segl som en retrofitløsning, mens nybygget Orcelle Wind vil ha flere segl som sin hovedfremdriftskilde. Oceanbird og Wallenius Wilhelmsen presenterer testrigginstallasjonen i en websending direkte fra Londons ABBA Arena 26. januar.

Fakta:

· Horisont Europa er EUs finansieringsprogram for forskning og innovasjon.

· Orcelle Wind-prosjektet dekker hele omfanget av elementer som trengs for å forberede kommersiell handel med fartøyet.

· Prosjektvarighet: 1. januar 2023 – 31. desember 2027 (60 måneder)

· EU-støtte: 9 millioner euro · Oceanbird-konseptet: https://www.theoceanbird.com/the-oceanbird-concept/

· Partnere i EU Horizon-prosjektet:

- Wallenius Marine, et skipsdesign- og skipsadministrasjonsselskap i Sverige

- AlfaWall Oceanbird, et 50/50 joint venture av Alfa Laval og Wallenius som spesialiserer seg på utvikling av teknologi for vinddrevet fremdrift på fartøy

- Volvo Cars, et av de mest kjente og respekterte bilmerkene i verden

- StormGeo, en verdensledende leverandør av værvarslingstjenester

- Maritime CleanTech, en partnerorganisasjon som representerer hele den maritime verdikjeden, mmed grønne innovasjonsprosjekter i fokus

- DNV, et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land og hovedkontor i Norge

- SSPA, et svensk selskap som er en del av Forskningsinstituttene i Sverige, de utvikler løsninger for en bærekraftig og robust maritim industri

- KTH, Sveriges største tekniske universitet (KTH Royal Institute of Technology)

- UGent, et offentlig forskningsuniversitet lokalisert i Gent, Belgia

- NTUA, et ingeniøruniversitet i Athen, Hellas

Kilde: Pressemelding fra Maritime Cleantech

KLIKK for alle artikler i Innovasjon og forskning.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078