CSOV-fartøy overlevert fra Ulstein Verft

26. juni 2025 overtok Bernhard Schulte Offshore (BSO) det toppmoderne havvindserviceskipet "WINDEA Curie", byggnummer 320, fra Ulstein Verft.
Skipets nøkkelfunksjoner inkluderer en bevegelseskompensert gangvei og heistårn, et helidekk og en 3D-kompensert kran, noe som gjør det ideelt for ulike offshoreprosjekter, inkludert havvind og offshore olje og gass. SX222-designet er utviklet av Ulstein Design & Solutions AS.
Søsterskip leveres senere i år
Fartøyet, sammen med søsterskipet som skal leveres senere i år, representerer lange tradisjoner innen maritim innovasjon, med avansert teknologi, høye sikkerhetsstandarder og effektivitet i offshore-operasjoner.
– Vårt nye havvindskip, "WINDEA Curie", styrker offshoreflåten vår, som nå omfatter fire svært moderne fartøy, sier Matthias Müller, administrerende direktør i BSO. Alle disse fartøyene er designet og bygget av Ulstein.
– Det nye fartøyet og søsterskipet vil ikke bare øke kapasiteten i offshoreflåten vår, men også styrke konkurranseevnen og omdømmet vårt, særlig med tanke på drivstofføkonomi og fleksibel bruk.
– Vi er glade for å kunne levere "WINDEA Curie" til Bernhard Schulte Offshore. Dette markerer en ny milepæl i vårt lange og gode samarbeid. Skipet viser den innovative kraften og de høye standardene som kjennetegner dette samarbeidet. Sammen bidrar vi til å utvikle maritim teknologi og bærekraft, med et fartøy som kan levere høy ytelse og pålitelige offshore-operasjoner, sier Lars Lühr Olsen, administrerende direktør i Ulstein Verft.
Redusert miljøpåvirkning
Fartøyet har en X-STERN i hver ende for mykere bevegelser, økt komfort og redusert drivstofforbruk. Motorene har høy effektivitet og et varmegjenvinningssystem for å sikre optimal ytelse og redusert miljøpåvirkning, i tråd med Schulte Groups engasjement for bærekraft.
Fartøyet har opptil 90 lugarer med dagslys, som skal gi komfortable boforhold for offshorepersonell. Totalt har fartøyet 111 lugarer, med kapasitet for opptil 132 personer.
Med avanserte DP-systemer og TWIN X-STERN-teknologi holder fartøyet presis posisjon og stabilitet selv under krevende offshoreforhold. Denne evnen er avgjørende for å opprettholde operasjonell kapasitet og sikkerhet.
Betydelig oppgradering
Den bevegelseskompenserte Ampelmann-gangveien og den 3D-bevegelseskompenserte Motus-kranen representerer en betydelig oppgradering sammenlignet med tidligere BSO-fartøy. Kranen kan håndtere laster på opptil 5 tonn under optimale forhold, noe som øker den operasjonelle effektiviteten og fleksibiliteten.
Om selskapene
Bernhard Schulte Offshore i Tyskland er en del av Schulte Group, en global aktør i den maritime industrien. Schulte Group har sterkt fokus på sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og leverer innovative løsninger av høy kvalitet for offshore-operasjoner.
Ulstein er et familieeid selskap i tredje generasjon og en internasjonalt anerkjent leverandør av skipsdesign, skipsbygging og systemløsninger for skip. Selskapet gjør visjoner til virkelighet sammen med kundene og driver fremgang i den maritime industrien.
Kilde: Ulstein
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.