23948sdkhjf

Follobanen åpner søndag – flere tusen tonn med stål levert fra Norsk Stål

Norsk Står har levert 5000 tonn med armeringsstål til prosjektet, som har pågått i sju år.

I tillegg har Norsk Stål lever 125 tonn med bjelker, plater og hulprofiler til prosjektet, som har gått på flere kostnadssprekker.

35 milliarder

Det siste kostnadsanslaget lyder på mer enn 35 milliarder kroner.

Søndag 11. desember foretar Kong Harald og Kronprins Haakon den offisielle åpningen av banen, som halverer reisetiden mellom Ski og Oslo S. Reisetiden blir nå på 11 minutter.

NY TUNNEL: Blixtunnelen på Follobanen gør at de reisende får vesentlig kortere reisetid mellom Ski og Oslo S. FOTO: BANE NOR

Norsk Stål AS har levert over 5000 tonn med armeringsstål, samt 125 tonn med bjelker, plater og hulprofiler, som har blitt til nye massive betongkonstruksjoner og kompliserte ombygginger av eksisterende betongkulverter.

Samarbeid med HAB 

Norsk Stål har hatt et fire og et halvt års nært samarbeid med HAB Construction AS på Follobanen for Bane Nor.

SJU ÅR: Det har tatt sju år og prosjektere og bygge Follobanen. Prislapp: Mer enn 35 milliarder kroner. FOTO: TORE D. MO/BANE NOR: FOLLOPROSJEKTET

Fakta om Follobanen:

  • 22 km ny dobbeltsporet ekspresslinje mellom Oslo og Ski tilrettelagt for ned til halvert reisetid (fra 22 til om lag 11 minutter) – effekt for de reisende fra dag 1.
  • Regiontog, ny direktelinje og alle tog som kjører Blixtunnelen på Follobanen får kortere reisetid.
  • Ekspresstog på Follobanen i samspill med trafikk på Østfoldbanens lokallinje, gir flere valg og dobbelt så stor tog-kapasitet Oslo-Ski
  • Bane NOR planlegger trafikk på Follobanen fra og med 11.desember 2022
  • Follobanen er innerste del av InterCity-utbyggingen sørøst for Oslo
  • Omfatter, i tillegg til nytt dobbelspor Oslo-Ski, et nytt kollektivknutepunkt i Ski med tre plattformer, to reisetorg, bussterminal, grøntareal med mer - åpnet av Bane NOR i august 2022
  • Omfatter nye spor til Østfoldbanen inn til Oslo S og nye Kongshavntunnelen og spor lagt under Middelalderparken i Oslo - tatt i bruk i august 2021
  • Opprusting av Middelalderparken i et samarbeid med Oslo kommune og Riksantikvaren. (I Middelalderparken er de største arkeologiske utgravingene i hovedstaden på over 100 år er utført side om side med anleggsarbeidet)
  • Omfatter betydelige utbedringer, konstruksjoner og oppgradering ved Oslo S med den største sporutvidelsen på 41 år.
  • Nødvendig omlegging av Østfoldbanen ved Oslo S og Ski.
  • Totalt 64 km nye spor er etablert som del av prosjektet.
  • Stor fleksibilitet: Follobanen får tilknytning til alle de 19 spor ved Oslo S
  • Follobanen har Nordens hittil lengste jernbanetunnel, Blixtunnelen (20 km,) i to tunnelløp (totalt 40 km)
  • Første lange jernbanetunnel i Norge med atskilte tunnelløp (Boret med fire tunnelboremaskiner (18,5 km) – og ved sprengning drill & blast og drill & split (uten sprengning).
  • Hovedarbeidet med det store Follobaneprosjektet startet i 2015.

Kilde: Norsk Stål Bane Nor

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Fra Alcoa Lista til Eramet Kvinesdal
Mange vil være med å bygge verdens første skipstunnel
TechnipFMC tildeles kontrakt for utbyggingen av tre felt på Utsirahøyden
Sveiseverksted konkurs etter 17 år
«Helge Ingstad»s skipssjef: - Alt sammen var mitt ansvar
19 ved Ekornes-fabrikk mister jobbene sine
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.125