23948sdkhjf

Tror ikke på corten som årsak til brukollaps

Tidligere sjefingeniør i Vegvesenet Tormod Dyken har liten tro på at det er bruken av rusttregt stål som tippet Tretten bro ut i Lågen.

– Nei, det tror jeg ikke. Korrosjon av corten tenker jeg kommer i gruppe med råte og nedbryting, som tar lang tid – mer enn 10 år. Jeg tror ikke man vil finne noen brudd i ståldeler på Tretten-brua, sier Dyken, til VG.

TU-artikkel

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som i en artikkel i august i år, skrev at stålet som ble brukt på brua, var gjenstand for et mulig forbud fra Statens vegvesen. Vegvesenet vurderte et forbud mot cortenstålet.

Også NTNU-professor Arne Aalberg, som er ekspert på konstruksjoner der ulike materialer, som stål og tre, virker sammen, avfeier corten-teorien fullstendig:

– Det har veldig god kvalitet, og er et helt kapabelt stål til konstruksjoner. Stavene som er av dette stålet i broen, har vært helt synlige, og hvis det har vært noe som helst inspeksjon, burde det ikke være noe problem. Skal de ha mistet bæreevnen, så må de jo ha rustet i stykker fullstendig ved innfestingen til knuteplatene/dyblene. Og det skulle jo være så synlig at til og med de som gikk forbi hadde sett det, sier han til VG.

 

Kilde: VG

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094