23948sdkhjf

Først i verden: Volvo leverer elektriske lastebiler med fossilfritt stål til kunder

Som verdens første lastebilprodusent har Volvo begynt å bruke fossilfritt stål i sine lastebiler. De første elektriske lastebilene med fossilfritt stål blir nå utlevert til kunder.

I september i år startet Volvo Trucks serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler, som den første lastebilprodusenten i verden.

Noen av disse elektriske lastebilene blir også de første lastebilene i verden bygd med fossilfritt stål.

- Erstatte med fossilfrie alternativ

– Reisen vår mot nullutslipp handler både om å gjøre kjøretøyene våre fossilfrie i bruk og over tid ved å fullt ut erstatte materialene i våre lastebiler med fossilfrie og resirkulerte alternativer, sier Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks.

Det fossilfrie stålet produseres av det svenske stålverket SSAB og lages ved å bruke en helt ny teknologi med fossilfri strøm og hydrogen. Resultatet er en betydelig lavere miljøpåvirkning og er et viktig skritt mot en verdikjede med null utslipp. Blant kundene som vil få fossilfritt stål i noen av sine elektriske lastebiler er Amazon og DFDS, gjennom transportselskapet Simon Loos, Unilever.

Trenger partnere

– Hos Amazon er vi på vei til å gjøre virksomheten vår netto karbonfri innen 2040. Vi trenger partnere som Volvo for å få denne overgangen til å skje, sier Andreas Marschner, visepresident for transporttjenester i Amazon i Europa.

– DFDS har forpliktet seg til den grønne omstillingen og å levere grønnere transport- og logistikkløsninger. Alle steg i den grønne omstillingen innen logistikk bringer oss nærmere et karbonfritt samfunn og vi er derfor glade for at noen av de elektriske lastebilene vi snart får levert også vil bli produsert med fossilfritt stål, sier Niklas Andersson, konserndirektør i DFDS’ logistikkdivisjon.

MYE KAN RESIRKULERES: 90 prosent av en Volvo lastebil kan resirkuleres. FOTO: VOLVO

Det første stålet som er produsert med hydrogen vil bli brukt i rammen til de elektriske lastebilene, som er ryggraden hvor de andre komponentene til lastebilen blir montert. Etter hvert som tilgjengeligheten til fossilfritt stål øker, vil det også bli introdusert i andre deler av lastebilen.

90 % av en Volvo lastebil kan resirkuleres

I dag kommer rundt 30 prosent av materialene i en ny Volvo lastebil fra resirkulerte materialer. Og inntil 90 prosent av lastebilen kan resirkuleres når den når slutten av livssyklusen. Fossilfritt stål blir et viktig tillegg til tradisjonelt og resirkulert stål som brukes i Volvos lastebiler.

Volvo har forpliktet seg til Paris-avtalen om klimaendringer og til å oppnå et netto nullutslipp av klimagasser i hele verdikjeden senest innen 2040.

 

Kilde: Violvo

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Dette er trolig årsaken til at Tretten bru kollapset
Equinor beroliger oljeservicenæringen
Permitteringer i laksenæringen koster staten 15 millioner
Fjord1 starter testing av el-ferjer over Tysfjorden
NORCE bidrar til fortgang i elektrifisering av olje- og gassplattformer
Planer for økt gassuttak fra Oseberg godkjent
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.125