23948sdkhjf

Fitjar Mek. skal bygge sitt første nybygg for FSV Group

FSV Group og Fitjar Mekaniske Verksted har inngått en kontrakt på bygging av et nytt 27 meter hybriddrevet frakte- og servicefartøy.

Det nye fartøyet, som får byggenummer 52, skal leveres i juni 2023.

FSV Group har et ekspansivt byggeprogram på hele 8 fartøy i perioden 2022 til 2023, og det innledes nå ett nytt samarbeid med Fitjar Mekaniske Verksted.

Batteripakke på 1.000 kWh

Fartøyet som er spesielt utviklet for tyngre frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. Fartøyet får den største batteripakken på denne typen fartøy på hele 1.000 kWh. Batteripakken sparer miljøet for 340 tonn CO2 per år, som tilsvarer utslipp fra ca 190 personbiler om man bruker en gjennomsnittlig kjørelengde på 15 000 km/år. Batteripakken er klimanøytral etter en måneds drift.

Helse og sikkerhet er første prioritet

Det nye fartøyet får sju lugarer og stort lasterom på 190 m3. Folks helse og sikkerhet er alltid første prioritet, og om bord i fartøyet er det lagt stor vekt på å benytte dekksutstyr, systemer og løsninger for trygge og effektive operasjoner om bord.

SIGNERING: Fitjar Mek. Verksted og FSV har signert kontrakt om bygging av nytt fartøy. FOTO: FITJAR MEK. VERKSTED

- FSV ser fram til å et nytt og spennende samarbeid med Fitjar Mekaniske Verksted (Fitjar Mek). Fitjar har vist seg konkurransedyktig på pris og leveringstid. FSV tar våre miljøforpliktelser på alvor og fokuserer på reduksjon av våre utslipp. FSV har derfor tatt en ledende posisjon innen bruk av hybridteknologi, som i lengden gir store gevinster for miljøet, kunden og oss som reder. Fartøyet vil supplere en allerede moderne flåte i FSV, og i kombinasjon med motiverte og dyktige ansatte, samt kvalitetsfokus i alle ledd, ser vi fram til en videre positiv utvikling av rederiet, sier adm. dir. Arild Aasmyr i FSV Group i en kommentar.

Takker FSV Group for tilliten 

Hugo Strand, verftsdirektør ved Fitjar Mek sier:

- Vi takker FSV Group for tilliten ved å kontrahere et nytt fartøy hos oss. FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish samt leveransepresisjon, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at de velger å bygge hos oss. Fitjar Mek har spesialisert seg på å bygge komplekse fartøy av denne størrelsen ved eget verftsanlegg, noe som gir sikker prosjektgjennomføring, betydelige ringvirkninger og kompetanseutvikling i det norske maritime clusteret, sier Hugo Strand. Han er verftsdirektør ved Fitjar Mek.

Han legger til at fartøyet setter en ny standard hva angår batteri/hybrid motorkonfigurasjon og det passer til verftets  slagord «Me byggjer for framtida!». 

- Vi ser virkelig fram til å komme i gang og få etablert et godt samarbeid med FSV og Solstrand Trading som designer, sier Strand videre.

BYGGES PÅ FITJAR: Det nye fartøyet skal i sin helhet bygges ved Fitjar Mek. Verksted. FOTO: FITJAR MEK. VERKSTED

Bygges komplett på Fitjar

Fartøyet skal i sin helhet bygges i Norge. Hugo Strand tilføyer:

- Komplett bygging i Norge gir maksimal norsk verdiskapning og kompetanseutvikling. All bygging vil foregå på Fitjar Mek, noe som reduserer byggetiden og risikoen i prosjektgjennomføringen.

 

Kilde: Fitjar Mek.Verksted

Artikkelen er en del av vårt tema om Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141