23948sdkhjf

Shippingaktørene tror at mesteparten av flåten kan være klimanøytral innen 2050

Fossildrevne skip er fortsatt i vinden i norsk og internasjonal shippingbransje. Men blant Rederiforbundets medlemmer er det hele 88 prosent som tror at flåten kan være klimanøytral innen 2050.

Det kom fram da shippingbransjen samlet seg til møte i Bergen nylig. Bergensavisen (BA) skriver at temaet blant annet var det grønne skiftet, der dekarbonisering, som handler om klimavennlig lav- og nullutslippsteknologi.

 

Norges Rederiforbund har satt seg som mål å kutte klimautslippene med 50 prosent pr enhet innen 2030 – i forhold til 2008-tall. Videre skal norske rederier bare bestille nullutslippsfartøy fra 2030. Og fra 2050 skal den norske flåten være karbonnøytral.

På verdensbasis står skipsfarten alene for mer enn 2 prosent av klimagassutslippene.

- Pris trumfer alt annet

– Hvis man virkelig ønsker, på internasjonalt nivå, å gjøre en energiomstilling for skipsfarten, så er det ett virkemiddel som trumfer alle, og det er pris. Da må man gjøre noe med prisen på fossilt brensel, sa rederiforbundets leder, Harald Solberg.

Han tenker seg at dette kan løses med internasjonal avgift som igjen kan brukes til å senke prisen på alternative energibærere, skriver BA.

Men det er mange skjær i sjøen før internasjonal skipsfart skal nå målene sine.

Shippingmegler Clarksons Platou sa på samlingen – fortsatt ifølge BA – at det er stor bevegelse mot mindre klimautslipp i nærskipsfarten. Men internasjonalt er det fortsatt en lang vei å gå. Han sa blant annet at bare om lag 20 prosent av kontainerskipene går på såkalt LNG. Resten bruker konvensjonelt drivstoff.

Kilde: Bergensavisen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125