23948sdkhjf

I dag døpes Oslo Havns nye havneoppsynsbåt bygget i aluminium

Mandag 7. juni skal Oslo Havns nye havneoppsynsbåt døpes. Den er banebrytende og en av de første i sitt slag med miljøvennlig hybridteknologi som kombinerer batteri og motor, som reduserer utslipp.

Den nye båten er produsert av resirkulert aluminium og karakteriseres som en «miljøbåt».

Båten inngår i havneoppsynet og skal eskortere større skip som ferdes i Oslo havn. Havneoppsynet sørger daglig for en trygg og ren fjord.

- Jeg gleder meg til å se båten i aksjon. Den er med på å gjøre fjorden trygg for alle som ferdes på sjøen, og den reduserer utslipp.  Med andre ord er den ett av flere bidrag til byrådets handlingsplan for nullutslipp i havna, sier Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap i Oslo.

Innovativt samarbeid

Den nye oppsynsbåten er banebrytende og utviklet som en av de første i sitt slag med miljøvennlig hybridteknologi som kombinerer batteri og motor.

- Oslo Havn har gjort et omfattende arbeid for å bli nullutslippshavn på sikt. Jeg er stolt av båten. Det er viktig at noen går foran. Slik utvikles teknologien så flere kan ta den i bruk. Takk til Maritime Partner AS som bygget båten og til de ansatte i Oslo Havn som bidro til å utvikle den. Båten vil trygge ferdselen på fjorden og jeg ønsker at byens innbyggere får glede av båten, sier Marthe Scharning, styreleder i Oslo Havn.

Kutter utslipp

Den unike hybridteknologien reduserer forbruket av miljødiesel med rundt 70 %.

- Båten bruker utslippsfri batteridrift i lave hastigheter inntil 4-5 knop som er tilstrekkelig for oppsynsrundene i kommunens sjøområder. Når det kreves større fart kobles motorene sømløst inn, samtidig som batteriene lades. Båten kan også lades på landstrøm. Vi takker for et godt og utviklende samarbeid med Maritime Partner AS og gleder oss til å ta båten i bruk, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.

Bygget i Ålesund

Båten er bygget av Maritime Partner AS i Ålesund.

Maritime Partner Ålesund

BYGGET HER: Den nye havnoppsynsbåten i Oslo er bygget ved Maritime Partner i Ålesund. FOTO: MARITIME PARTNER

- Vi er veldig glade for at vi kan jobbe med kunder som har fokus på både miljø og ny teknologi, sier Peder R. Myklebust, administrerende direktør i Maritime Partner AS.  For å få frem nye og mer miljøvennlige fremdriftssystemer er vi helt avhengige av å ha foregangskunder slik som Oslo Havn. Kunden Oslo Havn ser verdien av å være med å ta investeringer som er kostbare, men som gir viktig innovasjon på veien mot ett grønt skifte.

Båten fikk en skikkelig «prøvetur» da den ble levert sjøveien fra Ålesund til Oslo. Den fikk prøvd seg under alle slags forhold langs vår langstrakte kyst, og over Stadt hadde vi bølger opp mot 8-9 m. Man føler seg liten under slike forhold, men båten fikk vist sine ekstremt gode sjøegenskaper i forhold som den forhåpentligvis ikke vil få i Oslo, sier Arne Dybvik, salgs og markedsdirektør i Maritime Partner AS.

Utslippsfrie havnebåter

Havna skal bli utslippsfri og Oslo Havn satser på grønn teknologi også for sine havnebåter. Oslo Havn fikk i 2020 verdens første elektriske miljøbåt av sitt slag, Pelikan 2 som er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Den erstattet miljøbåten Pelikan som de siste 30 år har fjernet 1500 tonn søppel og drivgods fra havna.

-Våre to nye båter er banebrytende når det gjelder bruk av batteriteknologi og er de mest miljøvennlige i sin klasse, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Fakta om ny oppsynsbåt

* Hybridfartøyet – en Alusafe 1300 MKIII Patrol Hybrid er bygget i resirkulerbar aluminium og har kostet 15,1 millioner kroner. Den nye oppsynsbåten erstatter katamaranen Falk, som har vært i drift i havna siden år 2000.

* Båtens fremdrift skjer ved hjelp av to vannjeter som er koblet sammen med diesel- og elektromotorene. Topphastigheten er på over 30 knop. Batterier kan drifte fartøyet i lave hastigheter på 4-5 knop i 2-3 timer. Dieselmotorene benytter biodiesel, og utslipp er i henhold til strenge internasjonale miljøregler.

Tekniske data:

Lengde:                            13,10 m

Bredde:                            3,88 m

Dypgående:                    0,78 m

Hybridsystem:               Hymatech

Hovedmotorer:             2 x FTP N-67

Vannjet:                           Hamilton HTX 30

Manøversystem:           Hamilton AVX

Driftstid batteri:           2-3 timer i 4-5 knop

Toppfart:                         32 knop

 

Kilde: Pressemelding fra Oslo Havn KF

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094