23948sdkhjf

DDE-vokalisten mener ombruk av bildeler må bli bedre

Bjarne Brøndbo har i mange år drevet med demontering av biler. Nå tar han til orde for at ombruk av bildeler må bli langt høyere enn det er i dag.

Autoretur er selskapet som har oversikt over bil-skroting og gjenbruk. Til Avfallsbransjen kunne selskapet nylig melde at 87,8 prosent av bilens vekt blir materialgjenvunnet, men av dette er det bare 3,9 prosent som går til ombruk. Ombruk vil si at delene kan brukes på nytt til det de opprinnelig ble laget for.

Dette synes DDE-vokalist og bilskrothandler Bjarne Brøndbo er alt for lavt tall, i følge nettstedet CNytt.

– Det sier litt om bilbransjens historiske evne til å gjenbruke brukte deler, sier han, og legger til at han mener bildemontørbransjen har sittet litt for lenge på en gren som den har prøvd å sage over selv. Han sier at det er gjort en for dårlig jobb der bransjen ikke har klart å sette en standard for arbeidet sitt.

DDE-vokalisten, som eier og driver selskapet Bil1din i Trøndelag, mener at man kan lære mye av svenskene. I Sverige er det nemlig 13 prosent ombruk av bildeler – i Norge bare 3,9 prosent.

- Da ville også energigjenvinningen blitt mindre. Materialgjenvinning er enkelt. Veier en bil 1.000 kilo er det viss prosent som utgjøre stål og andre metaller. Det smeltes om og blir gjenvunnet, sier Brøndbo til CNytt.

Han etterlyser bedre samarbeid og et kvalitetsløft, et løft som bildemontørbransjen må ta ansvar for. Opplegget for ombruk av bildeler må være enkelt og lønnsomt for at det skal bli en realitet.

Bjarne Brøndbo Bil1din

MILJØ ER VIKTIG: Bjarne Brøndbo har investert mye i å gjøre bildemonteringsselskapet Bil1din mer miljøvennlig. Her har han besøk av tidligere arbeids- og sosialminister Robert Eriksson. FOTO: ARBEIDS- OG SOSIALDEPARTEMENTET

Ved sitt anlegg i Trøndelag er mye blitt forandret siden starten. Han mener at Bil1din ikke lenger bare er en oppsamlingsplass for bilvrak, men et sted hvor det drives industriell virksomhet med store investeringer de senere årene. Bildene skal i større grad ombrukes, mener han. Delene kommer i framtiden ikke til være inni bilvrakene, men være på et eget delelager, hvor de er testet og kvalitetssikret for ombruk.

– Bransjen må ta innover seg at brukt skal være en del av hverdagen vår. Vi ser jo hvordan importørene rigger seg med bærekraftansvarlig og bærekraftige løsninger. Her tror vi at vi kommer til å være viktig, sier Brøndbo til CNytt, som skriver at Brøndbos familiebedrift omsatte i 2019 for omkring 46 millioner kroner og leverte et overskudd på 7,1 millioner. DDE-vokalisten røper at 2021 har startet svært bra for Bil1din.

Bjarne Brøndbo DDE

ARTIST: Det er slik vi er vant til å se Bjarne Brøndbo - som vokalist og frontfigur i DDE.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.126