23948sdkhjf

Tekno-gründer reiser seg fra «asken».

Sølve Fjerdingstad har arbeidet med ny teknologi i mange år og var gründer i Fras Technology, som gikk konkurs på grunn av kapitalbrist i forbindelse med oljekrisen i 2015.

Et utviklingsprosjekt for tilstandskontroll av subsea-installasjoner, ble tross konkursen, ferdigrapportert og avsluttet for å ta vare på utviklet teknologi. Tross alt ble det brukt 24 millioner kroner, som blant annet ble finansiert av Shell, ENI, Statoil og Norges Forskningsråd.

Teknologien i dette prosjektet som delvis var bygget på Fjerdingstads patenter i samarbeid med Naval Research Laboratories i Washington DC, USA, går ut på representativ isolering av smøre/hydraulikkolje fra kritiske punkter i maskineriet og bruke bildeanalyse sammen med laserteknologi for å rapportere tilstandsendringer, som kan avdekkes på et veldig tidlig tidspunkt i et begynnende havari forløp.

Delvis finansiert ved egne midler og inntekter fra installasjon av tilstandskontroll- systemer på Aasta Hansteen-plattformen på gassturbiner og annet viktig roterende maskineri, har han brukt fire år på å forberede neste fase og videreutvikling av prosjektet til overvåkning av girkasser, der fokus er girkasser for helikoptre, Thrustere ombord på skip og vindmøller.

-Et typisk område der et mulig havari kan bli avdekket i tide, er overvåkning av girkassen på helikoptre, der fastlåsning av girhjul kan forårsake havari på rotorinstallasjonen, sier Fjerdingstad.

En basisleveranse av prøvetakere for helikopter girkasser ble levert til US Navy, Helikopterdivisjonen i Cherry Point, North Carolina i fjor.

OVERVÅKINGSSYSTEMER: Til Aasta Hansteen-prosjektet leverte Sølve Fjerdingstad overvåkningsystem for gassturbiner, kompressorer, brannvannsystemer osv.

-En prøvetaker er installert på testrigg for helikopter girkasser, mens den andre enheten er installert på en helikoptergirkasse, der manuelle prøver som blir isolert representativ når helikopteret fortsatt er i drift på bakken er forløpet til prosjektet som ønskes videreført med automatisert overvåking/tilstandsanalyse, Fjerdingstad.

I denne forbindelse ble det også inngått en intensjonsavtale om videreutvikling med Naval Researh Laboratories i fjor sommer, som av naturlige grunner er forsinket på grunn av Corona-19-pandemien.

Det nye teknologiprosjektet består av mange kjente elementer som ble utviklet i det første prosjektet, og som vil bli ferdigstilt i løpet av to år med en kostnadsramme på 25 millioner kroner.

En detaljert plan for prosjektet er utarbeidet, og omfatter å bygge opp en organisasjon på åtte medarbeidere. Fjerdingstad, som har bygget opp denne teknologien over mange sammen med store industrielle aktører som kan ta produktene til markedet, begynner å få noen år på nakken, og ønsker å få noen på sin side som vil bringe teknologi og kunnskap videre.

I første omgang ønsker han å få inn investeringskapital i størrelsesorden sju til åtte millioner kroner, mens resten av prosjektet beregnes finansiert med offentlige tilskuddsmidler og EU-prosjektmidler.

-På Aasta Hansteen-prosjektet har vi levert overvåkningsystem for gassturbiner, kompressorer, brannvannsystemer osv. Det er inntekter fra dette prosjektet som har gjort meg i stand til å jobbe med forberedelse av neste fase, der fiberoptiske løsninger og komprimering og optimalisering av utstyr vil finne sted, slik at det lett kan tilpasses on line installasjoner på helikoptre. Dette er i tråd med ønskene fra US Navy og US Naval Research Laboratories, forteller Fjerdingstad videre, og legger til:

-Vi har levert et sted mellom 1500 og 1600 høytrykks samplere på plattformer, skip og i prosessindustri. Disse er forberedt og planlagt for å kunne installere den nye teknologien som vi forbereder utviklingen av.

 

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

2.098