23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.
Del siden
Sponsored content

Å framtidssikre redningstjenestene behøver ikke å bety enorme investeringer

Å ha pålitelige, robuste enheter er avgjørende for redningstjenestene. Men for å fungere effektivt trenger den mye mer enn bare teknologi.

Av Stefan Lindau, Country Manager, Panasonic TOUGHBOOK

Redningstjenestene utsettes for stadig høyere krav til å forkorte innsatstiden, til tross for krympende budsjetter og aldrende systemer. Mobile plattformer brukes lenge etter sin planlagte livslengde og usikker finansiering vanskeliggjør langsiktig planlegging. IT-teamene sliter dessuten med komplekse anskaffelses- og forvaltningsprosesser som forsinker innføringen av ny teknologi.

Samtidig forventes det at redningstjenestene skal gjøre mer med mindre ressurser. Det finnes et økende krav til økt samarbeide mellom myndigheter og samfunnets forventninger til digital motstandskraft. Dessuten øker utfordringer som håndtering av programvareoppdateringer, vedlikehold, utilsiktete skader og sikker tilkobling øker kompleksiteten for IT-teamene.

Det er ikke rart at mange redningstjenester revurderer hvordan de anskaffer og håndterer teknologien sin. De trenger fleksible og skalerbare løsninger som er tilpasset etter deres målsetninger.

Fra kostnad til kapasitet
Den tradisjonelle metoden å kjøpe inn robust mobil teknologi og deretter bruke den så lenge som mulig kan være vanskelig å motivere. Under lange anskaffelsessykluser foreldes enhetene til den grad at de ikke lenger kan holde tritt med moderne programvare. Reparasjoner blir stadig vanligere og dyrere, og IT-teamene bruker mer tid på å løse tekniske problemer enn å støtte personellet ute i felt.

En smidig, abonnementsbasert modell av typen «as-a-service» er et smartere alternativ for redningstjenestene. Akkurat som med så mange forbrukertjenester – for eksempel mobiltelefonabonnement, strømming og leasing av kjøretøy – gir det den ønskete fleksibiliteten for en fast månedlig kostnad.

Ved å innføre en abonnementsbasert OPEX-modell får redningstjenestene tilgang til support for maskinvare, programvare og oppkobling. Det forandrer hvordan oppdragskritisk teknologi brukes, og gir den skalerbarheten og tryggheten som redningstjenestene trenger for å kunne fokusere på jobben sin.

Fordelene ved MaaS for redningstjenestene
MaaS-modellen finnes som en selvbetjeningsløsning, hybridløsning eller helt outsourcet og kombinerer elementer som robust maskinvare, installasjon i kjøretøy, system-imaging, idriftsetting og enhetssikkerhet i ett eneste månedsabonnement. Dette gir redningstjenester tilgang til robust teknologi døgnet rundt – alltid tilpasset for formålet, klar til å brukes, beskyttet og utformet etter operative behov – uansett budsjett og krav.

Med helt integrert, forhåndskonfigurert teknologi som alltid er klar til å settes i drift kan redningstjenestene håndtere innsatser raskere, oppskalere virksomheten på en smidig måte og kjapt reagere på ulike operative krav.

Den fleksible MaaS-modellen gir redningstjenester en konkurransefordel, moderniserer hvordan de håndterer teknologi, forbedrer deres tilpasningsbehov og effektiviserer budsjetter. Det gjør at de kan fokusere på det som virkelig betyr noe – å redde liv.

digitalPR
Vejlsøvej 51
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark
BREAKING
{{ article.headline }}
0.173|