23948sdkhjf

Fisk fra prestisjefartøyet får strykkarakter

Tre ganger har det danske røykeriet fått laks fra «Norwegian Gannet». To av gangene har kvaliteten på fisken vært laber.

Det er iLaks som skriver dette. Nettstedet har vært i kontakt med det danske røykeriet Polar Salming Hjerting Laks. Det danske selskapet har to ganger mottatt laks fra prestisjefartøyet «Norwegian Gannet». Begge gangene var fisken for myk og nærmest ubrukelig, skriver iLaks.

– Minst to ganger har det vært en katastrofe med kvaliteten på laksen. Fisken var myk, mykere enn jeg noen gang har opplevd før. Det var en katastrofe. Skinnet falt rett og slett av fisken, sier Christoph Kjærgaard, administrerende direktør for Polar Salmon Hjerting Laks, til iLaks.

Hav Line, rederiet som eier «Norwegian Gannet», skyldte på uvær på sjøen og at fisken dermed måtte holdes i kar med is under overfarten til Danmark som årsak til den dårlige kvaliteten. Det danske røykeriet bestemte seg for ikke å bestille mer fisk fra «Norwegian Gannet», men prøvde seg igjen da Hav Line bedyret at problemet var løst og at dette ikke skulle skje igjen.

Polar Salmon Hjerting Laks bestilte første gang i april i fjor tre tonn laks. I august ble det gjort en ny bestilling, og da foredlingen av fisken tok til viste det seg at fisken fortsatt var av dårlig kvalitet. Selskapet tok derfor direkte kontakt med Hav Line for å få klarhet i saken.

Til iLaks uttaler adm. dir. ved det danske selskapet at «Norwegian Gannet» har hatt problemer med større mengder fisk. iLaks skriver at «årsaken til dette er at fisken hadde blitt slaktet ombord og ble under overfarten til Hirtshals holdt i en tank. Selskapet uttalte også at fisken hadde vært svak på forhånd, noe som hadde fått fiskens tekstur til å bli myk. De registrerte reklamasjonen fra første bestilling og ba om bilder for å dokumentere hendelsen».

Hav Line uttaler til nettstedet at de ikke ønsker å kommentere kunderelasjoner i medier, og at de håndterer krav med kundene med dem. Men Hav Line hevder at de har samme kvalitet på fisken som andre leverandører.

Daglig leder ved Polar Salmon Hjertinmg Laks opplyser at man ikke er sikker på om de vil velge «Norwegian Gannet» som leverandør i framtiden, dette til tross for at de senere har mottatt fisk fra prestisjeskipet en gang og at denne var av god kvalitet.

– Hvis vi kan få laksen fra andre steder, vil vi gjøre det. Men hvis vi ikke er i stand til å oppfylle krav, kan det hende vi må bestille fisk fra båten igjen, avslutter Christoph Kjærgaard til iLaks.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.284