23948sdkhjf

Ny rapport: Skipsfartens utslipp må i null i 2050

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Skal Paris-avtalen lykkes er det ikke nok å halvere klimagassutslippene innen 2050, slik internasjonal skipsfart har som mål i dag.

Les også: Stålgiganter innfrir ikke utslippskrav

Rederier og bransjeforeninger må snarest heve ambisjonene. Målet må være nullutslipp for alle skipstyper i løpet av tre tiår, skriver Norsk klimastiftelse i en ny rapport.

I 2015 ble MF «Ampere» satt i drift over Sognefjorden som verdens første helelektriske bilferge. Innen 2021 vil det være minst 65 batteriferger i Norge.

Men elektriske bilferger er fremdeles et unntak på sjøen. 99,7 prosent av verdens skipsflåte går på billig, fossil bunkersolje og diesel.

Utslippene fra internasjonal skipsfart er på 800–900 millioner tonn CO2 årlig. Det utgjør mer enn 20 ganger Norges CO2-utslipp. 

I 2018 vedtok FNs sjøfartsorganisasjon en ambisjon om at utslippene fra internasjonal skipsfart minst skal halveres innen 2050. Det er ikke tilstrekkelig om vi skal nå målene i Paris-avtalen om å begrense global oppvarming til godt under to grader. For å få det til må utslippene halveres innen 2030 og nå null rundt 2050. Dette må skje i alle sektorer – også skipsfarten.

Norge er verdens femte største sjøfartsnasjon målt i flåteverdi og vi har en maritim industri som er ledende i å utvikle og ta i bruk ny klimavennlig teknologi. På fire år er grønn maritim omsetning tredoblet. For Norges del handler grønn skipsfart både om at vi kan bidra til å kutte utslipp, samtidig som vi skaper verdier og arbeidsplasser. 

Det må vedtas klimamål for internasjonal skipsfart som er i tråd med Paris-avtalen, og tempoet i omstillingen må opp.

Kilde: Norsk Klimastiftelse
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (2)
Forsiden akkurat nå

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Her er robothunden Spot

Nyhetsbrev

Mild vinter – må permittere

Gir bonus til alle ansatte

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

Eksportnedgang i januar

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

Ukas vits: Damesko

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Fornybar-boom hos Aibel

Erstatning for takboks på Tesla

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Ser mest framover – etter 400 års drift

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Overtok spesialfartøy

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Send til en kollega

0.141