23948sdkhjf

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det blir for kostbart å bygge en omlastningsterminal på Veidnes i Finnmark.

Les også: Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Det slår Partnerskapet i Johan Castberg, bestående av Equinor, Vår Energi og Petoro, fast. Partnerne har studert utbygging av en nedskalert omlastingsterminal for olje på Veidnes i Finnmark. Konklusjonen er at det er for kostbart å bygge en terminal. Johan Castbergs eksport-løsning blir dermed direkte-til-marked, som beskrevet i plan for utbygging og drift (PUD).

I mars 2018 ble studien av en fullskala oljeterminal for Barentshavet lagt bort, og en ny studie med alternative løsninger for omlasting av olje fra Barentshavet via skipsanløp i Finnmark igangsatt. Det er studert flere løsninger som innebærer oljeomlasting fra skip-til-skip i fjord, eller ved et kaianlegg. Ingen av disse er lønnsomme.

- I en krevende periode for industrien har vi klart å utvikle Johan Castberg til å bli et lønnsomt prosjekt, men vi har ikke klart å utvikle en lønnsom eksportløsning for Castberg-oljen som inkluderer en terminal på Veidnes. Partnerskapet avslutter derfor arbeidet knyttet til oljeomlasting for Johan Castberg i Finnmark, sier konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring Anders Opedal i Equinor.

Det er tatt høyde for nåværende og framtidige volum i studiene. Med volumene fra Johan Castberg og Goliat er det økonomiske tapet før skatt beregnet til rundt 3,6 milliarder kroner sammenlignet med oljeeksport direkte til markedet. I et storvolumscenario, som inkluderer andre påviste volum fra Barentshavet, er det økonomiske tapet før skatt beregnet til i overkant av 2,8 milliarder kroner. 

Les også: Aker Solutions tildelt kontrakt

- For partnerskapet er det viktig at petroleumsvirksomheten bidrar til å skape lokale ringvirkninger. Vi har virkelig snudd hver stein for å finne økonomisk gjennomførbare løsninger for en terminal, men har ikke funnet grunnlag for å fortsette med prosjektet. Vi vil likevel fortsette arbeidet med å sikre lokale ringvirkninger og arbeidsplasser fra feltet både i utbyggings- og driftsfasen, sier Opedal.  

Omlasting av olje i Finnmark har vært studert i flere omganger siden de første prosjektskissene til Johan Castberg-utbyggingen. Tidlige anslag antydet et langt høyere ressursanslag for Johan Castberg-området, men videre leting påviste ikke slike ressurser. Oljeprisfallet i 2014 og større usikkerhet knyttet til innfasing av framtidige volum fra Barentshavet, har bidratt til at det ikke har vært mulig å skape positiv nåverdi for en landbasert oljeomlasting i Finnmark. Beslutningen om å ikke bygge en omlastingsterminal på Veidneset er tatt av partnerskapet.

Samlede regionale sysselsettingsvirkninger i Nord-Norge i utbyggingsfasen av Johan Castberg er beregnet til om lag 1 750 årsverk, hvorav i overkant av 700 årsverk i Nord-Troms og Finnmark. Årlige, regionale sysselsettingsvirkninger i driftsfasen er beregnet til om lag 470 årsverk i et normalt driftsår, hvorav 265 årsverk i Nord-Troms og Finnmark. 

Forsynings- og helikopterbasen for Johan Castberg i både utbyggings- og driftsfasen er lagt til Hammerfest, og driftsorganisasjonen er lagt til Harstad. Prosjektet vil fra årsskiftet være i gang med en fire år lang borekampanje for å bore til sammen 30 brønner på feltet. Boreriggen Transocean Enabler vil også ha sin forsyningsbase i Hammerfest.

Les også: Koalisjon for økt global havvindkapasitet

I tillegg planlegger Castberg-partnerne opptrapping av kapasiteten for beredskapstrening og maritim trening for aktivitetene i Barentshavet.Partnerskapet har til hensikt å benytte egnede fasiliteter i Honningsvåg og er i dialog med mulige lokale samarbeidspartnere. Det forventes at driften vil gi grunnlag for 5-10 lokale årsverk. Oppgraderingen vil særlig dekke behovet knyttet til Castberg-utbyggingen. 

Johan Castberg har som et uttalt mål at en så høy andel av offshore-organisasjonen som mulig skal ha bostedsadresse Finnmark. 

Partnerskapet i Johan Castberg omfatter Equinor 50 prosent, Vår Energi 30 prosent, Petoro 20 prosent. 

 

Kilde: Pressemelding fra Equinor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Flytter produksjonen utenlands – flere mister jobben

20 til 30 årsverk skal bort i Norge

Mann skadet på kabelleggingsskip

Batterirapport gir klare anbefalinger

TESS utvider

Lundin blir grønnere

Nyhetsbrev

Redningsaksjon kan føre til tap av 500 jobber

Ytterligere ståltoll fra Trump

Ukens vits: Glassmesteren

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Satte omsetningsrekord

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Gundersen Galvano AS har fått ny nettside.

Modulære DC strømforsyninger

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

Send til en kollega

0.172