23948sdkhjf

To nye ferger skal designes i Norge

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Norled har inngått avtale med LMG Marin om å levere design for to pendelferger som Norled skal operere på Finnøysambandet i Ryfylke fra 2022. Fergene, som skal ha en kapasitet på 199 personer og 60 personbilenheter, skal bygges av Ada-verftet i Tyrkia.

Les også: Velger TESS som leverandør

Fergene designes i utgangspunktet for biodieseldrift, men ambisjonen er en oppgradering gjennom byggefasen til hydrogendrift. LMG Marins arbeid omfatter komplett klassepakke inkludert design av hydrogenløsning.

Tidligere i år signerte Ada verftet i Tyrkia kontrakt for bygging av disse 2 ferger for Norled, basert på LMG Marins design LMG 60-DE(H2). Byggingen er nå i gang og de første stålplatene ble kuttet for noen uker siden.

- De nye fergene vil bli utstyrt med et diesel-mekanisk anlegg som samtidig er forberedt for hydrogendrift hvor dieselmotorene da vil inngå som reservekraft. Norled har vunnet det aktuelle anbudet basert på biodieseldrift, men vurderer en av fergene oppgradert til hydrogendrift dersom en gjennom det EU støttede Flagship-prosjektet kommer frem til en teknisk/økonomisk realiserbar løsning, sier teknisk direktør i Norled Sigvald Breivik.

Norled har med assistanse fra Maritime Cleantech og i samarbeid med LMG Marin med flere, fått støtte fra EU på opptil 20 millioner kroner for å realisere denne hydrogenløsningen. Finnøyfergen inngår som en av to caser i Flagship programmet, hvor LMG sitt Toulouse-kontor er involvert i det andre casen (hydrogendrevet push-tug for det franske rederiet CFT).

Les også: Nok en kontrakt for Viknaslipen

- Dette er et spennende prosjekt der utvikling av hydrogenløsning går i parallell med annet designarbeid og utføres etter en risikobasert designprosess sammen med rederi, valgte leverandører samt spesialekspertise på hydrogen, sier Torbjørn Bringedal, daglig leder i LMG Marin.

Fergene vil bli bygd i henhold til designet LMG 60-DE(H2), hvor parentes for H2 vil bli fjernet om denne løsning bygges inn. Designet er utviklet i tett dialog med rederiet hvor det har vært fokusert på å oppnå et fleksibelt og energieffektivt diesel-mekanisk propulsjonskonsept med kombinasjon av høyeffektiv trekkende thrustere og relativt små hurtigløpende dieselmotorer.

- Finnøyfergene er et svært viktig prosjekt i forbindelse med vår satsing på hydrogen nullutslippsløsninger. Den første hydrogenfergen er allerede under bygging etter LMG 80-DEH2 design for Hjelmeland sambandet, og hvor oppdragsgiven SVV kun forespurte hydrogen som eneste alternative energibærer. For Finnøyfergene må vi i tillegg til teknikken og sikkerheten også sikre oss at løsningen er tilstrekkelig økonomisk attraktiv for å få den realisert, en utfordring vi tror vil bli mer og mer aktuell i tiden som kommer, sier Breivik i Norled.

Kilde: Pressemelding fra Norled
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Flytter produksjonen utenlands – flere mister jobben

20 til 30 årsverk skal bort i Norge

Mann skadet på kabelleggingsskip

TESS utvider

Batterirapport gir klare anbefalinger

Lundin blir grønnere

Nyhetsbrev

Redningsaksjon kan føre til tap av 500 jobber

Ytterligere ståltoll fra Trump

Ukens vits: Glassmesteren

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Satte omsetningsrekord

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Gundersen Galvano AS har fått ny nettside.

Modulære DC strømforsyninger

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

Send til en kollega

0.141