23948sdkhjf

SE VIDEO: Mye kjent i Havarikommisjonens rapport

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Havarirapportens første delkonklusjon av KNM «Helge Ingstad»-ulykken inneholder ikke vesentlig nye sider enn det som har kommet fram det året siden kollisjonen inntraff 8. november 2018.

Les også: Rekordutslipp av CO2 i fjor

Havarikommisjonens rapport, som ble framlagt på fredag – nøyaktig ett år etter kollisjonen Hjeltefjorden - inneholder få nye ting man kan sette fingeren på når det gjelder årsaken til ulykken. I løpet av det året som er gått har både medier, eksperter, Forsvaret, politiet og Kystvakten pekt på ulike mulige årsakssammenhenger. Kommisjonen konkluderer da også med at alle involverte parter må få kritikk og at det er flere årsakssfaktorer som spiller inn.

VIDEO: Havarikommisjonens video som ble presentert på pressekonferansen fredag.

Her er noen av hovedelementene i rapporten:

-Vaktsjefer på fregatten hadde mindre erfaring som vaktsjef enn det som tidligere har vært på fregattene

-Tankskipet TS «Sola» seilte med fraoverlendt dekksbelysning, noe som medførte at besetningen på KNM «Helge Ingstad» hadde vansker med å identifisere tankskipet som et fartøy.

-Kystverket hadde ikke etablert menneskelige, tekniske og organisatoriske barrierer med hensyn til tilstrekkelig trafikkovervåking.

Les også: Kollisjonsrapporten legges fram i dag

-Fregatten seilte med AIS i passiv modus.

– En rekke faktorer, alt fra operative til systemiske, medvirket til at denne situasjonen kunne oppstå, sa avdelingsdirektør for sjøfartsavdelingen i havarikommisjonen, Dag S. Liseth på pressekonferansen.

Besetningen på fregatten trodde at tankskipet lå i ro, i og med at mannskapet på broen ikke så noe lanterner på «TS Sola».

Leder Håkon Sitre i SHT, påpeker imidlertid at det også er forbedringspotensialer hos «Sola TS»:

Les også: Identifiserer fire nøkkelnæringer for et grønt og konkurransekraftig næringsliv

– Det er forbedringsområder også når det gjelder Sola TS sin praksis, spesielt i samarbeidet mellom los og mannskap, sier han.

Sjøtrafikksentralen på Fedje får kritikk for ikke å ha varslet skikkelig til de andre skipene i området om at «Sola TS» hadde lagt fra kai ved Stureterminalen.

 

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kjøper britisk IOR-selskapet

ABB med verdens første undervannskraftsystem

Skal bygge enda en brønnbåt

Skal oppgradere fartøy

Sterke investeringstall

Gründerprisen til Sustaintech AS

Nyhetsbrev

Stålkoloss av et kunstverk på plass

Batteriferjer er upløyd mark for brannvesenet

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Overskudd på 115 millioner for ferjeselskap

Klart for Norsk Havbruksdag

Stålgigant med massivt kutt i Europa

Vant lokal inkluderingspris

Lakse-sporing ved hjelp av blockchain

Styrker skipsdesignselskap ved oppkjøp

Gode oljeproduksjonstall for oktober

Vurderer gigantisk subsea-fusjon

Investerte 60 millioner i nye lokaler

Et rekkverk kunne hindret dødsulykke

Økonomisk krise for Havyard-verft

2018 ble tøft for Kleven Verft

Sikret seg to kontrakter

Elektriske ferjer blir forsinket

Verdensledende innen komposittdesign

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Reparasjon og renovering

Spleising av Megasteel trosse

BRANNSLOKKERE: Hva bør brukes hvor?

Vakuumgriper for palletering

Konusslibning

Sikkerhet for passasjerer blir ignorert

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Ny hoveddistributør i Norge for for Europafilter AB

Strømmen Dreieverksted resertifisert som Miljøfyrtårn

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Spindelreparasjon

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Send til en kollega

0.188