23948sdkhjf

- I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen – de kom aldri

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det første ekspedisjonscruiseskipet med ULSTEIN X-BOW, ‘Greg Mortimer’, er på vei til sin første ekspedisjon til Antarktis, og kommer til å krysse den beryktede Drakepassasjen 1. november.

Les også: Neste X-BOW cruiseskip fra Ulstein får navnet "Sylvia Earle"

Skroglinjeformen X-BOW reduserer slagene i møtende sjø. Dette fikk kapteinen prøve ut på skipets overfart fra Kina til Argentina, da skipet gikk inn i 10 meter høye bølger og med sterk vind.

- Det er en helt annerledes opplevelse! I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen, men de kom aldri. Du merker ikke sjøen, så du må lære deg på nytt å forstå hvordan fartøyet oppfører seg. Andre skip kan bare holde halve farten, sier kaptein Ulf-Peter Lindstrøm. Han har 40-års maritim erfaring, de 20 siste som kaptein.

Helt fra starten er skipet en ekte globetrotter, da det har blitt utviklet på fire kontinent: Rederiet SunStone Ships er basert i USA, reiseoperatøren Aurora Expeditions er fra Australia, skipsdesigneren er norsk, og skipsverftet er kinesisk. Nå skal skipet utforske Det hvite kontinentet.

«Greg Mortimers» karakteristiske X-BOW forbedrer komforten om bord i møtende sjø ved at den reduserer slag og påfølgende vibrasjoner. Fartøyet kan dermed holde farten oppe selv i dårleg vær for å komme seg raskt gjennom de tøffeste havstrekningene, blant annet Drakepassasjen.

Les også: SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Allerede på sin første tur fra byggeverftet CMHI i Kina kom fartøyet inn i veldig dårlig vær etter Cape Town på vei mot Ushuaia i Argentina. Ifølge kapteinen var bølgene 8-10 meter, med noen bølger som nådde over dekk 5, og med veldig sterk vind. Fartøyet kunne fortsatt holde høy fart på 12-13 knop, med bare én knop fartstap.

X-BOW ble lansert av Ulstein i 2005 og på verdsbasis er det over 100 skip som har denne baugformen. Disse er for det meste offshorefartøy, ettersom Ulstein gjennom flere 10-år var spesialisert innen dette segmentet før selskapet tok til å designe havvindskip, bil-/passasjerferjer og ekspedisjonscruiseskip.

- Det å være en offshore-spesialist betyr at fartøyene vi designer må være robuste og kunne håndtere veldig røft vær i verdens mest ugjestmilde havområde. Med det samme Ulstein vendte seg til cruiseindustrien, så cruisereierne potensialet. «Greg Mortimer» er det første cruiseskipet med X-BOW, men det er nå flere andre under bygging i Kina og Norge, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef og COO for Design & Solutions i Ulstein Group.

 

Mer om: Ulstein Group | X-BOW | X-BOW
Kilde: Pressemelding fra Ulstein Group
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal levere aluminium til Hurtigruten

Coronaviruset rammer norske bedrifter

Svakere SalMar-resultat

Kleven-salg drar ut

Tidkrevende prosess med elektrifisering

Tilbake etter permitteringer

Nyhetsbrev

Sikret ny havvind-kontrakt med GIEK-garanti

Verdens råstål-produksjonen øker fortsatt

- Vil trolig ikke godta forelegget

Først ute med havdrone

Overtar konkursbegjært laksepakkeri

Daglig leder tiltalt etter dødsulykke

Tungmetaller rett ut i elva

Stopper leteboringsplan i Australbukta

Kongsberg Maritime vinner ny storkontrakt

Alle blir med over til Havila

Fire nye batteripakker for Corvus

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Selger fire oljeservice-selskap

Skal bygge Norges største havn

Ukas vits: Busstur

Oljelekkasje stanset etter ei uke

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny brosjyre for vaskeutstyr

Hi #measuringhero - Expert Quiz

Rister til MOWI

Junction box

Ringvasker/Serviceflåte med selvstendig drift

Smartball fra Pure Technologies, et xylem-merke

Stort utvalg innen låsespaker

Produksjonsteknisk konferanse 2020

Hydroscand tilbyr Uno-Matic

Hi #measuringhero

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Send til en kollega

0.141