23948sdkhjf

- I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen – de kom aldri

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det første ekspedisjonscruiseskipet med ULSTEIN X-BOW, ‘Greg Mortimer’, er på vei til sin første ekspedisjon til Antarktis, og kommer til å krysse den beryktede Drakepassasjen 1. november.

Les også: Det aller første X-BOW-cruiseskipet er levert

Skroglinjeformen X-BOW reduserer slagene i møtende sjø. Dette fikk kapteinen prøve ut på skipets overfart fra Kina til Argentina, da skipet gikk inn i 10 meter høye bølger og med sterk vind.

- Det er en helt annerledes opplevelse! I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen, men de kom aldri. Du merker ikke sjøen, så du må lære deg på nytt å forstå hvordan fartøyet oppfører seg. Andre skip kan bare holde halve farten, sier kaptein Ulf-Peter Lindstrøm. Han har 40-års maritim erfaring, de 20 siste som kaptein.

Helt fra starten er skipet en ekte globetrotter, da det har blitt utviklet på fire kontinent: Rederiet SunStone Ships er basert i USA, reiseoperatøren Aurora Expeditions er fra Australia, skipsdesigneren er norsk, og skipsverftet er kinesisk. Nå skal skipet utforske Det hvite kontinentet.

«Greg Mortimers» karakteristiske X-BOW forbedrer komforten om bord i møtende sjø ved at den reduserer slag og påfølgende vibrasjoner. Fartøyet kan dermed holde farten oppe selv i dårleg vær for å komme seg raskt gjennom de tøffeste havstrekningene, blant annet Drakepassasjen.

Les også: Minus for Ulstein

Allerede på sin første tur fra byggeverftet CMHI i Kina kom fartøyet inn i veldig dårlig vær etter Cape Town på vei mot Ushuaia i Argentina. Ifølge kapteinen var bølgene 8-10 meter, med noen bølger som nådde over dekk 5, og med veldig sterk vind. Fartøyet kunne fortsatt holde høy fart på 12-13 knop, med bare én knop fartstap.

X-BOW ble lansert av Ulstein i 2005 og på verdsbasis er det over 100 skip som har denne baugformen. Disse er for det meste offshorefartøy, ettersom Ulstein gjennom flere 10-år var spesialisert innen dette segmentet før selskapet tok til å designe havvindskip, bil-/passasjerferjer og ekspedisjonscruiseskip.

- Det å være en offshore-spesialist betyr at fartøyene vi designer må være robuste og kunne håndtere veldig røft vær i verdens mest ugjestmilde havområde. Med det samme Ulstein vendte seg til cruiseindustrien, så cruisereierne potensialet. «Greg Mortimer» er det første cruiseskipet med X-BOW, men det er nå flere andre under bygging i Kina og Norge, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef og COO for Design & Solutions i Ulstein Group.

 

Mer om: Ulstein Group | X-BOW | X-BOW
Kilde: Pressemelding fra Ulstein Group
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gründerprisen til Sustaintech AS

Batteriferjer er upløyd mark for brannvesenet

SE VIDEO: Spektakulær stålbru i værutsatt område

Stålkoloss av et kunstverk på plass

Klart for Norsk Havbruksdag

Overskudd på 115 millioner for ferjeselskap

Nyhetsbrev

Vant lokal inkluderingspris

Lakse-sporing ved hjelp av blockchain

Stålgigant med massivt kutt i Europa

Gode oljeproduksjonstall for oktober

Styrker skipsdesignselskap ved oppkjøp

Vurderer gigantisk subsea-fusjon

Investerte 60 millioner i nye lokaler

Et rekkverk kunne hindret dødsulykke

Økonomisk krise for Havyard-verft

2018 ble tøft for Kleven Verft

Sikret seg to kontrakter

Ukens vits: Sydentur

Elektriske ferjer blir forsinket

Verdensledende innen komposittdesign

IKM fikk stor driftsinspeksjonskontrakt

Falt fem meter – alvorlig skadet

Verft må ha ryddeplaner

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Konusslibning

Sikkerhet for passasjerer blir ignorert

iTec øker sin kompetanse på Bystronics lasermaskiner i Norge

Ny hoveddistributør i Norge for for Europafilter AB

Strømmen Dreieverksted resertifisert som Miljøfyrtårn

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Spindelreparasjon

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Send til en kollega

0.186