23948sdkhjf

Stål viktig også i framtidens bilindustri

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Trenden med selvkjørende, delte og elektriske biler endres nå fra konsept til kommersiell virkelighet. "Stål vil bli et enda viktigere materiale for bilbransjen i framtiden", skriver Kate Hickey i WorldAutoSteel.

- Selvkjørende biler vil gi en ny måte å oppleve frihet på – både for sjåføren og passasjerene. Dette betyr at framtidens selvkjørende biler ikke vil bli designet med fokus på sjåføren, men bilprodusentene vil ha like stort fokus på komfort og behov for alle i bilen, skriver Hickey i en kommentar på worldsteels webside. Hun fortsetter:

Les også: - Kina overrasker

«En annen trend som vil merkes er at mobilitetsselskaper som Uber, Didi og en lang rekke andre nye tilsvarende selskaper, gjør at det vil bli mer attraktivt å dele bilen i form av turer. Dette kan komme til å gjelde for all type transport. Dette betyr igjen at det blir mindre attraktivt å eie sin egen bil».

Hun spør så hvilken rolle stålet vil ha i denne framtidens nye transportsverden. For å svare på dette spørsmålet ser hun nærmere på seks ulike parametre der stål kan være en fordel for både bileiere, produsenter og designere.

HAR TRUA PÅ STÅL: Kathe Hickey WorldAutoSteel mener stål vil spille en avgjørende rolle i framtidens bilindustri. FOTO: WORLDSTEEL

1.Varighet og kostfordeler: De selskapene som tilbyr og kommer til å tilby bildeling vil trenge sterk kostnadskontroll. For å tjene nok penger, vil de ha behov for biler som varer og som er rimelige å eie. Stål er både kostnadseffektivt og varer lenge

2.Miljømessige fordeler: I en verden hvor klimaendringene opptar så mange mennesker, vil autonome biler møte de høyeste miljøkravene. Stål er det eneste materialet som er 100 prosent resirkulerbart og har den beste miljømessige utøvelsen i løpet av hele livssyklusen sammenliknet med aluminium og krabonfiber.

3.Sikkerhetsbeskyttelse: Siden det vil ta noe tid før all biler på veien er helt tilkoplet hverandre, vil behovet for passiv sikkerhet fortsatt være stort. Stål vil i så henseende sørge for både kollisjonsabsorbasjon og -avbøyning. Batterier vil også være i beholdere som er laget av stål for å kunne stå i mot kollisjoner, også ved å hindre lekkasjer fra batteriene.

4.Design-fleksibiltet: Stålets unike egenskap i forhold formgivning, gjør det enklere for designere å få full uttelling for sin kreativitet. Siden bilene vil bli selvkjørende, vil både pedaler, ratt og vanlige dashbord forsvinne, og dette vil gjøre det enklere for designerne å være ennå mer kreative. Videre kan stål tilføre den nødvendige styrken samtidig som man holder materialet lett. Dette kan igjen føre til bedre plass inni bilen med for eksempel nye sete-muligheter.

5.Lettvekt: Å gjøre bilene ennå lettere vil bli viktig for bilbransjen i framtiden. Dette gjelder for eksempel også for batteriene som blir mindre, men som skal få lengre rekkevidde. Stålindustrien har utviklet og kommer til å utvikle nye produkter, som for eksempel Advanced High-Strength Steels (AHSS), for å kunne gjøre bilene lettere og sikkerhetstiltakene i bilene rimeligere.

6.Elektrisk stål: Elektrisk stål er et helt avgjørende materiale i byggingen av generatorer og motorer for elektriske bilder. Det vil faktisk ikke være mulig å lage elektriske biler uten stål.

- Med bakgrunn i disse punktene, er jeg overbevist om at stål vil stå sentralt i denne revolusjonerende utviklingen av bilindustrien, fordi stål er varig, sterkt og har miljømessige fordeler, avslutter Kate Hickey.

Kilde: Worldsteel
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Bertel O. Steen forlenger samarbeidet med Revolve NTNU

Milepæl for Lindlbas neste ekspedisjonscruiseskip

TESS delte ut 1,5 millioner til gode lokale formål

Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

Tungt for Kongsberg Autmotive-ansatte

Kjøstrekk for nytt havvindsfartøy

Nyhetsbrev

Nytt kabelleggingsskip tar form

Optimisme på OTD

Hybrid-levering for Wärtsilä

Hydrogen kan være svaret på null-utslipp

En betongbenk blir verdenssensasjon

Egen stortingsmelding for maritim næring

38 har allerede sluttet hos Benteler

Blir liggende til neste sommer

50 år siden jærbuenes banebrytende oppfinnelse av lakkeringsroboten

Barneavdeling fikk penger fra verkstedklubben

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Fall i oljeproduksjonen

Boa sikret seg kontrakt

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

Varsler permitteringer i Årdal

- Kina overrasker

Ytterligere stål-toll fra USA

Harrier-eiere får millionbot

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk Bergsli-Hantek på messe i Bodø!

Nytt verktøy for styring av kritiske elektriske anlegg

-RM-skjær inngår nå i CoroCut® QD-programmet

Original Char-Lynn motor

Kom på demo! STARUX EziMill - Halvstyrt fres m/smart touch

Ny administrerende direktør i Norsk Stål

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Bodø 23-24 oktober

SEW-EURODRIVE AS åpner servicesenter i Trondheim

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. o...

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Send til en kollega

0.164