23948sdkhjf

Stål viktig også i framtidens bilindustri

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Trenden med selvkjørende, delte og elektriske biler endres nå fra konsept til kommersiell virkelighet. "Stål vil bli et enda viktigere materiale for bilbransjen i framtiden", skriver Kate Hickey i WorldAutoSteel.

- Selvkjørende biler vil gi en ny måte å oppleve frihet på – både for sjåføren og passasjerene. Dette betyr at framtidens selvkjørende biler ikke vil bli designet med fokus på sjåføren, men bilprodusentene vil ha like stort fokus på komfort og behov for alle i bilen, skriver Hickey i en kommentar på worldsteels webside. Hun fortsetter:

Les også: Nedgang i råstålproduksjonen

«En annen trend som vil merkes er at mobilitetsselskaper som Uber, Didi og en lang rekke andre nye tilsvarende selskaper, gjør at det vil bli mer attraktivt å dele bilen i form av turer. Dette kan komme til å gjelde for all type transport. Dette betyr igjen at det blir mindre attraktivt å eie sin egen bil».

Hun spør så hvilken rolle stålet vil ha i denne framtidens nye transportsverden. For å svare på dette spørsmålet ser hun nærmere på seks ulike parametre der stål kan være en fordel for både bileiere, produsenter og designere.

HAR TRUA PÅ STÅL: Kathe Hickey WorldAutoSteel mener stål vil spille en avgjørende rolle i framtidens bilindustri. FOTO: WORLDSTEEL

1.Varighet og kostfordeler: De selskapene som tilbyr og kommer til å tilby bildeling vil trenge sterk kostnadskontroll. For å tjene nok penger, vil de ha behov for biler som varer og som er rimelige å eie. Stål er både kostnadseffektivt og varer lenge

2.Miljømessige fordeler: I en verden hvor klimaendringene opptar så mange mennesker, vil autonome biler møte de høyeste miljøkravene. Stål er det eneste materialet som er 100 prosent resirkulerbart og har den beste miljømessige utøvelsen i løpet av hele livssyklusen sammenliknet med aluminium og krabonfiber.

3.Sikkerhetsbeskyttelse: Siden det vil ta noe tid før all biler på veien er helt tilkoplet hverandre, vil behovet for passiv sikkerhet fortsatt være stort. Stål vil i så henseende sørge for både kollisjonsabsorbasjon og -avbøyning. Batterier vil også være i beholdere som er laget av stål for å kunne stå i mot kollisjoner, også ved å hindre lekkasjer fra batteriene.

4.Design-fleksibiltet: Stålets unike egenskap i forhold formgivning, gjør det enklere for designere å få full uttelling for sin kreativitet. Siden bilene vil bli selvkjørende, vil både pedaler, ratt og vanlige dashbord forsvinne, og dette vil gjøre det enklere for designerne å være ennå mer kreative. Videre kan stål tilføre den nødvendige styrken samtidig som man holder materialet lett. Dette kan igjen føre til bedre plass inni bilen med for eksempel nye sete-muligheter.

5.Lettvekt: Å gjøre bilene ennå lettere vil bli viktig for bilbransjen i framtiden. Dette gjelder for eksempel også for batteriene som blir mindre, men som skal få lengre rekkevidde. Stålindustrien har utviklet og kommer til å utvikle nye produkter, som for eksempel Advanced High-Strength Steels (AHSS), for å kunne gjøre bilene lettere og sikkerhetstiltakene i bilene rimeligere.

6.Elektrisk stål: Elektrisk stål er et helt avgjørende materiale i byggingen av generatorer og motorer for elektriske bilder. Det vil faktisk ikke være mulig å lage elektriske biler uten stål.

- Med bakgrunn i disse punktene, er jeg overbevist om at stål vil stå sentralt i denne revolusjonerende utviklingen av bilindustrien, fordi stål er varig, sterkt og har miljømessige fordeler, avslutter Kate Hickey.

Kilde: Worldsteel
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Salg gjør ansatte urolige

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Tror på dobling av landbasert oppdrett

«NorthConnect er lønnsomt»

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

IKM gjør enda et oppkjøp

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Kongen åpner Johan Sverdrup

Brønnbåt døpt sist helg

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Ukens vits: Sint på mamma

«Lance» satt seg fast i isen - igjen

Kongsberg-teknologi skal redde folk fra å drukne

To nye ferger skal designes i Norge

Brannårsak fortsatt ikke funnet

Prysmian skal lage kabler for Equinor

Mange sysselsatte i oljeleverandørkjeden

Tråleren tømmes

«Oppturen i norsk økonomi snart over»

"Lance" fortsetter innover isen

Båt nummer to fra Hukkelberg Boats til Lerøy Aurora

Savnet oppdrettsansatt er "antatt omkommet"

Mistet beinet – vant i retten

Kom seg løs fra isen

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ASSFALG desember-kampanje hos iTec

Industri Futurum, fremtiden produsert i Norge

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

Svensk kunde får renovert to Jakobsen Planslibemaskiner

Snøkanonslange

TAON Hydraulikk har en ny webside på vei!

Hydroscand åpner ny avdeling

Tibnor utvider lengdeprogrammet for bjelker  

Heisbeslag

Partnering avtale med TESS Vest

MicroStep MS Loop erstatter tradisjonelt platelager

Julekampanje fra Hydac

Airlift velger Hansen Protection

Servi blæreakkumulator, SHBS

Skjøtetromler for proff- og privatmarkedet

Vedlikehold av egne maskiner

Protech satser stort på metall

Kjøp din nye platevals fra DAVI nå

Nye løsninger for drain gullies og fire walls på FPSOer

Månedens referanse – November 2019

Ameka har levert ny valsemaskin

Reduser kostbar nedetid med partikkelteller for oljekvalitet

Slik kan brannvernrapporten gi deg bedre økonomisk styring

Spilde Mek Verksted leverer oppgradert kjent landemerke

Rullebukker 5000 kg, elektrisk høydejustering

Send til en kollega

0.57