23948sdkhjf

Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen fortsetter å skrive historie – som det første hybriddrevne skipet som krysser den legendariske Nordvestpassasjen.

Da MS Roald Amundsen ankom Nome i Alaska natt til onsdag norsk tid, kunne kaptein Kai Albrigtsen og resten av mannskapet loggføre en historisk begivenhet:

Les også: Vellykket prøvetur for MS Fridtjof Nansen

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er det første hybriddrevne skipet i verden som har krysset Nordvestpassasjen.

- Hver eneste ekspedisjon med Hurtigruten er unik. Men med denne grønne milepelen skriver vi historie sammen med gjestene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. 

- For bare få år siden var et cruiseskip med batteripakker nærmest utenkelig. Nå hedrer MS Roald Amundsen den store polarhelten hun er oppkalt etter ved å følge i Amundsens kjølvann, gjennom Nordvestpassajen med batteripakker og hybridmotorer, sier Skjeldam.

I flere hundre år har den berømte, beryktede og isfylte passasjen som knytter sammen Atlanterhavet til Stillehavet vært som en magnet på eventyrere og oppdagere fra hele verden.

Les også: Bagasjetyveri fra nytt Hurtigruteskip

Polarhelten Roald Amundsen ledet den første ekspedisjonen som kom seg gjennom Nordvestpassasjen. Den strabasiøse ferden med polarskuta Gjøa tok tre år, fra 1903 til 1906.

MS Roald Amundsens seilas fra Grønland til Alaska tok tre uker

- Vi opplevde en del vær og vind. Da tenker man tilbake på de som foretok denne reisen for mer enn 100 år siden. Det Roald Amundsen og resten av mannskapet gjorde kan bare beskrives som en bragd. Det står en enorm respekt av å utforske et slikt barskt område som Nordvestpassasjen med datidens begrensede hjelpemidler, sier kaptein Kai Albrigtsen.

- Vi har seilt gjennom sterk storm, kuling, snø, tåke og is. Og vi har opplevd nordlys, spektakulære solnedganger, storslagen natur og fantastisk dyreliv. Men det som har gitt størst inntrykk, er hvordan vi har blitt tatt imot av lokalbefolkningen underveis, akkurat slik som Roald Amundsen selv ble. Den unike gjestfriheten har gjort dette til en helt spesiell tur, sier Albrigtsen.

Les også: Nye kystruteskip blir forsinket

MS Roald Amundsen er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi og store batteripakker. Hun har skapt overskrifter verden over etter lanseringen tidligere i sommer.

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

Etter Nordvestpassasjen skal MS Roald Amundsen seile sørover langs kysten av Nord- og Sør-Amerika, før vintersesongen blir tilbragt i Antarktis.

Sommeren 2020 vil MS Roald Amundsen returnere til Nord-Amerika, der hun skal seile ekspedisjonscruise i Alaska.

 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

Eksportnedgang i januar

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Nyhetsbrev

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Fornybar-boom hos Aibel

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Ser mest framover – etter 400 års drift

Erstatning for takboks på Tesla

Overtok spesialfartøy

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

På vei mot en bærekraftig mineralnæring

PCS Stokke Stål AS flytter

Bygde 155 km strømledning i fjor

ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

Vard-kontrakt til 500 millioner

Solide kvartalstall fra Kongsberg Gruppen

Utbyggingsprosjektene gjennomføres bedre

Resultat-opptur for Kværner

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Send til en kollega

0.143