23948sdkhjf

Grønne katamaraner for Hurtigruten

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Sammen med gründerselskapet Brim Explorer introduserer Hurtigruten stillegående, elektriske og utslippsfrie katamaraner.

Les også: Vellykket prøvetur

- Brim og Hurtigruten fant hverandre gjennom vår felles lidenskap for havet. Deres visjon om å endre måten folk får oppleve Arktis på er den perfekt match med Hurtigrutens ambisjoner for et grønnere og mer bærekraftig reiseliv, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Katamaranene, som er under bygging i hos Brim Exporer, får store batteripakker, grønn teknologi og er spesialbygget for å utforske polare farvann. De fleksible skipene kan lades nærmest i hvilken som helst havn, og kan operere på batterier i 10 timer i 10 knop. Avtalen m bygging av fartøyene er verd mer enn 100 millioner kroner.

Avtalen med Hurtigruten har en varighet på minst fem år, og gjør at Brim skal spesialbygge en katamaran som skal drives som en del av Hurtigruten Svalbard med norsk mannskap og norsk flagg.

Katamaranen får navnet MS Bard, skal settes i drift fra våren 2020 og skal seile spektakulære dagsturer til steder som Barentsburg, Pyramiden og unike naturperler med Longyearbyen som base.

Les også: TTS vant Hurtigruten-kontrakt

- Et grønt fotavtrykk er fremtiden for reiselivet både i Arktis og resten av verden. Med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten bygger vi skip ulikt noe annet verden har sett, sier Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.

Brim Explorers sitt første skip, MS Brim, lanseres i august 2019. Gjennom den nye avtalen får gjestene som reiser med Hurtigruten langs norskekysten mulighet til å gjøre reiseopplevelsen enda mer unik.

- Vi i Hurtigruten krever at våre samarbeidspartnere følger de samme, strenge standardene for bærekraft som vi gjør. Akkurat som Hurtigruten, jobber Brim med å utfordre bransjen til å gå i en grønnere retning. Sammen kan vi skape opplevelser som er unike og bærekraftige, både for våre gjester og for områdene vi besøker, sier Skjeldam.

- Ved å kombinere grensesprengende og grønn teknologi, et moderne nordisk design og et fokus på bærekraftig reiseliv, har vi utviklet det første sightseeingfartøyet i verden som kan operere en hel dag på elektrisk energi. Vi gleder oss til å bruke vår kunnskap til å flytte reiselivsbransjen i en grønnere retning sammen med Hurtigruten, sier Árnardóttir.

Les også: Tidenes oppgradering i Hurtigruten

For at gjestene skal få utforske natur og dyreliv både over og under vann, kommer katamaranene til å få både hydrofoner (undervannsmikrofoner) og undervannsdroner fra et annet norsk gründerselskap som allerede samarbeider med Hurtigruten, Blueye Robotics.

Blueye-dronene skal bli en del av opplevelsen både på Hurtigrutens ekspedisjonsskip, og Brim Explorer sine katamaraner.

 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Nyhetsbrev

Britisk stålgigant risikerer konkurs

Døpte Forsvarets nye «superskip»

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

7000 Ford-ansatte må gå

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Eierskifte i Norled

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Ukens vits: Tidlig helg

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Send til en kollega

0.175