Dette bidrar til lavere utslipp og mer bærekraftig ressursbruk.
Statens vegvesen bestiller årlig nærmere 700 000 bilskilt, og selv om hvert skilt bare veier 170 gram, utgjør det en betydelig mengde aluminium, skriver etaten i en pressemelding.
- Materialegenskapene ikke svekket
– Det er svært energikrevende å framstille aluminium. Ved å bruke resirkulert materiale reduserer vi energiforbruket dramatisk, uten at materialegenskapene blir svekket. Produksjon av skilt med resirkulert aluminium krever kun 5 prosent av energien som går med til å lage skilt av ny aluminium, forteller Lasse Stentorp Haugen i Statens vegvesen.
Grundig testet
Materialene har blitt testet under varierende bruk og værforhold i hele landet over en periode på rundt ett år. 43 privateide personbiler over hele landet, 8 tjenestebiler i Statens vegvesen og 8 lastebiler fra en entreprenør har vært med i prosjektet. I tillegg har vi testet 6 bilskilt, hvorav 3 består av resirkulert aluminium og tre i primæraluminium, i og ved Espatunnelen på E6 sør for Hamar.
– Vi har også forhørt oss med relevante fagmiljøer og sammenlignbare land som har tatt i bruk resirkulert aluminium i bilskilt, fortsetter Stentorp Haugen.
Vi anser resultatene av testen som gode, da vi ikke kan se noen nevneverdig forskjell i kvaliteten. Den norske leverandøren, Speira, bekrefter at de kan levere tilstrekkelig med skilt i resirkulert aluminium. Skiltene består av minst 40 prosent resirkulert aluminium og har, som vanlige skilt, en forventet levetid på minst 10 år.
Starter opp i desember
De første bilskiltene i resirkulert aluminium blir tatt i bruk allerede i desember, med full utrulling fra januar. I første omgang gjelder dette standard hvite skilt, mens de andre variantene kommer etter hvert.
– Selv om skiltene nå kommer i resirkulert aluminium, kan du ikke se forskjell på nye og gamle skilt, avslutter Stentorp Haugen.
Selv om Statens vegvesen ikke sparer penger på ordningen, gir den store miljøgevinster i form av lavere energiforbruk og mindre utslipp. Endringen kan gi en årlig besparelse av klimagassutslipp som tilsvarer omtrent 1700 flyreiser tur-retur Oslo–New York for én person.


