23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Kongsberg og Myklebust sammen om utslippskutt

Kongsberg Maritime går sammen med Myklebust Verft verft for å konvertere tre hurtigruteskip til hybridteknologi.

Investeringsverdien er på om lag 100 millioner euro.

Kongsberg Maritime har levert 23 prosent kutt i CO2-utslipp på det 121 meter lange passasjerskipet MS «Richard With», eid av Hurtigruten.

Til sammen tre skip

Fartøyet ble ferdig med en omfattende ombygging i fjor sommer ved bruk av Kongsberg Maritimes engineering og teknologi og har nå fullført sitt første år tilbake i drift.

Kongsberg Maritime gikk i fjor sammen med Myklebust Verft verft for å konvertere tre hurtigruteskip til hybridteknologi, og lovet reduserte utslipp og roligere drift. MS «Richard With», bygget i 1993, var det første av tre skip som ble relansert, i august i fjor. Det andre skipet MS «Kong Harald» kom tilbake i drift i mai, og det siste skipet, MS «Nordlys», skal stå ferdig i 2025.

Største i sitt slag

Prosjektet er et av de største i sitt slag i Europa, med en investeringsverdi på rundt 100 millioner euro.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.127