23948sdkhjf

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Det europeiske innovasjonsprosjektet FLAGSHIPS er tildelt 5 millioner Euro fra EU for å sette to hydrogenfartøy i kommersiell drift i Norge og Frankrike.

Les også: Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Grønn skipsfart er en forutsetning for å nå nasjonale og internasjonale utslippsmål. Skipsfarten er under press for å redusere skadelige utslipp, og brenselceller og hydrogen blir sett på som nøkkelteknologier i utviklingen av mer bærekraftige transportløsninger.

FLAGSHIPS-fartøyene er to nybygg, et i Lyon i Frankrike og et utenfor Stavanger. I Lyon vil en hydrogen pushbåt operere for Compagnie Fluvial de Transport (CFT) på en av landets mest krevende elver, Rhône. I Stavanger er intensjonen at hydrogen skal drive en Norled-ferje på Finnøy-sambandet. Prosjektet er tildelt 5 millioner Euro fra EU gjennom programmet Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking som er en del EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont2020.

- Både EU og skipsfarten ser hydrogen som en viktig bidragsyter i klimakampen. Dette innovasjonsprosjektet vil bli svært viktig for å demonstrere teknologien, egenskapene og aksepten for maritime hydrogenløsninger, sier Hege Økland, daglig leder i næringsklyngen NCE Maritime CleanTech deltar i prosjektet. NCE Maritime CleanTech var en av initiativtakerne til hydrogenprosjektet, og alle de fire norske deltakerne i FLAGSHIPS er med i klyngesamarbeidet.

FLAGSHIPS har som målsetning at begge fartøyene skal gå på hydrogen produsert fra fornybar energi. Driften av fartøyene vil dermed skje med null utslipp, og samtidig legge et solid grunnlag for å mugliggjøre annet nullutslippstransport både på sjø og land. Prosjektet skal også bygge opp et europeisk nettverk som dekker leveransekjeder for hydrogen, skipsdesign og produksjonskunnskap, i tillegg til bred regulatorisk kompetanse. 

Les også: Eierskifte i Norled

- Norled har tatt en ledende rolle i utviklingen av nullutslipps ferjer. Dette innovasjonsprosjektet vil bli et viktig neste steg i demonstrasjonen av maritim brenselcelleteknologi, både operasjonelt og kommersielt. Ved å bygge på eksisterende kunnskap fra andre pågående hydrogeninitiativ rundt om i verden, vil prosjektet også bidra til en betydelig reduksjon i kostnadene for maritime brenselcellesystem, sier adm. dir. i Norled, Sigvald Breivik.

Prosjektet vil se på mulighetene for å erstatte biodiesel med hydrogen på en av ferjene som skal operere Finnøy-sambandet nordøst for Stavanger. Ruten trafikkerer flere øyer med mange og korte stopp, noe som gjør det vanskelig å få til den effektive ladingen som batteriferjer trenger. Norleds intensjon er å bruke samme hydrogenteknologi som blir utviklet i selskapets andre hydrogenprosjekt, som blant annet byggingen av ferja som vil bli verdens første skip drevet av flytende hydrogen. I tillegg til EU-midlene, vil skipseierne CFT og NORLED gå inn med betydelige investeringer for å få realisert fartøyene.

FLAGSHIPS-prosjektet omfatter ei gruppe ledende industripartnere som inkluderer skipseiere, leverandører av brenselcelleteknologi, samt eksperter innen design av elektriske kraftsystem, produksjon, skipsdesign og energistyring.

- Vi står ovanfor et komplekst og innovativt prosjekt. Vi er svært glade for at EU-kommisjonen støtter dette utviklingsarbeidet, og vi håper myndighetene i Frankrike og Norge vil følge opp og bidra til implementeringen av disse hydrogenfartøyene i deres farvann, sier director CFT Inland Transportation, Matthieu Blanc.

Les også: Verdens første hybride hurtigbåt

FLAGSHIPS-prosjektet omfatter ei gruppe ledende industripartnere, der fire er norske. I Frankrike skal prosjektet sette i drift en hydrogen pushbåt på elva Rhône (i bakgrunnen).

Konsortiet består av ni europeiske partnere, med de to skipseierne  Norled (NO) og CFT (FR), samt den maritime teknologileverandøren ABB og designselskapet LMG Marin (NO & FR). Verdensledende brenselcelleteknologi blir levert av Ballard Europe (DK) og fartøysovervåkning av selskapet PersEE (FR). Prosjektledelse, kommunikasjon og ekspertise innen hydrogensikkerhet blir levert av VTT Technical Research Centre of Finland (FI) og NCE Maritime CleanTech (NO). Westcon Power & Automation (NO) vil også bli en del av konsortiet i nær framtid.

Prosjektet startet 1. januar 2019, og hydrogenfartøyene vil settes i drift i løpet av 2021.

FLAGHSIPS-prosjektet er finansiert av Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking under tildelingsavtale 826215. Dette programmet er støttet av EUs forskings- og innovasjonsprogram Horizon 2020, Hydrogen Europe og Hydrogen Europe research.

  

Kilde: Pressemelding
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Revisjonscontainere til Equinor

Sjekk dette vindskipet!

11 600 tonn død laks i nord

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Massedød og milliardtap

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

7000 Ford-ansatte må gå

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Send til en kollega

0.15