23948sdkhjf

Forsiktig optimisme hos rederiene

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rederiene forventer økt lønnsomhet og flere nyansettelser i 2019. Det viser Rederiforbundets Konjunkturrapport for 2019, som ble overlevert til statsminister Erna Solberg tirsdag.

Les også: Rederi-Henriksen blir FN-mann

Til tross for svært krevende markeder de siste årene, forventer både transportsegmentene og offshoresegmentene bedre lønnsomhet i 2019.

Norske rederier i utenriksfart hadde en samlet omsetning på 229 milliarder kroner i 2018, en oppgang på 11 prosent fra året før. Det er spesielt transportrederiene i internasjonal fart (deep sea) som vokste kraftig i 2018, drevet av en økning i fraktratene i andre halvdel av 2018. 60 prosent av rederiene forventer økt omsetning i 2019, mens 20 prosent forventer redusert omsetning og 20 prosent uendret.

Deep sea-rederiene er igjen den største gruppen i norsk utenriksfart. Inntektene økte vesentlig i 2018 og forventes å bli på totalt 120 milliarder kroner i 2019.

Resultatene fra medlemsundersøkelsen viser at norske rederiers inntekter fra markeder utenfor Norge utgjør 61 prosent, 139 milliarder kroner, av samlet omsetning i 2018.

Les også: Mottar konjunkturrapport fra Rederiforbundet

For nærskipsfarten (short sea) er Tyskland fortsatt det største markedet, etterfulgt av Storbritannia. For deep sea-rederiene er USA og Kina viktigst. Norge og Storbritannia er viktigst for offshore- og rigg-rederiene.

Offshoresegmentene forventer fortsatt krevende markeder med høye opplagstall, fortsatt press på ratene og forholdsvis korte tidshorisonter på kontraktene.

Flere år med store kostnadsreduksjoner og effektivitetsforbedringer, kombinert med omfattende konsolideringer i leverandørindustrien, har gitt vesentlig økt lønnsomhet på norsk sokkel. Kombinasjonen av store kostnadsreduksjoner og en mer stabil oljepris, som er vesentlig høyere enn på de laveste nivåene, har ført til svært gode marginer for oljeselskapene.  

-Når aktivitetsnivået tar seg opp og markedene strammer seg til på kapasitetssiden må oljeselskapene også forvente en vesentlig økning av ratene på skipsoperasjoner, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg.

Les også: Riggselskapene ser lys i tunnelen

Antall skip i opplag nådde toppen vinteren 2017. Pr. februar 2019 ligger 112 skip og 20 rigger i opplag, mot 137 skip og 25 rigger i februar 2018. Medlemmene i Norges Rederiforbund forventer at antall skip i opplag vil falle til 78 skip og 15 rigger ved utgangen av året. Denne reduksjonen i antall skip og rigger i opplag skyldes en kombinasjon av økt aktivitet og salg av skip.

I årets medlemsundersøkelse oppgir halvparten av rederiene at de vil fornye flåten og bygge nye skip i løpet av de neste fem årene. Rederiene anslår at de vil kontrahere til sammen 137 skip og fem rigger i løpet av perioden. Det er særlig innen deep sea og short sea at størsteparten av kontraheringene er ventet. Over 40 prosent av rederiene, i hovedsak nærskipsfartsrederiene, anser norske verft som aktuelle ved bygging av nye fartøy.

- Nærskipsfarten står foran en omfattende flåtefornyelse. Dette er en stor mulighet til å utvikle og implementere ny teknologi som kan gi oss en mer miljøvennlig og konkurransedyktig nærskipsfartflåte, samtidig som vi utvikler teknologi som kan eksporteres til et større marked, sier Harald Solberg.

Norske rederier, offshorevirksomheter og leverandørbedrifter er godt posisjonert til å ta en større rolle i fornybar­markedet, som for eksempel innen offshore vindkraft, eller havvind. Tre av ti rederier har aktivitet i havvindmarkedet i dag.

Les også: Riggbransjen foran et tøft år

27 prosent av rederiene oppgir at havvindmarkedet er interessant for deres virksomhet de neste fem årene. Blant offshore service-rederiene oppgir 55 prosent at de vurderer aktivitet i havvindmarkedet de neste fem årene.

18 prosent av rederiene oppgir at de vurderer havbruksnæringen som interessant de neste fem årene, mens 14 prosent sier det samme om havbunnsmineraler.

  

Kilde: Pressemelding fra Norges Rederiforbund
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Et vrak til besvær

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Revisjonscontainere til Equinor

Sjekk dette vindskipet!

11 600 tonn død laks i nord

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Massedød og milliardtap

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Leverte førtøyningssystemer til Canada

7000 Ford-ansatte må gå

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Send til en kollega

0.164