23948sdkhjf

Ukraina-krigen gir store utfordringer for norsk skipsfart

Russlands krig i Ukraina skaper stor usikkerhet og store utfordringer for norsk skipsfart.

Det går fram av Rederiforbundets konjunkturrapport, som ble lagt fram onsdag.

Ifølge rapporten innebærer dette for næringen generelt økte sikkerhetsutfordringer samt høyere kostnader i forbindelse med frakt.

Skipsfarten avgjørende for levering av gass til Europa

Betydningen av forsyningssikkerheten fra norsk sokkel har økt det siste året, og Norge er i dag den største leverandøren av naturgass til det europeiske markedet. Norsk skipsfart og maritim kompetanse er helt avgjørende for Norges rolle som en trygg og stabil leverandør av energi til Europa.  

I tillegg til omfattende leveranser av gass gjennom rørledningene til kontinentet, er norske og norsktilknyttede rederier blant de største aktørene innen leveranser av LNG og re-gassifisering (FSRU), og utgjør i dag en avgjørende strategisk kapasitet for å sikre energiforsyningen til Europa. 

- Rederiene trygger sikkerheten i Europa

- Dette er et godt eksempel på hvordan norske rederier bidrar til å trygge energisikkerheten i Europa ved å øke leveringskapasiteten til det europeiske gassmarkedet. Uten norsk skipsfart ville Norge i praksis ikke ha vært i stand til å forsyne Europa med energi. Vi er svært stolte av våre medlemmer, deres ansatte og hele verdikjeden som gjør dette mulig. Dette understreker behovet for å sikre næringen stabile og konkurransedyktige rammevilkår, og å ivareta norsk privat eierskap, sier Solberg.

Om konjunkturrapporten:

Norges Rederiforbund lanserer hvert år en konjunkturrapport. Konjunkturrapporten er Norges største maritime barometer, og er en temperaturmåler på hvordan det har gått i maritim næring og hva utsiktene er for fremtiden, både med tanke på arbeidsplasser og verdiskaping til næringen som helhet.  

Med en verdiskaping på 175 milliarder kroner og nesten 88 000 mennesker sysselsatt, er maritim næring en av de største og viktigste næringene i Norge. Næringen er i stor grad en distriktsnæring, og over 90 prosent av de maritimt sysselsatte jobber utenfor Oslo. 

Maritim næring er blant de næringene i landet som er mest utsatt for internasjonal konkurranse, og konjunkturrapporten er et viktig innblikk i utviklingen til de globale markedene. 

Kilde: Rederiforbundet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078