Etter 25 år fases den gamle standardkontrakten SHIP2000 ut til fordel for SHIP25, en ny standard utviklet for et maritimt marked i rask endring.
Initiativet kommer fra Norske Skipsverft, i samarbeid med Norges Rederiforbund, Norsk Industri, Nordisk Skibsrederforening og advokatfirmaet Wikborg Rein.
Pressemeldingen fra Norsk Industri påpeker at dagens byggeprosjekter har blitt større, mer komplekse og teknologisk krevende. Den nye standarden regulerer blant annet temaer som cybersikkerhet, eksportkontroll, sanksjoner, bærekraft og menneskerettigheter – områder som ikke var relevante da SHIP2000 ble utarbeidet.
– Med SHIP25 tar vi et viktig steg inn i fremtiden for norsk skipsbygging, sier Asle B. Strønen, daglig leder i Norske Skipsverft. Han peker på at standarden vil bidra til mer balanserte kontraktsforhold og økt samarbeid mellom partene i et byggeprosjekt.
Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide, understreker betydningen av et oppdatert rammeverk:
– Norge er en ledende maritim nasjon, med en av verdens mest avanserte flåter. Da må også kontraktene som ligger til grunn for byggingen svare på de utfordringene næringen møter.
SHIP25 er utformet for å dekke både sivile og forsvarsrelaterte byggeprosjekter, og er tilpasset et marked med økende aktivitet innen havbruk, offshore, kysttransport og grønn teknologi.
– En felles skipsbyggingskontrakt skaper et felles rammeverk mellom rederier, verft og leverandører. Det er avgjørende for kvalitet, effektivitet og risikohåndtering, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri.
Standardkontrakten følger en norsk tradisjon som strekker seg tilbake til 1950-tallet, der næringen samles om en felles kontraktsmal for skipsbygging. SHIP25 markerer neste generasjon i denne tradisjonen – med et tydelig fokus på fremtidens teknologi, sikkerhet og bærekraft.
Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook - – du får nyhetene når de publiseres