23948sdkhjf

Grunnstøtte – meldte ikke fra

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Rederiet Sølvtrans meldte ikke fra til Sjøfartsdirektoratet om en grunnstøting for et av fartøyene deres, før det hadde gått nærmere to uker. Et alvorlig brudd, mener Sjøfartsdirektoratet.

Når fartøy går på grunn, har rederiene/eierne meldeplikt til Sjøfartsdirektoratet om hendelsen. Rederiet Sølvtrans’ brønnbåt «Ronja Superior» gikk på grunn 13. januar i år – utenfor Skottland. Den var på oppdrag for oppdrettskjempen Mowi.

Les også: Sju omkomne fiskere i fjor

Regelverket er klart: Ved grunnstøting og andre alvorlige hendelser skal båten og rederiet melde fra til Sjøfartsdirektoratet «uten opphold». Ifølge Klassekampen gikk det nærmere to uker fra «Ronja Superior» grunnstøtte før Sølvtrans meldte fra om hendelsen. Det er nemlig direktoratet som skal vurdere hva som skal skje videre med grunnstøtte båter: Om fartøyene skal på verksted eller få assistanse fra slepebåt.

Til Klassekampen sier kommunikasjonssjefen i Sjøfartsdirektoratet at de ser alvorlig på at verken rederi eller kaptein har meldt fra om grunnstøting. I tillegg til ikke å melde fra om hendelsen, reagerer direktoratet også på at fartøyet gikk rett til verksted – Sollund Verft. For hvis skipet seiler uten gyldig sertifikat vet ikke direktoratet om hvilke skader fartøyet er blitt påført. Det kan i så fall føre til gebyr. Sjøfartsdirektoratet sier til avisa at de nå må vente på rederiets rapport og at det trolig blir et tilsyn fra etatens side.

Det var først da medier fikk nyss om grunnstøtingen og begynte å stille spørsmål om grunnstøtingen at Sølvtrans tok kontakt med direktoratet, som ikke kjente til grunnstøtingen før dette. Da hadde det gått snart to uker siden uhellet skjedde.

Rederiet har ikke svart på avisas henvendelser men skriver i en pressemelding som ble sendt ut fredag at ««Ronja Superior» hadde en grunnberøring ved innseiling til Maillag 13. januar. Fartøyet gikk til Maillag og losset fisk som planlagt. Det har ikke vært fare for liv, miljø og materielle verdier. Skipet er nå ved Sollund Verft i Sollund kommune for utbedring av skade, samt årlig vedlikehold. Sjøfart er informert».

Utover denne pressemeldingen vil ikke rederiet kommentere saken ytterligere.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Får Havforskningsinstituttet som partner

Torghatten-ferjene på vei

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Nyhetsbrev

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Forsker på selvkjørende skip

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

SP: Equinor til Stortinget

Ønsker kandidater til stålpriser

Styrker servicen i nord

Olje og gass til Europa sikrer Norges handelsoverskudd

EU har bestemt seg om stålet

Ukens vits: En whiskey-hest

Skal redusere svovelutslippene kraftig

Roboter erstatter stadig flere

Russisk stålgigant med rekordår

- Forsto raskt at fregatten ville synke

Boa, selskapet, som har stått for redningsplanene for KNM «Helge Ingstad», var tidlig på åstedet, men representantene forsto raskt at det var vanskelig å hindre at fregatten ville synke.

TESS-avtale med Bremnes Seashore

Skal levere enda en båt til Sølvtrans

Norsk Stål går for «Titten» og «Tei»

IKM-sjef: - Regjeringen jukser

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Hunseal AS stiller sammen med Intec Pumper avd. Biri under EuroExpo på Gjøv...

BRANNSIKKERHET: 7 ting eiendomsforvaltere og driftssjefer må vite

Vil du bli med Meidell på tur til EMO i september 2019?

Additel 760 håndholdte og automatiserte trykkalibrator

Send til en kollega

0.144