Sjøfartsdirektoratet (SDIR) varsler at den nye forskriften vil støtte seg mer på internasjonale standarder, blant annet EN12999, som setter krav til design, testing og sikkerhetsinnretninger.
– Vi ønsker et regelverk som stiller strengere krav til sikkerhet for mannskapet. Kran- og løfteoperasjoner til sjøs innebærer risiko, og et moderne regelverk vil bidra til tryggere arbeidsforhold og mindre slitasje på utstyret, sier daglig leder i Bergen Hydraulic, Christian Hoff.
Behovet for nye løsninger har vokst i takt med at servicebåtene i havbruksnæringen er blitt større og mer komplekse. Kravene til både løftekapasitet og sikkerhetssystemer har økt, og dagens forskrift fra 1978 er ikke lenger tilpasset dagens drift.
Bergen Hydraulic har vært norsk forhandler av Palfinger Marine siden begynnelsen av 1990-tallet og er i dag landets største kranleverandør.
Selskapet har tett samarbeid med skipsverft og rederier innen servicebåtsegmentet, og følger utviklingen i både regelverk og teknologi nøye.
Ifølge Hoff har de fleste aktørene i næringen allerede begynt å planlegge for forskriftsendringene, som vil stille nye krav til overvåkingssystemer, sikkerhetsfunksjoner og dokumentasjon av løfteutstyr.
For å møte behovet lanserer Palfinger nå tre modeller i sin PFM-serie – PFM2100, PFM1500 og den nye PFM1200.
Serien er utviklet spesielt for den norske servicebåtflåten, og den minste modellen skal være et alternativ til dagens mest brukte foldekraner.
– Med disse kranene får vi høyere kapasitet, lavere vekt og sikkerhetssystemer som allerede tilfredsstiller kravene som kommer, sier salgsleder i Bergen Hydraulic, Arnt-Ove Skoge.
Den første modellen, PFM2100, ble levert tidligere i år til servicebåten FDA Niklas, bygget ved Fitjar Mekaniske Verksted.
Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook også.

