Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Økt anvendelse av elektrisitet og dermed mer effektiv utnyttelse av energi, vil bidra til at verdens energibehov kommer til å falle fra midten av 2030 tallet til tross for at stadig flere får tilgang til energi.

Dette er de gode nyhetene i DNV GLs Energy Transition Outlook 2018. De dårlige er at dette ikke er godt nok i forhold til et klimaperspektiv. Paris-avtalens to-graders mål vil ikke bli nådd.

Les også: Klimamålene blir ikke oppfylt

Selv om ingen forskning kan gi eksakte svar på hva fremtiden vil bringe, er trenden klar: 

  • Produksjon og forbruk av energi vil endre seg raskere enn hva som tidligere var forventet.
  • De største endringene vil være relatert til elektrifisering og fornybar produksjon av energi.

Det globale bildet viser at produksjon og forbruk av kull har passert toppen allerede. Olje vil ventelig nå toppen i løpet av de neste ti årene, mens naturgass vil overta for olje som den største energikilden fra 2026.

For Norge er dette en interessant utvikling. Vi er store på gass og på vannkraft, og vi er tidlig ute på å elektrifisere transportsektoren. 

Andelen nye elektriske biler som blir solgt i Norge har allerede passert 25 %. I henhold til DNV GLs framskrivninger vil halvparten av alle nye biler som blir solgt i Europa være elektriske innen 2027. I Kina, India og Nord-Amerika vil dette skje noen år senere. 

Les også: Fra Fornebu til sentrum på 12 minutter

Og utviklingen vil ikke stoppe der. Innen 2050 vil elektriske kjøretøy - sammen med en rekke andre forbedringer – ha bidratt til at det samlede energibehovet til transport er blitt betydelig lavere enn i dag. I dag forbruker verden om lag 27 prosent av samlet energimengde til transport. I 2050 er det ventet at dette er redusert til om lag 20 prosent.

-Utviklingen er svært interessant, sett med norske øyne, sier DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen. 

-Norge har begrensede leveranser til bilindustrien, men vi har en betydelig maritim industri. Shipping er den mest effektive formen for transport og er selve kjernen i verdenshandelen. Shipping vil bidra til reduksjoner av utslipp til luft de neste tiårene, og fornybart drivstoff, gass og batteriteknologi vil i økende grad komme til anvendelse også om bord i skip. Her har Norge som maritim nasjon ledet an i utviklingen allerede. Vi har et teknologifokus som kan gi grunnlag for at en allerede sterk, norsk maritim industri blir enda sterkere, sier Eriksen videre.

Utviklingen av hel-elektriske skip for kystnær shipping kan stå som eksempel på Eriksens optimistiske vurderinger. De første hel-elektriske skipene seiler allerede på norske fjorder, og flere kommer til. Allerede innen utgangen av dette året vil i alt 7 hel-elektriske skip seile i ordinær trafikk. Ingen andre maritime nasjoner har kommet tilsvarende langt som Norge. 

Les også: Påvirkning fra petroleumsvirksomhet i Norskehavet

Selv om anvendelse av elektrisitet i Norge så vel som i resten av verden vil øke, vil fossilt drivstoff fortsatt være viktig i den samlede energi-miksen i flere ti-år framover, og i 2050 vil fossilt drivstoff fortsatt dekke halvparten av verdens energibehov. Behovet for naturgass vil fortsette å øke fram til 2034 for deretter å komme ned mot det nivået vi er i dag i 2050. 

Investeringer i ny kapasitet for fornybar energi er allerede i dag større enn investeringer i ny kapasitet for fossile kilder.  Energi fra sol og vind er det som vil øke mest. DNV GLs Energy Transition Outlook 2018 forventer at energi produsert fra sol i 2050 vil utgjøre 16 prosent av den samlede energi-miksen, mens vind vil bidra med 12 prosent. I dag har sol og vind en samlet andel under 1 prosent.

Selv om summen av den beskrevne utviklingen er positiv, ligger den globale oppvarmingen likevel an til å overskride 2-graders målet satt i Parisavtalen. 

Ekstraordinære tiltak for å bremse utslippene ytterligere vil være nødvendig. Det finnes ingen enkle løsninger, og en kombinasjon av mange tiltak er nødvendig. I tillegg til økt energieffektivisering og økt andel fornybar energi, vil karbon-fangst og lagring av CO2 fra fossile energikilder være helt nødvendig i kampen mot global oppvarming.

 

Kilde: Pressemelding fra DNV GL


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Handelskrigen påvirker norske bedrifter

Norge fjerde beste sjøfartsnasjon

Sykkylven Stål får ros for omstilling

Storkontrakt med kinesisk lysleverandør til flyplasser

Normeka på Rømskog har nylig inngått en større kontrakt med en av Kinas største aktør for innflyvningslys til flyplasser med sitt eget varemerke Normarc Frangible Masts by AmpliSafe. - Dette er en stor kontrakt for oss, sier Jan Tore Rognstad og Gunstein Arnesen i Normeka.

ABB med stor tog-kontrakt

Vil ha globalt fokus på drikkebokser av stål

World Steel Association (worldsteel) lanserer global kampanje for å øke bruken av og bevisstheten omkring bruken av drikkebokser av stål.

Nyhetsbrev

Prosafe med kontrakt i britisk sektor

AIM selges til Kongsberg Gruppen?

Nær 2 millioner tonn fra vei til hav

Ledere i olje og gass tjener best

Fikk se oljens fremtid

Lavere produksjonstall enn forventet

Fikk kontrakt for avlusningslekter

Olje-opprydding til 60 milliarder kroner

«Hardhaus» slepes vekk

En måned etter at «Hardhaus» ble fanget og sterkt skadet i den kantrede dokken i Hirtshals, ble båten søndag slept fra den danske havnebyen.

Piratkopier kan føre til personskader

De kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans og dermed tap av penger. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre.

Buind har etablert Danmark-kontor

TTS Gruppen med India-kontrakt

Havyard størst på vindmølleskip

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Stort handelsoverskudd i august

Kongsberg sikret ny milliardavtale

Slangetemmeren fra «kålåkeren» feirer 50-årsjubileum

Det som begynte som en liten teknisk service-bedrift i Drammen i 1968 er i dag blitt verdensledende innen alt av slanger og koblinger. TESS fyller 50 år i år og det med om lag tre milliarder kroner i omsetning.

Hydro på topp på bærekraft-liste

Adm. dir. i GC Rieber Shipping slutter

Ap-velgere i Nordland vil ikke ha konsekvensutredning

- Lenge til det vil bli bygget skip til oljenæringen

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Proactima skal hjelpe Shell og OKEA

Statfjord-feltet legges ned om få år

Finsk transportselskap i retten

Nytt om navn: Ny adm. dir. i IKM Consultants

Milliard-skip endelig solgt

Olje og gass bidrar mye til felleskassa

Søviknes vil bli fylkesordfører, ny minister vil gjerne pumpe opp mye olje

Toppsjef i Aibel slutter

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verktøymakere! Ta kontakt.

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Punkt- og kontinuerlig nivå-målinger med JUMO NESOS

Gave langs grønn linje

iriSound Intercom Solutions

RS Components utvider RS Pro-pneumatikkporteføljen

Boltrekking og grønn energi

Kjære kunde!

Trådløs kommunikasjon i solcelleanlegget

RS Components introduserer industrivideoskoper for bruk innen utstyrskontroll

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

Nytt Instrumentmagasin ute nå!

Torgy LNG med gjennombrudd i Kina

RS Components introduserer ekstra kraftige kontakter for en rekke industrielle bruksområder

bondura® Assembly Paste

TESS kjøper Pro Industri AS

Fluke RSE300 og RSE600 stasjonære termokameraer

CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Jennifer Hägg begynner som prosjektleder

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

Visit us at ScanPack 2018 in October.

Send til en kollega

0.261