23948sdkhjf

Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Økt anvendelse av elektrisitet og dermed mer effektiv utnyttelse av energi, vil bidra til at verdens energibehov kommer til å falle fra midten av 2030 tallet til tross for at stadig flere får tilgang til energi.

Dette er de gode nyhetene i DNV GLs Energy Transition Outlook 2018. De dårlige er at dette ikke er godt nok i forhold til et klimaperspektiv. Paris-avtalens to-graders mål vil ikke bli nådd.

Les også: Verftene har fullbookede cruise-oppdrag

Selv om ingen forskning kan gi eksakte svar på hva fremtiden vil bringe, er trenden klar: 

  • Produksjon og forbruk av energi vil endre seg raskere enn hva som tidligere var forventet.
  • De største endringene vil være relatert til elektrifisering og fornybar produksjon av energi.

Det globale bildet viser at produksjon og forbruk av kull har passert toppen allerede. Olje vil ventelig nå toppen i løpet av de neste ti årene, mens naturgass vil overta for olje som den største energikilden fra 2026.

For Norge er dette en interessant utvikling. Vi er store på gass og på vannkraft, og vi er tidlig ute på å elektrifisere transportsektoren. 

Andelen nye elektriske biler som blir solgt i Norge har allerede passert 25 %. I henhold til DNV GLs framskrivninger vil halvparten av alle nye biler som blir solgt i Europa være elektriske innen 2027. I Kina, India og Nord-Amerika vil dette skje noen år senere. 

Les også: - Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

Og utviklingen vil ikke stoppe der. Innen 2050 vil elektriske kjøretøy - sammen med en rekke andre forbedringer – ha bidratt til at det samlede energibehovet til transport er blitt betydelig lavere enn i dag. I dag forbruker verden om lag 27 prosent av samlet energimengde til transport. I 2050 er det ventet at dette er redusert til om lag 20 prosent.

-Utviklingen er svært interessant, sett med norske øyne, sier DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen. 

-Norge har begrensede leveranser til bilindustrien, men vi har en betydelig maritim industri. Shipping er den mest effektive formen for transport og er selve kjernen i verdenshandelen. Shipping vil bidra til reduksjoner av utslipp til luft de neste tiårene, og fornybart drivstoff, gass og batteriteknologi vil i økende grad komme til anvendelse også om bord i skip. Her har Norge som maritim nasjon ledet an i utviklingen allerede. Vi har et teknologifokus som kan gi grunnlag for at en allerede sterk, norsk maritim industri blir enda sterkere, sier Eriksen videre.

Utviklingen av hel-elektriske skip for kystnær shipping kan stå som eksempel på Eriksens optimistiske vurderinger. De første hel-elektriske skipene seiler allerede på norske fjorder, og flere kommer til. Allerede innen utgangen av dette året vil i alt 7 hel-elektriske skip seile i ordinær trafikk. Ingen andre maritime nasjoner har kommet tilsvarende langt som Norge. 

Les også: Aibel med rapport om samfunnsansvar

Selv om anvendelse av elektrisitet i Norge så vel som i resten av verden vil øke, vil fossilt drivstoff fortsatt være viktig i den samlede energi-miksen i flere ti-år framover, og i 2050 vil fossilt drivstoff fortsatt dekke halvparten av verdens energibehov. Behovet for naturgass vil fortsette å øke fram til 2034 for deretter å komme ned mot det nivået vi er i dag i 2050. 

Investeringer i ny kapasitet for fornybar energi er allerede i dag større enn investeringer i ny kapasitet for fossile kilder.  Energi fra sol og vind er det som vil øke mest. DNV GLs Energy Transition Outlook 2018 forventer at energi produsert fra sol i 2050 vil utgjøre 16 prosent av den samlede energi-miksen, mens vind vil bidra med 12 prosent. I dag har sol og vind en samlet andel under 1 prosent.

Selv om summen av den beskrevne utviklingen er positiv, ligger den globale oppvarmingen likevel an til å overskride 2-graders målet satt i Parisavtalen. 

Ekstraordinære tiltak for å bremse utslippene ytterligere vil være nødvendig. Det finnes ingen enkle løsninger, og en kombinasjon av mange tiltak er nødvendig. I tillegg til økt energieffektivisering og økt andel fornybar energi, vil karbon-fangst og lagring av CO2 fra fossile energikilder være helt nødvendig i kampen mot global oppvarming.

 

Kilde: Pressemelding fra DNV GL


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vil bli nullutslipp containerterminal

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

PGS selger OptoSeis

Nyhetsbrev

Ny AUV-ordre for Kongsberg Maritime

Leverte 450 tonn stål til tanker

Feiret 25 år i Moss

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Slåttland sikret seg stor-kontrakt

Det meste av fregatten ligger nå under vann

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Marine Harvest endrer navn

Elektrisk-drevet cruiseferje til Oslo

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Rederiforbundet styrker det internasjonale klima-arbeidet

Lavkarbonteknologi: Samlet sett gjør oljesektoren for lite – Equinor gjør mest.

Rolls-Royce Norge leverer til dansk verft

ABBs robot-dans

TGS inngår strategisk samarbeid

Starter opp igjen ett år etter dødsulykke

Vesterålens Snøhetta-tegnede fiskerisenter er ferdigstilt

Se bildene av det nye industriområdet!

Fikk avslag på utviklingstillatelser

IKM tildelt stor subsea-kontrakt

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Ny finansdirektør i Eidesvik Offshore

Lundin risikerer stor bot

Beste kvartalsresultat for Marine Harvest

Sikker plugging av brønner på Valhall

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Frekvensomformerkurs - Danfoss-skolen

Det er med glæde at vi kan offentliggøre at Randers Tandhjulsfabrik A/S har...

Send til en kollega

0.227