- Uholdbart at skip skrapes på strender i Asia

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Bellona avslører at 16 norske skip i fjor ble skrapet på strender i Asia. Denne måten å skrape båter på – såkalt «beaching» - er noe norske redere tar avstand fra.

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som torsdag skrev om at flere norske skip kjøres opp på strender og skrapes der, som oftest av fattige mennesker uten beskyttelse og erfaring med skroting av slike store fartøyer.

 I en video på Bellonas hjemmeside avslører miljøorganisasjonen at i 2017 ble 16 norske fartøyer «beachet». Organisasjonen liker ikke trenden med at så mange norske skip fortsatt skrotes på denne måten. Bellona opplyser at i 2016 ble 11 norske skip «beachet», og at det dermed var en økning i antall skip i fjor.

 TU skriver at Dagens Næringsliv sist sommer avslørte at to skip fra Nordic American Tankers (NAT) var i ferd med å bli skrotet på strender i Bangladesh. Den gang sa konsernsjefen i selskapet at han fulgte internasjonale regler for kjøpt og salg av skip. Ifølge TU kan det derfor tyde på at selskapet bruker mellommenn før skipene «beaches». Norges Rederiforbund tar avstand fra denne måten å skrote skip på – når dette er sagt så er ikke NAT med i forbundet.

 Rederiforbundets adm. dir. Harald Solberg, sier i en e-post til metalsupply.no at forbundet har jobbet aktivt i mange år for å bedre forholdene ved opphuggingsverft i Sør-Øst Asia.

- Som næring kan vi ikke forsvare at skip hugges på en måte som setter liv, helse og miljø i fare. Derfor sa vi i 2015 som det første rederiforbund i verden, nei til «beaching» av skip. Vi er tydelige i vår anbefaling til medlemmene om at de har ansvar for sine skip fra vugge til grav. Det gjelder også dersom skipene selges til tredjepart i forkant av resirkuleringen, sier Solberg.

- Hva gjør dere for eventuelt å forhindre denne måten å skrote skip på?

- Sammen med norske myndigheter har Rederiforbundet vært pådrivere for å etablere et regelverk i regi av FN’s skipsfartsorganisasjon IMO.  Resultatet ble Hong Kong-konvensjonen fra 2009. Konvensjonen stiller blant annet krav om dokumenterte planer for å ivareta miljø og sikkerhet for de ansatte. Rederiforbundet arbeider aktivt i internasjonale fora for å bidra til fortgang i ratifikasjonsprosessen og våre medlemmer oppfordres til å følge Hong Kong-konvensjonens bestemmelser, selv om disse ennå ikke er trådt i kraft, svarer den administrerende direktør i Rederifobundet.

- Hva er alternativet til «beaching» når det gjelder skroting av skip på? - Vår tilrådning er at rederiene bruker verft som hugger i tråd med bestemmelsene i Hong-Kong-konvensjonen. Det vil sikre at verftene følger grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet og at det også er faste installasjoner for håndtering av farlig avfall. Klasseselskap har oppgaven med å operasjonalisere konvensjoner vedtatt av IMO og å sertifisere opphuggingsverft som resirkulerer skip etter Hongkong konvensjonen, avslutter Harald Solberg til metalsupply.no.

  



Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

350 millioners kontrakt for Aker Solutions

Sparer penger på å bygge i Tyrkia

Nytt fartøy med strømproduserende stabilisatortanker

Øwre-Johnsen åpnet kontor i Stavanger

Enda en kontrakt for TTS Group

Hexacon datterselskap sikret storkontrakt

Nyhetsbrev

IMR-kontrakt til IKM Subsea

Verdens største stålprodusenter i fjor

Norsk Stål sentral i pilotprosjekt

Rederi med solide fjorårstall

Nordmenn frykter ikke robotene

Trump doblet tollen på tyrkisk stål og aluminium

Stadig mindre oljefunn på norsk sokkel

Optimar ser lyst på framtiden

Ukens vits: Hevnen er søt

Ser lyst på framtiden

Nor-Fishing: De innovasjonsprisnominerte: Sago Solutions

Skal bygge ny teknologi-tråler

Produsentprisindeksen: Metaller endret med 13,5 %

- Uholdbart at skip skrapes på strender i Asia

Norsk selskap overtar dansk konkurs-virksomhet

Kværner tildelt mer offshore-arbeid på Johan Sverdrup

Sliter også med Hurtigruten som eier

ORSC Consulting med stor avtale i Houston

Nytt fartøy til Remøy Management

Slåttland Group med ordretilgang på en halv milliard

Kina desidert største stålproduserende land

Oljebransjen mangler hoder igjen

Sterkt resultat fra Hydro

IKM Maskinering - avd. Tau blir solgt til Subsea Services

Endelig er FF «Kronprins Haakon» klar for tokt

Contiga bygger ny fabrikk på Askøy

Stål-løgn fra Trump

Ukens vits: Vesentlig forsinkelse

Ny webredaktør for metalsupply.no

Umoe Mandal med ny storkontrakt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

GRITCO Minipro Sandblåseapparat

RS Components' avtale med Zerynth styrker IoT-utvikling hos DesignSpark

Besøk oss på FachPack i Nürnberg, Tyskland

Spesialtilpassede nøkkelferdige containerløsninger på ONS

Fluke Calibration nye 732C og 734C DC referansestandarder

Sohome sin nye produktkatalog er nå ute!

Møt oss på ONS i Stavanger 27-30 august

Hydra Pipe stiller på Nor-Fishing!

Pumper og ventiler for næringsmiddelindustrien

Ny sveisebord brosjyre ute med gode tilbud

Njord B Meetering Skid ferdig renovert hos Fabtech

RS Components gir bedrifter bedre innemiljø og energisparing med enkel, skalerbar SylSmart-belysning

Prisstigning på bjelker og formstål

Nye økser fra Bahco

Møt Schneider Electric på Nor-Fishing 2018 - Få GRATIS inngangsbillett her!

Michell XTC601EX gassanalysator for hydrogenkjølte generatorer

Møt oss på ONS 2018

HR Maskin AS har overtatt agenturet på Grammer

Møt oss på Nor-Fishing 21 - 24 august

Møt Trans Construction på ONS!

Armatec stiller med stand på ONS messen

Øvre-Johnsen AS stiller såklart på Nor-Fishing!

SEW-EURODRIVE på Nor-Fishing 2018

TESS Canarias har fullført sitt første prosjekt

Gled deg over knekkeoperasjoner med AMADA ergonomiske maskiner

Send til en kollega

0.193