23948sdkhjf

- Uholdbart at skip skrapes på strender i Asia

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Bellona avslører at 16 norske skip i fjor ble skrapet på strender i Asia. Denne måten å skrape båter på – såkalt «beaching» - er noe norske redere tar avstand fra.

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som torsdag skrev om at flere norske skip kjøres opp på strender og skrapes der, som oftest av fattige mennesker uten beskyttelse og erfaring med skroting av slike store fartøyer.

Les også: -Haster å få på plass et globalt regelverk for hugging av skip

 I en video på Bellonas hjemmeside avslører miljøorganisasjonen at i 2017 ble 16 norske fartøyer «beachet». Organisasjonen liker ikke trenden med at så mange norske skip fortsatt skrotes på denne måten. Bellona opplyser at i 2016 ble 11 norske skip «beachet», og at det dermed var en økning i antall skip i fjor.

 TU skriver at Dagens Næringsliv sist sommer avslørte at to skip fra Nordic American Tankers (NAT) var i ferd med å bli skrotet på strender i Bangladesh. Den gang sa konsernsjefen i selskapet at han fulgte internasjonale regler for kjøpt og salg av skip. Ifølge TU kan det derfor tyde på at selskapet bruker mellommenn før skipene «beaches». Norges Rederiforbund tar avstand fra denne måten å skrote skip på – når dette er sagt så er ikke NAT med i forbundet.

 Rederiforbundets adm. dir. Harald Solberg, sier i en e-post til metalsupply.no at forbundet har jobbet aktivt i mange år for å bedre forholdene ved opphuggingsverft i Sør-Øst Asia.

- Som næring kan vi ikke forsvare at skip hugges på en måte som setter liv, helse og miljø i fare. Derfor sa vi i 2015 som det første rederiforbund i verden, nei til «beaching» av skip. Vi er tydelige i vår anbefaling til medlemmene om at de har ansvar for sine skip fra vugge til grav. Det gjelder også dersom skipene selges til tredjepart i forkant av resirkuleringen, sier Solberg.

Les også: Maritime muligheter og bærekraft

- Hva gjør dere for eventuelt å forhindre denne måten å skrote skip på?

- Sammen med norske myndigheter har Rederiforbundet vært pådrivere for å etablere et regelverk i regi av FN’s skipsfartsorganisasjon IMO.  Resultatet ble Hong Kong-konvensjonen fra 2009. Konvensjonen stiller blant annet krav om dokumenterte planer for å ivareta miljø og sikkerhet for de ansatte. Rederiforbundet arbeider aktivt i internasjonale fora for å bidra til fortgang i ratifikasjonsprosessen og våre medlemmer oppfordres til å følge Hong Kong-konvensjonens bestemmelser, selv om disse ennå ikke er trådt i kraft, svarer den administrerende direktør i Rederifobundet.

- Hva er alternativet til «beaching» når det gjelder skroting av skip på? - Vår tilrådning er at rederiene bruker verft som hugger i tråd med bestemmelsene i Hong-Kong-konvensjonen. Det vil sikre at verftene følger grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet og at det også er faste installasjoner for håndtering av farlig avfall. Klasseselskap har oppgaven med å operasjonalisere konvensjoner vedtatt av IMO og å sertifisere opphuggingsverft som resirkulerer skip etter Hongkong konvensjonen, avslutter Harald Solberg til metalsupply.no.

  



Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Fosen kjøper tysk verft

Rosenberg får oppdrag på Edvard Grieg-plattformen

Kontrakten gir viktige ringvirkninger lokalt og regionalt, og vil på det meste sikre arbeid til 130 personer.

Aker Biomarine bygger nytt forsyningsfartøy i Kina

Ny smell for Schlumberger i fjor

«Hardhaus» er ferdigmalt

Ulstein med ny USA-kontrakt

Ulstein har inngått kontrakt med Aeolus Energy Inc., Florida, om å utvikle et konseptdesign på et serviceoperasjonsskip for havvind.

Nyhetsbrev

To norske fikk Brasil-oppdrag

Wärtsilä med gassmotor til norskbygget skip

Verdens største batteripakke til skip

Equinor selger eierandel til Aker BP for King Lear-funnet

Ny kommersiell direktør i DOF Subsea

VIDEO: Produksjonsstart på Oseberg Vestflanken 2

TESS med enda et oppkjøp

Avslag for FjordMAX

Må kanskje rive hele bygget

Nye tanker innen fiskeoppdrett

OTD med fokus på digitalisering

Olje og gass styrket handelsoverskuddet

Regjeringen øker fokuset på havet

Ukens vits: Rot i regnskapet

Forlenger kontrakt med Maersk Intrepid

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

TGS skal lete i Mexico-gulfen

Flere konkurs, færre tvangsavviklet

Canada med ståltoll mot Kina

«Katastrofebrann» for Mjøndalen-bedrift

Equinor inngår avtale med CGI

Forlenget liv for Snorre

«Junior» overlevert og satt i drift

Fusjon gir ny rigg-gigant

Ny Neptune-sjef fra Shell

Aibel med rapport om samfunnsansvar

Høye aluminiumspriser

Skal hogge opp enda en plattform

TTS Group med nye kontrakter

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Mål større område med færre mikrometere på kortere tid!

Møt Bahco på OTD!

Schneider Electric i ny samarbeidsavtale med Elbilforeningen og Bravida

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Månedens medarbeider for september

RMIG Nold stiller ut på IZB 2018

Møt Bahco på OTD!

Innovasjon i verdensklasse utfordrer industristandarder i bolting

Ser du etter tetningsløsninger med X-Faktor? Møt oss på OTD messen!

Fire Hioki produkter vinner 2018 Good Design Awards

PAO FONG manuell fresemaskin

Datek Løfteteknikk har levert 4 stk. kraner til Pretec!

SWP blir medeier i JPT AS

RS Components kunngjør distribusjonsavtale for industrielle produkter fra Control Techniques

DAVI på besøk hos iTec

Null puls. Null problem!. Innovativ multi membran pumpe som er tilnærmet pulsfri

Velkommen til OTD 2018 og vår stand!

Jergo AS med spennende nyheter under OTD2018

HARALD PIHL AB på Offshore Technology Days

RS Components lanserer IP67-sertifisert 1,80 mm ledning-til-ledning-kontakt...

Hentec stiller ut på OTD

NTT AS stiller på OTD 2018. Møt oss på stand 1220

Nyhet: Sentor bridge system for arbeid i høyden!

HYTORC er importør av LARZEP Hydraulics

Send til en kollega

0.186