23948sdkhjf

- Uholdbart at skip skrapes på strender i Asia

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Bellona avslører at 16 norske skip i fjor ble skrapet på strender i Asia. Denne måten å skrape båter på – såkalt «beaching» - er noe norske redere tar avstand fra.

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som torsdag skrev om at flere norske skip kjøres opp på strender og skrapes der, som oftest av fattige mennesker uten beskyttelse og erfaring med skroting av slike store fartøyer.

Les også: - Store muligheter i flåtefornyelse i nærskipsfarten

 I en video på Bellonas hjemmeside avslører miljøorganisasjonen at i 2017 ble 16 norske fartøyer «beachet». Organisasjonen liker ikke trenden med at så mange norske skip fortsatt skrotes på denne måten. Bellona opplyser at i 2016 ble 11 norske skip «beachet», og at det dermed var en økning i antall skip i fjor.

 TU skriver at Dagens Næringsliv sist sommer avslørte at to skip fra Nordic American Tankers (NAT) var i ferd med å bli skrotet på strender i Bangladesh. Den gang sa konsernsjefen i selskapet at han fulgte internasjonale regler for kjøpt og salg av skip. Ifølge TU kan det derfor tyde på at selskapet bruker mellommenn før skipene «beaches». Norges Rederiforbund tar avstand fra denne måten å skrote skip på – når dette er sagt så er ikke NAT med i forbundet.

 Rederiforbundets adm. dir. Harald Solberg, sier i en e-post til metalsupply.no at forbundet har jobbet aktivt i mange år for å bedre forholdene ved opphuggingsverft i Sør-Øst Asia.

- Som næring kan vi ikke forsvare at skip hugges på en måte som setter liv, helse og miljø i fare. Derfor sa vi i 2015 som det første rederiforbund i verden, nei til «beaching» av skip. Vi er tydelige i vår anbefaling til medlemmene om at de har ansvar for sine skip fra vugge til grav. Det gjelder også dersom skipene selges til tredjepart i forkant av resirkuleringen, sier Solberg.

Les også: Unikt næringslivssamarbeid om plast i havet

- Hva gjør dere for eventuelt å forhindre denne måten å skrote skip på?

- Sammen med norske myndigheter har Rederiforbundet vært pådrivere for å etablere et regelverk i regi av FN’s skipsfartsorganisasjon IMO.  Resultatet ble Hong Kong-konvensjonen fra 2009. Konvensjonen stiller blant annet krav om dokumenterte planer for å ivareta miljø og sikkerhet for de ansatte. Rederiforbundet arbeider aktivt i internasjonale fora for å bidra til fortgang i ratifikasjonsprosessen og våre medlemmer oppfordres til å følge Hong Kong-konvensjonens bestemmelser, selv om disse ennå ikke er trådt i kraft, svarer den administrerende direktør i Rederifobundet.

- Hva er alternativet til «beaching» når det gjelder skroting av skip på? - Vår tilrådning er at rederiene bruker verft som hugger i tråd med bestemmelsene i Hong-Kong-konvensjonen. Det vil sikre at verftene følger grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet og at det også er faste installasjoner for håndtering av farlig avfall. Klasseselskap har oppgaven med å operasjonalisere konvensjoner vedtatt av IMO og å sertifisere opphuggingsverft som resirkulerer skip etter Hongkong konvensjonen, avslutter Harald Solberg til metalsupply.no.

  

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Trondheim får nytt forskningssenter for lavutslippsteknologi

Endelig produserer Aasta Hansteen gass

Ukas vits: Med kona på julehandel

Kommet til en slags enighet

TESS flytter på seg i Notodden

Verdens største oljeovervåkingskontrakt til Miros

Nyhetsbrev

Nytt doktorgradsprogram i teknologi ved OsloMet

Rogalandsbedrift får millionstøtte fra EU

Ny video: Store skader på fregatten

Kabel’n permitterer 26 ansatte

Goodtech skal digitalisere Skretting

1

Statkraft med Mercedes-avtale

Skal lede fremtidens utslippsfrie transport og industri

Støttet slaktebåten med 31 millioner, men avslo dispensasjon

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Første TESS-oppdrag på Las Palmas

Selger Aerospace Industrial Maintenance Norway AS til Kongsberg Gruppen

Dykker i alvorlig nesten-ulykke – daglig leder siktet

Norse Cutting investerer i nytt utstyr

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Byggestart i dag for Johan Sverdrup 2-fasen

- Skipsfarten tar klimarisiko på alvor

«Amerikansk stål-utslipp er grønnere en Kinas»

Prestisjebåt får ikke levere fisk

Ukens vits: Forvekslede gaver

Viking Neptun får mer jobb

Norsk oversettelse forsinket

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Norsk firma utvider bruken av Falcon undervannsrobot

Ny hos Fluctus

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

- Krevende periode, langsiktig fokus

Kystrederiene med en vekst på 20 %

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Ny konsernsjef i Bergen Group

Aibel vinner Gudrun-kontrakt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Drivløsninger fra NORD reduserer driftskostnadene

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Innovativ SIL- og PL-kompaktløsning for temperatur- JUMO Safety Performance

Fluke 710 ventiltester med mA-sløyfe

TPC HX seal for Compact Flanges

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

Kurstilbud hos RobotNorge

Emerson inngår rammeavtale med IKM Instrutek

Skruejekker fra Jens S. Transmisjoner AS

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Møt RMIG på BAU 2019

TP Connectors and TechnipFMC

Omdreiningsmålere for å beregne turtall, rotasjon, RPM

Bli med en liten tur på innsiden av våre fabrikker

Svært vellykket seminar hos PEMA

Selvregulerende ventiler

Energieffektive og fleksible løsninger innenfor intralogistikk

Månedens medarbeider for november: Lisa Flormaelen fra Sverige

Norsk Stål: Månedens referanse

Nye Arcair® AirPro X4000-brenner for kullbuemeisling har har en pneumatisk klo som er lett å åpne

Astrup: Kappebiter i Aluminum til sterkt reduserte priser

Julekampanjer hos Alf I. Larsen AS

LED hos Astrup AS

AAA: Interkit AS gitt høyeste kredittverdighet av Bisnode

Sønn følger fars fotspor

Send til en kollega

0.167