23948sdkhjf

- Uholdbart at skip skrapes på strender i Asia

Bellona avslører at 16 norske skip i fjor ble skrapet på strender i Asia. Denne måten å skrape båter på – såkalt «beaching» - er noe norske redere tar avstand fra.

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som torsdag skrev om at flere norske skip kjøres opp på strender og skrapes der, som oftest av fattige mennesker uten beskyttelse og erfaring med skroting av slike store fartøyer.

 I en video på Bellonas hjemmeside avslører miljøorganisasjonen at i 2017 ble 16 norske fartøyer «beachet». Organisasjonen liker ikke trenden med at så mange norske skip fortsatt skrotes på denne måten. Bellona opplyser at i 2016 ble 11 norske skip «beachet», og at det dermed var en økning i antall skip i fjor.

 TU skriver at Dagens Næringsliv sist sommer avslørte at to skip fra Nordic American Tankers (NAT) var i ferd med å bli skrotet på strender i Bangladesh. Den gang sa konsernsjefen i selskapet at han fulgte internasjonale regler for kjøpt og salg av skip. Ifølge TU kan det derfor tyde på at selskapet bruker mellommenn før skipene «beaches». Norges Rederiforbund tar avstand fra denne måten å skrote skip på – når dette er sagt så er ikke NAT med i forbundet.

 Rederiforbundets adm. dir. Harald Solberg, sier i en e-post til metalsupply.no at forbundet har jobbet aktivt i mange år for å bedre forholdene ved opphuggingsverft i Sør-Øst Asia.

- Som næring kan vi ikke forsvare at skip hugges på en måte som setter liv, helse og miljø i fare. Derfor sa vi i 2015 som det første rederiforbund i verden, nei til «beaching» av skip. Vi er tydelige i vår anbefaling til medlemmene om at de har ansvar for sine skip fra vugge til grav. Det gjelder også dersom skipene selges til tredjepart i forkant av resirkuleringen, sier Solberg.

- Hva gjør dere for eventuelt å forhindre denne måten å skrote skip på?

- Sammen med norske myndigheter har Rederiforbundet vært pådrivere for å etablere et regelverk i regi av FN’s skipsfartsorganisasjon IMO.  Resultatet ble Hong Kong-konvensjonen fra 2009. Konvensjonen stiller blant annet krav om dokumenterte planer for å ivareta miljø og sikkerhet for de ansatte. Rederiforbundet arbeider aktivt i internasjonale fora for å bidra til fortgang i ratifikasjonsprosessen og våre medlemmer oppfordres til å følge Hong Kong-konvensjonens bestemmelser, selv om disse ennå ikke er trådt i kraft, svarer den administrerende direktør i Rederifobundet.

- Hva er alternativet til «beaching» når det gjelder skroting av skip på? - Vår tilrådning er at rederiene bruker verft som hugger i tråd med bestemmelsene i Hong-Kong-konvensjonen. Det vil sikre at verftene følger grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet og at det også er faste installasjoner for håndtering av farlig avfall. Klasseselskap har oppgaven med å operasjonalisere konvensjoner vedtatt av IMO og å sertifisere opphuggingsverft som resirkulerer skip etter Hongkong konvensjonen, avslutter Harald Solberg til metalsupply.no.

  

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125