- Uholdbart at skip skrapes på strender i Asia

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Bellona avslører at 16 norske skip i fjor ble skrapet på strender i Asia. Denne måten å skrape båter på – såkalt «beaching» - er noe norske redere tar avstand fra.

Det var Teknisk Ukeblad (TU) som torsdag skrev om at flere norske skip kjøres opp på strender og skrapes der, som oftest av fattige mennesker uten beskyttelse og erfaring med skroting av slike store fartøyer.

Les også: Maritime muligheter og bærekraft

 I en video på Bellonas hjemmeside avslører miljøorganisasjonen at i 2017 ble 16 norske fartøyer «beachet». Organisasjonen liker ikke trenden med at så mange norske skip fortsatt skrotes på denne måten. Bellona opplyser at i 2016 ble 11 norske skip «beachet», og at det dermed var en økning i antall skip i fjor.

 TU skriver at Dagens Næringsliv sist sommer avslørte at to skip fra Nordic American Tankers (NAT) var i ferd med å bli skrotet på strender i Bangladesh. Den gang sa konsernsjefen i selskapet at han fulgte internasjonale regler for kjøpt og salg av skip. Ifølge TU kan det derfor tyde på at selskapet bruker mellommenn før skipene «beaches». Norges Rederiforbund tar avstand fra denne måten å skrote skip på – når dette er sagt så er ikke NAT med i forbundet.

 Rederiforbundets adm. dir. Harald Solberg, sier i en e-post til metalsupply.no at forbundet har jobbet aktivt i mange år for å bedre forholdene ved opphuggingsverft i Sør-Øst Asia.

- Som næring kan vi ikke forsvare at skip hugges på en måte som setter liv, helse og miljø i fare. Derfor sa vi i 2015 som det første rederiforbund i verden, nei til «beaching» av skip. Vi er tydelige i vår anbefaling til medlemmene om at de har ansvar for sine skip fra vugge til grav. Det gjelder også dersom skipene selges til tredjepart i forkant av resirkuleringen, sier Solberg.

- Hva gjør dere for eventuelt å forhindre denne måten å skrote skip på?

- Sammen med norske myndigheter har Rederiforbundet vært pådrivere for å etablere et regelverk i regi av FN’s skipsfartsorganisasjon IMO.  Resultatet ble Hong Kong-konvensjonen fra 2009. Konvensjonen stiller blant annet krav om dokumenterte planer for å ivareta miljø og sikkerhet for de ansatte. Rederiforbundet arbeider aktivt i internasjonale fora for å bidra til fortgang i ratifikasjonsprosessen og våre medlemmer oppfordres til å følge Hong Kong-konvensjonens bestemmelser, selv om disse ennå ikke er trådt i kraft, svarer den administrerende direktør i Rederifobundet.

- Hva er alternativet til «beaching» når det gjelder skroting av skip på? - Vår tilrådning er at rederiene bruker verft som hugger i tråd med bestemmelsene i Hong-Kong-konvensjonen. Det vil sikre at verftene følger grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet og at det også er faste installasjoner for håndtering av farlig avfall. Klasseselskap har oppgaven med å operasjonalisere konvensjoner vedtatt av IMO og å sertifisere opphuggingsverft som resirkulerer skip etter Hongkong konvensjonen, avslutter Harald Solberg til metalsupply.no.

  



Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Hardhaus kantret i dansk flytedokk

Seismikk-resultater

Maritime muligheter og bærekraft

Stor Kina-kontrakt for Kongsberg Maritime

Nor-Shipping satser på bærekraft

Når Nor-Shipping arrangeres neste år, vil en hel hall være dedikert til «Blå økonomi» - eller bærekraft om du vil.

30 km gjerde skal hindre rein-påkjørsler

Nyhetsbrev

Negativ EBITDA for Goodtech

Ny hybridferje for Torghatten

TTS leverer gode tall

Lavere oljetall enn forventet i juli

«Verdens største seismikkhavn»

Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

Norske verft reddes av cruise-industrien?

Stor sveiseavtale for Goodtech

Verdens første førerløse skip bygges i Norge

Solide tall fra Hexagon

Vekst i vareeksporten i juli

Akva Group med noe svakere tall

Sparer penger på å bygge i Tyrkia

350 millioners kontrakt for Aker Solutions

Øwre-Johnsen åpnet kontor i Stavanger

Nytt fartøy med strømproduserende stabilisatortanker

Hexacon datterselskap sikret storkontrakt

IMR-kontrakt til IKM Subsea

Enda en kontrakt for TTS Group

Norsk Stål sentral i pilotprosjekt

Nordmenn frykter ikke robotene

Stadig mindre oljefunn på norsk sokkel

Optimar ser lyst på framtiden

Ukens vits: Hevnen er søt

Nor-Fishing: De innovasjonsprisnominerte: Sago Solutions

Produsentprisindeksen: Metaller endret med 13,5 %

ORSC Consulting med stor avtale i Houston

Kværner tildelt mer offshore-arbeid på Johan Sverdrup

Nytt fartøy til Remøy Management

Slåttland Group med ordretilgang på en halv milliard

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Norton lanserer en ny lamellrondell med ekstra lange lameller som gir lengre levetid

SWIFT-JET, den britiskdesignede vannskjæremaskinen som skjærer nesten alt!

Xylem Water Solutions bidro til å sikre ny drikkevannskilde i Nannestad kommune

Kurs i FLENSEARBEID i henhold til NS EN 1591-4

Nyhet - Graco KING XL70-180 Malepumpe

Otto Olsen stiller på Nor-Fishing

Møt oss på stand T-232

Xylem Water Solutions Norge stiller på Nor-Fishing!

Øvre-Johnsen AS stiller på Nor-Fishing til uka!

RS Components lanserer en ny serie med termokameraer fra Fluke for vedlikehold av utstyr

Beste Kredittverdighet

Ny organisasjon og nytt fokus for stålvirksomheten Hosta Industries

Atlas Copco - Innovasjon i verdensklasse utfordrer industristandarder i bolting

Besøk TESS på Nor-Fishing

Hydra Pipe stiller på Nor-Fishing!

GRITCO Minipro Sandblåseapparat

RS Components' avtale med Zerynth styrker IoT-utvikling hos DesignSpark

Besøk oss på FachPack i Nürnberg, Tyskland

Spesialtilpassede nøkkelferdige containerløsninger på ONS

Fluke Calibration nye 732C og 734C DC referansestandarder

Sohome sin nye produktkatalog er nå ute!

Møt oss på ONS i Stavanger 27-30 august

Hydra Pipe stiller på Nor-Fishing!

Pumper og ventiler for næringsmiddelindustrien

Ny sveisebord brosjyre ute med gode tilbud

Send til en kollega

0.221