23948sdkhjf

– Det finnes tre typer norske bedrifter

Rune Skjelvan i konsulentselskapet KPMG mener norske bedrifter kan inndeles etter hvor de står i digitaliseringsprosessen.

– Mitt inntrykk er at norske bedrifter grovt sett kan deles inn i tre kategorier. Noen har blitt truffet allerede og står med begge beina midt i det. Andre skjønner at noe vil å treffe dem, og ser at det finnes ting de må sette seg inn i. Den siste kategorien er de som bare har en vag anelse om at noe kanskje kan være på vei, uten helt å ta det på alvor, sier Skjelvan.

Microsoft-samarbeid

Skjelvan er nestleder for KPMG i Norge og leder selskapets konsulentvirksomhet. Han forteller at Microsoft og KPMG har samarbeidet i flere år, men for en tid tilbake utvidet de avtalen til å inkludere leveranse av tjenester som CRM, Data & Analytics og overgangsbistand til skydrift, også her til lands. Samarbeidet har vært en suksess.

– Når vi bruker vår kompetanse og forretningsforståelse og bygger verktøy på Microsofts plattformer og teknologi, ser vi at det løser utfordringer som kundene våre sliter med, sier Rune Skjelvan i en pressemelding.

– Selv om det er relativt kort tid siden partnerskapet ble kunngjort, har KPMG allerede rukket å bli Microsofts nest største samarbeidspartner i verden. Det har gått imponerende fort, sier Kimberly Lein-Mathisen, leder for Microsoft Norge.

ERP og CRM

Lein-Mathisen mener at forretningsforståelse blir en stadig viktigere forutsetning for å levere tjenester av verdi i bedriftsmarkedet.

– De fleste selskaper av en viss størrelse kjører nå virksomheten sin på et slags ERP-system, og svært mange har også CRM-systemer. Sånt må storbedrifter ha i vår tid, men ofte kan organisasjonen hente vel så store verdier fra de underliggende dataene, hvis man bare vet å ta de rette grepene. Fremover blir det derfor viktig kompetanse å forstå hvilke grep dette er, hente ut og presentere dataene på en forståelig måte, for så å bruke dem til å drive utvikling og innovasjon, sier Lein-Mathisen.

Helt fra tidlig i samarbeidet med Microsoft fokuserte KPMG på å utvikle verktøy som forenklet, effektiviserte og standardiserte egne prosesser. Smart Audit Platform og Clara var to tidlige resultater, begge utviklet på Microsofts sky-plattform Azure. Erfaringene herfra satte KPMG i stand til å levere løsninger som gir tilsvarende forbedringer for kundene.

– Dette ga en helt annen grunnholdning for hvordan vi leverer tjenestene våre innen både revisjon, due dilligence, granskning, innkjøp og annet. For eksempel kan vi gå gjennom et selskaps innkjøpsprosesser, analysere samtlige kjøp selskapet har gjort i en periode, vurdere konkret hva som kan forbedres, og si i detalj hva de kan spare, sier han.

Endringsledelse

– Samtidig handler dette ikke om å fylle bedriftene med teknologi, eller engang om å ha den beste teknologien. Det handler om å virkelig ta teknologien i bruk, og da må maktforhold endres og kulturer snus. Folk er redde for å gjøre ting på nye måter, og derfor vil endringsledelse stå sentralt hos dem som lykkes, sier Skjelvan.

– Et stykke på vei blir spørsmålet hva digitalisering egentlig er. Først og fremst er det et “change of mindset”, at man snur på folks forestillinger. Enhver leder ønsker seg ansatte som tenker “hvordan kan jeg gjøre dette bedre” – og da helst ikke bare 5-10 prosent bedre, men kanskje 100 prosent bedre. Sikter man mot forbedringer på en slik skala, kommer man ikke utenom å ta nye verktøy i bruk, sier Kimberly-Lein.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078