23948sdkhjf

Bevilger 1,2 milliarder til miljøferjer

Regjeringen foreslår en bevilgning på drøye 1,2 milliarder kroner til kjøp av riksvei-ferjetjenester.
Forslaget i utkastet til neste års statsbudsjett sikrer tilstrekkelig med kapasitet i riksvei-ferjedriften. Det viderefører dagens rutetilbud på riksveisambandene og møter krav om null- og lavutslippsteknologi ved utlysning av nye anbud, mener Norsk Industri som blant annet har landets verft i sine medlemsrekker.

Betydelig mer til ferjer
Statens kjøp av riksvei-ferjetjenester har økt fra rundt 975 millioner kroner i 2016 til nesten 1,235 milliarder kroner i 2018. Økningen skyldes blant annet generell kostnadsøkning i ferjedriften, behov for økt kapasitet og flere avganger som følge av trafikkvekst.

Strengere miljøkrav
Også strengere miljøkrav fra myndighetenes side som kompensasjon til rederiene ved rabattendring og avgiftene for biodiesel og karbondioksid spiller inn her. Bruk av elektrisk drevne ferjer på enkelte ferjestrekninger for eksempel, bidrar som kjent til å redusere klimagassutslipp.

Utviklingsprosjekt for hydrogen-ferje
Det er også satt i gang et prosjekt med utvikling av hydrogenelektrisk ferje som vil bidra ytterligere. De siste årene har det blitt stilt krav om nullutslippsteknologi ved anbudsutlysning av riksvei-ferjesamband.

Dette vil over tid kunne bidra til å redusere utslippene fra ferjesektoren betydelig, men miljøtiltakene vil nødvendigvis føre til økte kostnader, poengter arbeidsgiverforeningen.

Les også: Miljøkrav kan bli butikk for verftene

Også verdt å lese i denne sammenheng: Skudd for baugen for karbonfangst
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078