23948sdkhjf

Ombyggingen av havforskningsskip ble dobbelt så dyr og tok dobbelt så lang tid som antatt

Til gjengjeld blir båten dobbelt så bra, sier rederisjef Per Nieuwejaar på Havforskingsinstituttet.
Etter fem måneder på verftet Båtbygg i Måløy, er forskningsskipet Dr Fridtjof Nansen kraftig oppgradert. Mer enn 20 års hektisk innsats i tropiske farvann har gått hardt utover skrog og inventar, og nå er båten rigget for helt andre breddegrader på alle vis. Blant annet er det lagt varmekabler i alle badegulv og bygget innendørs fiskelab og trålmesse, melder Havforskningsinstituttet.

Ombyggingen av gamle «Dr Fridtjof Nansen» til «FF Kristine Bonnevie» ble dobbelt så dyr og tok dobbelt så lang tid som antatt, men til gjengjeld blir båten dobbelt så bra, forteller rederisjef Per Nieuwejaar på Havforskingsinstituttet.

– I denne omgang er det gjort mest slikt som ikke vises, sier rederisjefen, som forteller at det ennå står igjen en del arbeid på båten. Det vil bli gjort innimellom tokt og andre oppdrag.

– «Kristine Bonnevie» skal i hovedsak gå kysttokt, men det kan også bli snakk om kortere tokt i nord. Det er helt andre krav til stabilitet for skip som skal gå i arktiske strøk og risikerer nedising. Så båten er generelt blitt lettere, og så har vi lagt inn en blykjøl på 90 tonn rundt den eksisterende kjølen, forklarer Per Nieuwejaar.

Splitter moderne ekkolodd
Nå framstår skipet mer likt forskningsskipene «G.O. Sars» og «Johan Hjort» som er bygget på samme verft. «Kristine Bonnevie» kan imidlertid skilte med et splitter nytt EK 80, som er neste generasjons ekkolodd og går på bredband. Det skal installeres på hele flåten, men Bonnevie er altså først ut. I tillegg er båten utstyrt med nødvendige vinsjer, kraner og annet utstyr som trengs under forskningstoktene.
I tropiske strøk kunne en del laboratoriearbeid gjøres på dekk; det er utelukket i Barentshavet. Alt av lab-fasiliteter er ikke på stell ennå, men Nieuwejaar ser for seg at det vil komme på plass i neste oppgraderingsrunde til våren.

«Kristine Bonnevie» er oppgradert med motkonjunkturmidler som ble løyvd våren 2016. Den offisielle navneendringa skjer 5. desember på Nykirkekaien. Før den tid har skipet fått prøve seg på sitt første tokt i ny drakt.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047